kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۰۶۵
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
تک طلای تیمی پارالمپیک با مربی ایرانی

قهرمانی والیبال نشسته با شعار یاعلی(ع)

 

در آخرین شب بازی‌های پارالمپیک، فینال مسابقات والیبال بین تیم‌های ایران و روسیه برگزار شد. سالن A تالار بزرگ « ماکاهاری مسه» محل مصاف دو تیم مدعی عنوان قهرمانی بود. تیم همیشه فینالیست والیبال نشسته ایران و پر افتخارترین تیم جهان که در هشت دوره حضور قبلی خود در بازی‌های پارالمپیک‌، همیشه فینالیست بوده و جز در بازی‌های آتن و لندن در ۶ دوره دیگر قهرمان بازی‌ها را به خود اختصاص داده و مدال طلا را مال خود کرده‌، برای رسیدن به فینال بازی‌های توکیو در بازی‌های قبلی با قدرت نمایان و انگیزه کامل ظاهر شده و همه حریفان(آلمان‌،برزیل‌، چین و بوسنی و هرزگوین) را شکست داده بود.
تیم ایران همه حریفان حتی بوسنی را ۳ بر صفر شکست داده بود. تیم روسیه هم جز یک دست باخت مقابل برزیل، دیگر تیم‌های مقابل خود را تا رسیدن به فینال(ژاپن، بوسنی هرزگوین، مصر) 3 بر صفر مغلوب کرده بود. بعد از ترنم سرود ملی دو کشور، دو تیم با فضاوت توماس مورولو(داوراهل استونی) و کمک داور هلندی (بنو میجر)در برابر یکدیگر صف‌آرایی کردند. تیم ایران با پیراهن سفید و حریف روسی با پیراهن قرمز مقابل یکدیگر صف‌آرایی کردند. ایران شروع کوبنده‌ای داشت و با یک اسپک از میثم علی‌پور و یک سرویس موثر با حساب 2 برصفر پیش افتادند. اما روس‌ها زود جبران کردند و تا امتیاز ۵-۵ با تیم ما شانه به شانه پیش آمدند. معلوم بود آنها حریف قدرتمند خود را جدی گر فته و حاضر نیستند به راحتی پاپس بکشند و یک از پیش باخته باشند. این هشداری بود برای بچه‌های ما که حریف را دست‌کم نگیرند و به ورطه غرور دچار نشوند. وقتی علیرغم پیش افتادن موقت تیم ایران در امتیاز ۱۲ به تساوی کشیده شد معلوم شد که این هشدار واقعا جدی است. گویا بچه‌ها این هشدار را دریافتند چون بعد از این جدی‌تر و کوبنده‌تر ادامه دادند و با حضور موثر مرتضی مهرزاد جلوی تور خود را تا امتیاز ۱۶ بالا کشیدند. روس‌ها به خود آمدند و به ویژه با سرویس‌های خوب ویکتور میلینین یار با تجربه خود تا یک قدمی ایران پیش آمدند(۱۷-۱۶). ملی‌پوشان ایران نیز با درک اینکه حریفی مصمم پیش رو دارد دوباره پیشروی آغاز کرد و چهار امتیاز حاشیه امنیت را حفظ کرد
۲۲-۱۸. بعد از یک تایم اوت بچه‌ها یا علی گویان به میدان آمدند تا کار را تمام کنند. آنان علیرغم سماجت حریف این کار را انجام دادند و ۲۵-۲۱ ست اول را به نفع خود پایان بردند. در پایان ست اول به خوبی معلوم شد که حریف روسی بی‌جهت تا این مرحله بالا نیامده و کاملا استحقاقش را داشته است. علیپور
(با ۸) و مهرزاد(با۶) امتیاز آورترین ملی‌پوشان ما در ست اول بودند.
ست دوم را روس‌ها با زدن سرویس شروع کردند اما وقتی ضربه ساویچف یکسره به بیرون رفت امتیاز اول به نام تیم ایران ثبت شد.در این ست پیشروی تیم ما از همان ابتدا رقم خورد.۴-۱، اما باز روس‌ها نشان دادند کوتاه بیا نیستند و در امتیاز ۵ به تیم ایران رسیدند. اسپک‌های بابادی و علیپور دوباره چهار امتیاز فاصله را برای ایران ایجاد کرد۱۰-۶. و بعد ۱۶-۱۱. از شواهد چنین برمی آمد که اگر بچه‌ها همین‌طور ادامه دهند این ست را هم می‌توانند به نفع خود به پایان برسانند. پیشروی وبرتری تیم ایران از همین نقطه آغاز شد و وقتی بر تابلو نتیجه ۲۰-۱۲ نقش بست برتری تیم ایران در این ست هم قطعی به نظر می‌رسید. سرانجام ست دوم هم با نتیجه۲۵-۱۴ به نفع ملی‌پوشان ایران تمام شد تا آنها یکقدم به مدال طلا و جشن هفتمین قهرمانی پارالمپیکی خود نزدیکتر شوند. در این ست هم علاوه‌بر مهرزاد و علیپور، بابادی هم جزو امتیازآورترین بازیکنان ما به حساب می‌آمد. ضمن اینکه علیپوریان هم حضور موثری در دفاع داشت و چند امتیاز گره گشا به نام تیم ایران ثبت کرد.
ست سوم را روس‌ها با توپ پر شروع کردند و خیلی زود3 برصفر پیش افتادند. بچه‌ها کاملا متوجه شدند حریف منتظر غفلت و عدم تمرکز آنهاست پس به خود آمدند و ابتدا امتیازات را در عدد ۳ مساوی کردند بعد پیشروی را با اسپک مهرزاد آغاز کردند. اما روس‌ها اجازه ندادند این پیشروی مثل ست‌های قبلی به ایجاد فاصله منجرشود. دوتیم تا پوئن ۱۱ پایاپای پیش رفتند. در اینجاویکتور ملینین بهترین یار حریف با همکاری یارانش حساب کار را ۱۱- ۱۴ به نفع تیم روس رقم زدند. یک « تایم اوت» از رضایی سرمربی تیم ملی تاثیرگذار بود و تیم ایران را در این لحظات حساس ۱۶-۱۵ پیش‌انداخت. اما روس‌ها تمام توان خود رابه کاربسته بودند که کاری سخت را شدنی کنند چرا که خیلی زود ۱۶-۱۹ جلو افتادند. آنها قدر این برتری را تا پایان ست دانستند و دست سوم را به ۱۹-۲۵ به نفع خود تمام کردند تا هم کار به ست سرنوشت ساز چهارم بکشد و هم تیم والیبال اولین ست باخته را در این مسابقات تجربه کند.
ست چهارم را تیم ایران در همان شروع 4 برصفر پیش افتاد و مربی روس را وادار به گرفتن یک تایم اوت زودهنگام کرد. وقتی ایران ۵-۰ پیش افتاد روس‌ها تازه اولین امتیاز را دشت کردند. بچه‌ها گویا می‌خواستند ست سرنوشت را به نفع خود تمام کنند و اجازه قدرت‌نمایی مجدد را به حریف ندهند. برتری بافاصله ایران وقتی به امتیاز ۱۶ رسید روس‌ها در امتیاز ۵ متوقف بودند. این نوید پیروزی و قهرمانی تیم ایران را می‌داد. روس‌ها تلاش می‌کردند خود را جمع و جور کنند اما گویا یک ست پیروزی در برابر پرافتخار‌ترین تیم جهان آنها را هم راضی کرده بود! در ادامه کار بچه‌ها به روس‌ها فرصت بازیابی ندادند و سرانجام با نتیجه ۲۵-۱۷ این ست را به نفع خود تمام کردند.
بنابراین ملی‌پوشان ما با قدرت و شایستگی وبا نتیجه ۳-۱ هم برتری خود را بر حریف دیکته کردند و هم مدال طلای والیبال نشسته در پارالمپیک را قطعی ساختند.