kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۸۹۸
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳
برزیل

تاثير سم افعی در جلوگیری از تکثیر کرونا



گروهی از پژوهشگران برزیلی دریافته‌اند که در زهر نوعی مار بومی این کشور مولکولی وجود دارد که از تکثیر ویروس کرونا در سلول‌های میمون جلوگیری می‌کند.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از رویترز، محققان برزیلی این یافته را نخستین گام احتمالی در ساخت دارویی برای مقابله با ویروس کرونا می‌دانند. نتایج مطالعه این پژوهشگران که در تازه‌ترین شماره مجله علمی مولکول‌ها Molecules منتشر شد، نشان داد مولکول تولید شده در بدن مار افعی جاراراکاسو توانایی ویروس کرونا را در تکثیر و تولید سلول‌های‌های جدید در بدن میمون، تا ۷۵ درصد مهار می‌کند.
رافائل گوایدو، استاد دانشگاه سائوپائولو و یکی از نویسندگان این مقاله گفت: ما توانستیم نشان دهیم این مولکول موجود در سم مار افعی می‌تواند یک پروتئین بسیار مهم را در ویروس مهار کند.
این مولکول یک پپتید یا زنجیره‌ای از اسید‌های آمینه است که می‌تواند بدون اینکه به سلول‌های دیگر آسیب بزند به آنزیمی به نام PLPro در کروناویروس متصل شود که در تکثیر ویروس نقش حیاتی دارد.
گوایدو افزود: این پپتید که قبلاً به دلیل ویژگی‌های ضد باکتریایی خود شناخته شده است، می‌تواند در آزمایشگاه به روش سنتز تهیه شود و نیازی به نگهداری و پرورش مار‌ها نیست.