kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۰۲۷
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۰
مقاومت در فضای مجازی

روایت اسیر عراقی از مردان قورباغه‌ای

 

به مناسبت سالگرد عملیات کربلای 3، تارنمای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نوشت:
اسیران عراقی عملیات کربلای 3 اعتراف کردند که در این عملیات غافلگیر شده بودند. یکی از فرماندهان عراقی که در عملیات کربلای 3 به اسارت درآمده بود، دراین‌باره گفت: زمانی که در مواضع دفاعی واقع در وسط سکوی العمیه مستقر بودیم، ناگهان متوجه شدیم که مردان قورباغه‌ای ایران، پد هلی‌کوپتر، یعنی وسیع‌ترین منطقه سکو را تصرف کرده و با آرایش تاکتیکی، شروع به پیشروی و تیراندازی به سمت مواضع ما می‌نمایند.
آن‌ها کاملاً بر اوضاع مسلط شدند. از سوی دیگر، قایق‌های تندرو حامل نفرات نیز به سکو نزدیک شده و آن را کاملاً تصرف کردند.
وقتی نیروهای عراقی متوجه حمله نیروهای ایران شدند، یکی از افسران (ستوان دوم) که او نیز اسیر شد، سربازان عراقی را به رستوران سکو هدایت کرد و به یکی از سربازان دستور داد تا دو قطعه پارچه سفید بردارد و به‌سوی نیروهای ایرانی برود.
به دنبال این کار، همگی تسلیم شدیم ولی کلیه پرسنلی که استقامت کردند، کشته شدند. وی افزود: بااینکه در ساعت 20:00 روز 11/6/1365 از رده‌های بالا دستور آماده‌باش صادر شده بود، ولی اکثر پرسنل به علت خستگی ناشی از جنگ، به این دستورها توجهی نکرده و در خواب بودند و بدین ترتیب ما به دست نیروهای ایران غافلگیر شدیم.
یکی دیگر از اسیران دراین‌باره گفت: 48 ساعت قبل از عملیات علیه اسکله العمیه، از ستاد فرماندهی نیروی دریایی عراق به نیروهای مستقر در سکوی البکر و العمیه اطلاع داده شد که مراقب اوضاع باشند.
حتی در این پیام، آمده بود که دشمن قصد حمله به بندر العمیه را دارد. بعد از آن، نیروها به حال آماده‌باش درآمدند ولی چون مشابه این پیام‌ها در گذشته نیز به‌طور مستمر ابلاغ می‌شد و اکثراً از روی تصور و احتمال بود، پرسنل اهمیت چندانی به این اخبار نمی‌دادند.
گفتنی است که فرمانده پایانه نفتی العمیه نیز در میان اسیران بود.
درباره عملیات
عملیات کربلای 3 در 10 شهریور سال 1365 با رمز عملیاتی (حسبنا الله و نعم الوکیل) آغاز شد و دو روز به طول انجامید. منطقه عملیاتی با مدیریت نیروی زمینی سپاه، در جنوب شرقی «رأس البیشه»، شمال غربی خلیج‌ فارس، انتخاب شد.
این عملیات با هدف انهدام سکوهای نفتی «البکر» و «الامیه» انجام شد و هدف آن کاهش توان اقتصادی و نظامی دشمن بود که نتایج بسیار خوبی برجای گذاشت.