kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۹۱۴
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷

هادی العامری: تا پایان سال آمریکا از عراق می‌رود/حشدالشعبی قادر به ساختن کشور است

 

رئیس‌ائتلاف فتح عراق و فرمانده سابق حشدالشعبی ضمن تأکید بر ضرورت خروج نظامیان آمریکایی از عراق گفته این نیرو‌ها تا پایان سال جاری از عراق خارج می‌شوند.
«هادی العامری» این را هم گفته که نیروهای مقاومت قادرند عراق را بسازند.
«هادی العامری»، رئیس‌ائتلاف فتح عراق، که در کنفرانس «الرافدین» در بغداد سخن می‌گفت ضمن تاکید بر اجرایی شدن مصوبه پارلمان این کشور برای اخراج آمریکا از عراق گفت: «ما بر جدول زمان‌بندی برای خروج نظامیان بیگانه از عراق تأکید می‌کنیم. پایان سال جاری شاهد خروج نیرو‌های خارجی از عراق خواهیم بود.
دولت در سال ۲۰۱۴ از گروه‌های مقاومت خواست از بغداد محافظت کنند...سلاح گروه‌های شیعی تحت کنترل خواهد بود و ما خواهان ساختن کشور هستیم. ما قادر به ساختن عراق هستیم و بر محصور ماندن سلاح به دست دولت تأکید می‌کنیم».
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، العامری این را هم گفت که، «الحشد‌الشعبی در همه دولت‌های پیاپی عراق به فرمان فرماندهی کل نیرو‌های مسلح فعالیت کرده است. هر عملیات نظامی که ما انجام داده‌ایم، با موافقت فرماندهی کل بوده است و ما با اوامرش مخالفت نکرده‌ایم. ما به حاکمیت عراق ایمان داریم و گروه‌های مقاومت علیه کشور و دولت نیستند».
رئیس‌ائتلاف الفتح ضمن تصریح روی اینکه در پایان سال ۲۰۲۱ هیچ نیروی خارجی در عراق نمی‌ماند، ادامه داد هیچ وجه‌شبهی میان عراق و افغانستان وجود ندارد؛ داعش پایان یافته و دیگر نیست.
گفتنی است، این سخنان پاسخی است به بحث‌های از جنس ادعاهایی امثال «یوسی کوهن»، رئیس‌سابق موساد، مطرح کرده می‌کنند مبنی بر اینکه «خروج آمریکا از افغانستان باید ما را به تفکر وا دارد و درباره خطر ملموس و نهفته خروج محتمل دیگر آمریکا از عراق نگران کند».
العامری همچنین ادامه داد: «ما با خون خود از کشور دفاع کردیم و من با مشاهده سقوط موصل آرزوی مرگ کردم. کشور و محافظان و سازندگان آن، ما هستیم. ارتش، پلیس و الحشد العشبی خالق پیروزی در عراق هستند. ایرانی‌ها به عراق در جنگ علیه تروریسم کمک کردند...الحشد‌الشعبی در همه دولت‌های پیاپی عراق به فرمان فرماندهی کل نیرو‌های مسلح فعالیت کرده است. هر عملیات نظامی که ما انجام داده‌ایم، با موافقت فرماندهی کل بوده است و ما با اوامرش مخالفت نکرده‌ایم. ما به حاکمیت عراق ایمان داریم و گروه‌های مقاومت علیه کشور و دولت نیستند».
گفتنی است، هم اکنون نظامیان آمریکایی در دو نقطه از عراق به صورت کاملاً رسمی حضور دارند: ۱- پایگاه نظامی «الحریر» در اقلیم کردستان ۲- پایگاه نظامی «عین الاسد» واقع در مرکز و غرب عراق. افزون بر این در بخش‌های دیگر عراق نیز پایگاه‌های کوچک‌تر اطلاعاتی دارند که پوشش دهنده مأموریت‌های مختلف ارتش آمریکاست؛ از جمله حضور گسترده در عرصه‌های فرهنگی و شبکه‌های اجتماعی عراق. در حقیقت حضور نظامی آمریکا در عراق، علاوه‌بر کارکرد‌های نظامی و امنیتی، دارای کارکرد‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هم هست. بر این اساس، خارج کردن نظامیان آمریکا از عراق، فقط به معنی تضعیف جنبه نظامی این حضور نیست، بلکه بر ابعاد دیگر هم اثر خواهد گذاشت.
فراخوان مقتدی صدر
به حضور «میلیونی و انقلابی» در انتخابات
خبر دیگر از عراق آنکه «سید مقتدی صدر»، رهبر جریان صدر عراق، که روز جمعه گذشته اعلام کرده بود از تصمیمش مبنی بر تحریم انتخابات عراق منصرف شده‌ و مصلحت اقتضا می‌کند که در انتخابات شرکت کند، شب گذشته طی پیامی در توئیتر مردم عراق را به به حضور «میلیونی و انقلابی» در انتخابات عراق فرا خواند.