kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۰۷۱
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰

آمریکای ناقض برجام: نمی‌توانیم تا ابد منتظر ایران بمانیم!

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که کشورش نه تنها به هیچ یک از تعهدات برجامی خود عمل نکرده بلکه با خروج از آن عملاً آن را زیر پا گذاشته در اظهاراتی مضحک مدعی شد که آمریکا تا ابد نمی‌تواند منتظر ایران برای بازگشت به مذاکرات بماند.


«رابرت مالی» که با خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» مصاحبه می‌کرد، مدعی شد که واشنگتن نمی‌تواند تا ابد منتظر بماند تا تهران دوباره به گفت‌وگوهای هسته‌ای بپیوندد اما آماده است تا صبر پیشه کند.
وی همچنین ادعا کرد که آمریکا و‌ تروئیکای اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) پیش‌تر نیز بیش از حد صبور بوده‌اند.
این در حالی است که «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران پنجشنبه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان با اعلام اینکه اصل گفت‌وگوهای وین قابل قبول است و انجام می‌شود، اما مذاکره‌ای را قبول داریم که به رفع واقعی تحریم‌ها و تامین حقوق حقه ایران بینجامد، به ‌تروئیکای اروپایی توصیه کرد رفتار خود را تغییر داده و به بی‌عملی در اجرای تعهدات خود ذیل برجام خاتمه دهد.
همچنین این اظهارات مضحک مالی در حالی است که روزنامه انگلیسی «تهران‌تایمز» در خبری اختصاصی فاش کرده «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران گروهی مخفیانه برای مشورت گرفتن از تندروترین کارشناسان ضدایرانی از جمله مقام‌های دولت «دونالد ‌ترامپ» تشکیل داده است.
روزنامه تهران‌تایمز با‌ اشاره به فشارهای دولت‌های اروپایی روی ایران برای بازگشت به میز مذاکرات نوشته دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا همزمان با این فشارها مشغول همکاری‌های تنگاتنگ با گروهی از افراطی‌ترین کارشناسان ضدایرانی برای تخریب مذاکرات وین در صورت آغاز آن بوده است.
گروه مخفیانه «رابرت مالی»
برای همکاری با مقام‌های ‌ترامپ ضد ایران
تایمز می‌نویسد: «رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با تیمی‌مبهم و مخفی متشکل از مقام‌های سابق ‌ترامپ و کارشناسان ایرانی اندیشکده‌های محافظه‌کار در تماس بوده است.»
این روزنامه در ادامه نوشته است: «این تیم سری و بی‌سروصدا که در میان اعضایش به «گروه سیاست‌گذاری در قبال ایران» شناخته‌شده اعضایی مانند «الیوت آبرامز»، نماینده ویژه دولت سابق آمریکا در امور ایران، «دنیس راس»، دیپلمات سابق و عضو ارشد «اندیشکده واشنگتن برای سیاست‌های خاور نزدیک» و «مایکل سینگ»، از مدیران «اندیشکده واشنگتن» را شامل می‌شود.»
تهران‌تایمز نوشته طبق اسنادی که به رویت این روزنامه رسیده وجود این گروه و جلساتش قرار بوده مخفی و غیرعلنی باشد، اگرچه بسیاری از دیگر کارشناسان تندرو ضدایرانی مانند «ری تکیه»، «حسیب جی صباغ»، عضو ارشد اندیشکده «مطالعات خاورمیانه در شورای روابط خارجی» و «مارک دابوویتز»، مدیرعامل «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» از تشکیل چنین گروهی باخبر بوده‌اند.
این گروه مشورتی، جدیدترین تلاش دولت جو بایدن برای در پیش گرفتن سیاستی فراحزبی در قبال ایران در فضای ظاهراً دوقطبی آمریکا به شمار می‌رود. تهران‌تایمز می‌گوید این اقدام، بر خلاف توهمات کسانی است که معتقدند دولت بایدن تفاوتی با دولت سابق آمریکا در قبال ایران دارد.
دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.
«دونالد ‌ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.
مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تاکنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سر باز زده‌اند.
جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.
بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.
جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.