kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۰۴۵
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۶

رشد ارزش سهام عدالت طی یک ماه اخیر

ارزش سهام عدالت طی یک ماه اخیر با رشد 12 درصدی مواجه شده است.


سهام عدالت یکی از موضوعاتی است که در سال‌های گذشته مورد توجه بسیاری از مردم و مسئولین قرار گرفته است. حدود 49 میلیون نفر در کشور دارای برگه‌های سهام عدالت هستند و این مسئله به دلیل دربرگیری فراوانی که دارد، توجهات زیادی را به خود معطوف کرده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، با آغاز ریزش بازار سرمایه در سال 99 و سه ماه ابتدایی سال 1400، ارزش سهام عدالت نیز با افت 65 درصدی مواجه شد اما با شروع روند صعودی بورس، ارزش سهام عدالت نیز به تبع سایر نمادها با رشد مواجه شد. در تاریخ 9 مرداد 1400، کاهش ارزش سهام عدالت به 38 درصد رسید. یعنی دولت دوازدهم پس از 15 سال که سهام عدالت را به اصطلاح آزاد کرد، ارزش آن را تا پایان دولت خود با 38 درصد کاهش تحویل دولت سیزدهم داده است.
با بررسی روند موجود در بازار سرمایه در یک ماه گذشته مشخص می‌شود، ارزش سهام عدالت از تاریخ 9 مرداد ماه تا 10 شهریور ماه سال 1400 با رشد 12 درصدی مواجه شده است اما این میزان رشد نیز هنوز برای جبران ضرر و زیان سهامداران سهام عدالت کافی نبوده و این افراد با کاهش ارزش 31 درصدی نسبت به ابتدای مرداد سال 99 روبرو هستند.
افزایش شاخص بورس
در همین حال از بازار سهام خبر رسید که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه با رشد 20 هزار و 428 واحد روبه‌رو شد. دماسنج بورس با این رشد به رقم یک میلیون و 541 هزار و 55 واحد رسید. همچنین شاخص کل با معیار هموزن با افزایش 9 هزار و 54 واحد به رقم 464 هزار و 427 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران هم به بیش از شش میلیون و 175 هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران دیروز در بورس تهران بیش از 10 میلیارد و 400 میلیون سهام و اوراق مالی در قالب بیش از یک میلیون فقره معامله و به ارزش 8799 میلیارد تومان داد و ستد کردند. معامله‌گران، در فرابورس هم بیش از چهار میلیارد و 800 میلیون سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 662 هزار فقره معامله و به ارزش 16 هزار و 69 میلیارد تومان داد و ستد کردند. با این حساب ارزش معاملات دو بازار به 25 هزار میلیارد تومان رسید.
البته خریداران پالایش یکم بعد از یک سال هنوز با 15 درصد زیان از اصل سرمایه خود همراه هستند، هر واحد 10 هزار تومانی که سال قبل خریدند، دیروز 8573 تومان معامله شد. همچنین با مصوبه هیئت‌مدیره سازمان بورس قرار بر این شده است ارائه خدمات کارگزاران به سهامداران حقیقی و حقوقی به شرط ثبت‌نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان شود و بنابراین از
10 مهرماه به بعد هرگونه خدمات به شرط سجامی شدن اعلام شده است. با توجه به افزایش مشارکت مردم در بورس و خرد شدن سهامداران حقیقی لازم است سود این سهام به صورت یکجا و از طریق سامانه سجام واریز شود.