kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۹۲۵
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰

ایران در رسانه‌های جهان

رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای روزانه اخبار و تحلیل‌های مختلفی را درباره ایران منتشر می‌کنند. ترجمه گلچینی از این گزارشات و تحلیل‌ها به معنای تایید محتوای آنها نبوده و صرفاً برای آشنایی مخاطبان با فضای رسانه‌های خارجی درباره کشورمان است.

 

سرویس سیاسی-

وار آن دِ راکس: شرط‌بندی ایران
بر روی سلاح‌های خودران
ایوان امید لیسمان کارشناس مسائل نظامی امنیتی در وبگاه «وار آن دِ راکس» (جنگ روی صخره‌ها) نوشت: محمدجواد آذری جهرمی، وزیر اطلاعات و فناوری ارتباطات ایران در ماه فوریه ۲۰۲۰ با پوشیدن یک لباس فضانوردی کودکانه، واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی برانگیخت. این اقدام عجیب، اما آشنا بود و نشان‌دهنده گرایش دولت ایران به دستیابی به دستاورد‌های فنی چه از طریق جنگنده‌های مخفی، میمون‌های فضایی یا موشک‌های زمین به هوا می‌باشد. سابقه بزرگنمایی‌های ایران زمانی که ارتش این کشور به توانایی‌های جدید دست می‌یابد و یا هنگامی که مقامات ایرانی اهداف بلندپروازانه تکنولوژیکی خود را اعلام می‌کنند، همانطور که در اوایل سال جاری اعلام کرد دلایل زیادی را برای شک و تردید باقی می‌گذارد. در رزمایش گسترده‌ای که در ماه ژانویه اعلام شد، نیروهای زمینی ارتش ایران از اولین پهپاد انتحاری مستقل خود که قادر به شناسایی و انهدام اهداف «با استفاده از قابلیت‌های پیشرفته پردازش تصویر و هوش مصنوعی» است، رونمایی کردند. از سوی دیگر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم به یک پهپاد انتحاری انفجاری که با مقداری هوش مصنوعی هدایت شده بود نیز‌اشاره کرد.
تلاش ایران برای دستیابی به سلاح‌های خودمختار چیز تازه و عجیبی نیست. نیرو‌های ایرانی با آموزش فنی و بدون محدودیت در آزمایش دقیق سلاح، منابع لازم را برای پیگیری خواسته‌های خود در زمینه‌ دستیابی به سلاح‌های خود مختار را در اختیار دارند. ادبیات نظامی ایران نشان می‌دهد که ارتش، نیروی هوایی و سپاه پاسداران انقلاب با استقرار سیستم‌های تحت هدایت هوش مصنوعی در میدان جنگ، هر چند ابتدایی و غیرقابل اعتماد، به دنبال کسب مزیت می‌باشند. سیستم‌های خودمختار به طور بالقوه ایران را قادر می‌سازد تا حملات مرگبارتر را در برد بیشتر به انجام برسانند.
مقامات آمریکایی و همتایان آنها در کشورهای متحد و شریک باید پیشرفت ایران در زمینه تسلیحات خودمختار را از نزدیک زیر نظر داشته و آماده پاسخگویی باشند. گزارش‌های اخیر از تحریم‌های قریب‌الوقوع آمریکا علیه شبکه‌های خرید قطعات هواپیماهای بدون سرنشین ایران می‌تواند پیشرفت ایران را در زمینه هوایی کند نماید. اما چنین اقداماتی بر تمایل شدید ارتش ایران به استفاده از سلاح‌های خودمختار غلبه نمی‌کند.
در حالی که ایالات متحده و دیگر کشورها استراتژی‌هایی را برای جلوگیری از حملات سلاح‌های خودمختار ساخت ایران تدوین می‌کنند، با افزایش خطر نیروهای نیابتی مورد حمایت ایران روبرو خواهند شد. پاسخ به حملات کوچک به پایگاه‌های آمریکایی در عراق تنها آغاز این چالش است. با وجود عدم موفقیت ایران در جلوگیری از حمله مرگبار هواپیمای بدون سرنشین، سرنگونی اخیر پهپاد مسلح ایرانی توسط اسرائیل در مرز اردن گامی کوچک در جهت نفی توانایی ایران در استفاده از نیروی هوایی در حال رشد خود بود. اما چالش بزرگ سیاسی پیش رو این است که چگونه می‌توان ایران و نیروهای وابسته به آن را از استفاده از سیستم‌های خودمختار برای حملات مخرب‌تر به اهداف با ارزش بالا باز داشت. از جمله ابزارهای انجام این کار، اینست که مقامات آمریکایی راه‌هایی را در نظر بگیرند که هزینه‌های زیادی را نه تنها بر نیروهای نیابتی‌های مورد حمایت ایران که چنین حملاتی را انجام می‌دهند، تحمیل کند، بلکه بر نیروهای ایرانی تدارک‌کننده تسلیحات و تعیین‌کننده اهداف تهاجمی نیز فشار زیادی آورد. اما از همه مهم‌تر اینکه نباید احساس مصونیت از مجازات استفاده از هوش مصنوعی برای مقامات نظامی ایران بوجود آید.
نیوزویک:
با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان،
رئیسی پیامی را به سوریه و برای منطقه ارسال می‌کند
«تام اوکانر» نویسنده ارشد حوزه روابط خارجی نیوزویک در این نشریه نوشت: در حالی که آخرین نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان در حال خروج هستند، رئیس‌جمهور جدید ایران، دیپلمات ارشد خود را به عراق و سوریه فرستاد تا پیام تعهد پایدار تهران را ارسال کند و درباره رویدادهای اخیر در منطقه به گفت‌وگو بنشیند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه با بشار اسد ، رئیس‌جمهور سوریه در دمشق دیدار کرد تا «موضوعات مورد علاقه دو طرف» را مورد بحث قرار دهد. از جمله موضوعاتی که امیرعبداللهیان مورد بحث قرار داد «همکاری دو کشور در زمینه اقتصادی، تاکید بر لزوم فعال سازی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و سایر سازوکارهای موجود در این زمینه» بود. هر دو کشور تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته‌اند و تلاش کرده‌اند مشارکت فعلی خود را به روابط اقتصادی و تجاری بیشتری تبدیل کنند.
دفتر ریاست‌جمهوری سوریه گفت که «در این دیدار همچنین آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه وضعیت افغانستان و پیامدهای آن بر امنیت و ثبات منطقه به طور کلی مورد بحث قرار گرفت.» وابستگان داعش که منشا آنها از عراق است و القاعده که از افغانستان سرچشمه گرفته، در سوریه حضور پیدا کرده و به صف شورشیانی پیوستند که به دنبال سرنگونی اسد بودند. اما ایران، واشنگتن و متحدانش و شرکای خارج از منطقه را عامل ایجاد ناآرامی در هر سه کشور از طریق مداخلات نظامی خود در دو دهه گذشته می‌داند.
در حالی که زمانی آمریکا و ایران یک دشمن مشترک بنام طالبان داشتند و تهران در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای از واشنگتن برای پایان جنگ در افغانستان حمایت کرده بود، اکنون ایران پیشنهاد میزبانی مذاکرات صلح بین طالبان و رقبای خود را داده است و خواستار تنظیم حاکمیتی است که نمایانگر همه مشخصات جمعیتی کشور باشد. این گروهها شامل مسلمان شیعه هزاره هستند که اعضای آنها به عنوان بخشی از لشکر فاطمیون در سوریه به نمایندگی از ایران جنگیده‌اند. برخلاف نیروهای ایالات متحده، ترکیه و اسرائیل، شبه‌نظامیان همچنان در این کشور فعال هستند، وجود آنها مشروع تلقی می‌شود.
یک مقام ارشد آمریکایی در این مورد گفت: «افغانستان، عراق و سوریه سه موضوع کاملاً جدا از هم هستند و نباید با هم قاطی شوند.» در مورد سوریه، ما انتظار هیچ تغییری را در برنامه‌ها نداریم. این برنامه‌ها با مشارکت نیروهای دموکراتیک سوریه، یعنی شبه‌نظامیانی به رهبری کردها می‌باشد که در مناطق شمالی و شرقی سوریه فعالیت می‌کنند. این مقام مسئول افزود: «ما در سوریه از نیروهای دموکراتیک سوریه در مبارزه با داعش حمایت می‌کنیم.» «این بسیار موفق بوده و این چیزی است که ما آن را ادامه خواهیم داد.»
یونایتدپرس اینترنشنال:
آمریکا با پیوستن به توافق هسته‌ای
‌اشتباهاتش در افغانستان را تکرار می‌کند
آژانس خبری «یونایتدپرس اینترنشنال» نوشت: پس از خروج فاجعه بار ایالات متحده از افغانستان، ناظران بین‌المللی باید از تلاش‌های ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای برقراری مجدد توافق هسته‌ای مبهم با ایران مبهوت شوند. مطمئناً غرب درس‌های سختی را در مورد شکست سیاست خارجی خود پس از صحنه‌های آشفته و مرگبار در کابل آموخته است. مطمئناً آنها نمی‌خواهند آن شکست را با احیای توافق هسته‌ای ایران تکرار کنند.
برجام، که توسط باراک اوباما به عنوان آخرین دستاورد اصلی سیاست خارجی‌اش طراحی شده بود، از ابتدا یک شکست بزرگ بود. اوباما ساده‌لوحانه معتقد بود که آزادسازی 150 میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده ایران، به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای، نان را بر سر سفره شهروندان ایران قرار می‌دهد. در عوض ، روحانیون بیشتر پول نقد آزاد شده را برای تأمین مالی جنگ داخلی در سوریه صرف کردند و منابع مالی باقی مانده بین شبه‌نظامیان حوثی در یمن، حزب‌الله تروریست در لبنان، حماس در فلسطین و شبه‌نظامیان شیعه تقسیم شد.
خروج ترامپ از این توافق همزمان با اعمال مجدد تحریم‌های سخت در کمپین «فشار حداکثری» او بود. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ترامپ تاکید کرد که هرگونه بازگشت به برجام شامل بازرسی‌های اجباری در همه مکان‌هایی است که بازرسان بین‌المللی درخواست کرده‌اند، در حالی که او اطمینان می‌داد ایران هرگز به داشتن سلاح هسته‌ای نزدیک نمی‌شود.
بر خلاف توافق هسته‌ای معیوب اوباما، پمپئو تاکید کرد که مفاد برجام نباید تاریخ انقضا داشته باشد و توسعه و آزمایش موشک‌های بالستیک توسط ایران باید تحت تحریم‌های شدید قرار گیرد. پمپئو همچنین خواستار پایان دادن ایران به حمایت مالی و حمایت از نیروهای نیابتی در سراسر خاورمیانه، پایان حمایت از تروریسم بین‌المللی و بهبود حقوق بشر در ایران شد. در آن زمان اتحادیه اروپا و دیپلمات ارشد آن، فدریکا موگرینی، پس از خروج آمریکا از برجام دچار نگرانی شده و بارها به ایران اطمینان دادند که آنها از این توافق حمایت می‌کنند و همه تلاش خود را برای دور زدن تحریم‌های ترامپ از سوی آمریکا انجام می‌دهند. موگرینی از تهران دیدن کرد، روسری بر سر گذاشت و حتی با نمایندگان عمامه دار مجلس ایران عکس سلفی گرفت. هنگامی که جوزپ بورل وزیر خارجه سابق سوسیالیست اسپانیا، جانشین موگرینی شد، اوضاع بدتر از قبل شد. اولین سفر بورل در نقش جدید خود به عنوان نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و امنیتی به تهران بود، جایی که وی متعهد شد توافق هسته‌ای را احیا کند. هنگامی که یک دیپلمات مهم ایرانی، بنام اسدالله اسدی، دستگیر و متهم به عملیات تروریستی در اروپا شد، بورل چیزی نگفت. بورل حتی انریکه مورا، معاون خود را به تهران فرستاد تا در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی حضور به هم برساند. مراسم افتتاحیه کمتر از یک هفته پس از کشته شدن یک انگلیسی و یک تبعه رومانی در حمله هواپیمای بدون سرنشین ایران به نفتکش نفتی اسرائیل در دریای عرب انجام شد و پس از آن بورل بار دیگر اظهار نظری نکرد. اسرائیل تصمیم اتحادیه اروپا برای اعزام یک دیپلمات ارشد به مراسم سوگند را محکوم کرد و این تصمیم را «شرم آور، گیج‌کننده و قضاوت ضعیف» خواند.
سازمان غیردولتی «جست‌وجوی عدالت» مستقر در بروکسل، که در مورد حقوق بشر، دموکراسی، صلح و ثبات در ایران فعالیت می‌کند، نامه‌ای به بورل ارسال کرده و گفته است: «ما می‌دانیم که شما هماهنگ‌کننده برجام هستید. اما مطمئناً غیرقابل تصور است که اتحادیه اروپا انرژی بیشتری را برای احیای این توافق هسته‌ای از بین رفته و مستهلک هدر دهد. این توافق از همان ابتدا شکست خورده بود و هیچگاه تلاش قاطع مقامات ایران برای ساخت بمب هسته‌ای را متوقف نکرد. لغو تحریم‌ها به سادگی به حکومت ایران نیرو می‌بخشد و حمایت مالی آنها از جنگ‌های نیابتی و تروریسم بین‌المللی را تقویت می‌کند.”
واشنگتن اگزماینر: «پلن بی» اسرائیل علیه ایران
همراه کردن آمریکا در خرابکاری است
روزنامه «واشنگتن اگزماینر» آمریکا در مطلبی نوشت: بنی گانتز، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی می‌گوید که اسرائیل در صورت شکست مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران با آمریکا برای توسعه «پلن بی» همکاری می‌کند. سؤال این است که ارزیابی اسرائیل از وضع موجود چه معنایی دارد؟ گانتز اذعان کرد «همکاری اطلاعاتی با ایالات متحده در این زمینه قوی‌تر می‌شود.»
در حالی که اسرائیل با تلاش بایدن برای بازسازی توافق هسته‌ای ایران در سال 2015 مخالف است، نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل پشت درهای بسته با بایدن لابی می‌کند. این نشان دهنده تضاد استراتژیک قابل توجه وی با بنیامین نتانیاهو ، سلف خود است که از طریق کنگره و بیانیه‌های عمومی جسورانه به دنبال فشار بر بایدن بود. با این حال، نگرانی پایدار اسرائیل در مورد برنامه هسته‌ای ایران را نباید دست کم گرفت. اسرائیل چشم انداز یک ایران دارای سلاح هسته‌ای، حتی اگر این کشور دارای تعداد کمی کلاهک باشد، را هم پیش زمینه هولوکاست دوم می‌داند. بنابراین تقریباً هر کاری را برای جلوگیری از این پیامد انجام می‌دهد. ما نمی‌دانیم که آیا ایران مایل به امضای توافق نامه و بازگشت به میز مذاکره است یا خیر. جامعه باید یک «پلن بی» قابل اجرا ایجاد کند تا ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازدارد.»
هدف فعلی بنت و گانتز تحت فشار قرار دادن دولت بایدن برای بازسازی پروتکل بازرسی مداوم تاسیسات ایران است. در عین حال، اسرائیل به اقدامات مخفی خود علیه ایران ادامه می‌دهد. این تلاش که توسط واحد‌های مختلف اطلاعاتی و نیروهای ویژه اسرائیل هدایت می‌شود، بر ترور، ارعاب و خرابکاری متمرکز است.
اما در صورت عدم موفقیت، اسرائیل به شدت تلاش می‌کند که با دولت بایدن در یک کمپین مخفی مشترک علیه ایران مشارکت کند. این اقدامات پنهان در دولت اوباما آغاز شد و در دولت ترامپ از نظر تنوع، مقیاس و شدت به طرز چشمگیری افزایش یافت. با این حال، بسیاری از این برنامه‌ها توسط دولت بایدن تعلیق یا محدود شده است. اسرائیل خواهان از سرگیری مجدد این برنامه‌ها است، به ویژه در مورد اقداماتی که می‌تواند به کاهش تولید هسته‌ای و ماهواره‌ای ایران (تحقیقات موشک‌های بالستیک) و تلاش برای توسعه کلاهک کمک کند.