kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۸۴۹
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
امیرعبداللهیان:

در بغداد جایی ایستادم که جایگاه واقعی ایران بود

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تاکید درباره اینکه به دنبال فرار از میز مذاکره نیستیم، خاطرنشان کرد: در بغداد در جایی ایستادم که جایگاه واقعی ایران بود.


حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری حضور یافت و به سؤالات مطرح شده درباره دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم پاسخ داد.
امیرعبداللهیان درباره نشست سران شانگهای و حضور ایران در این نشست نیز گفت: شانگهای یک ظرفیت بزرگ اقتصادی را دربرمی‌گیرد. ایران سال‌ها عضو ناظر سازمان شانگهای بوده است. مشارکت آقای دکتر رئیسی در این اجلاس در حال برنامه‌ریزی است و در سطح بالایی در این اجلاس شرکت می‌کنیم.
افزایش همکاری‌ها
با چین، هند و روسیه
وی بیان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی ما برنامه ۲۵ ساله ایران و چین است. در زمانی که آقای لاریجانی برای پیگیری این موضوع ماموریت خاص پیدا کرد و آن زمان در مجلس بودم در جریان جزییات کار بودم و در پکن از نزدیک شاهد اتفاقاتی بودم که رخ می‌داد و در نهایت منجر به امضای این توافق مهم شد. نه تنها این قرارداد را برای اجرا به‌طور جدی پیگیری می‌کنیم و جزو دستورکارهای اصولی و اساسی ماست، بلکه این الگو را به کشورهای دیگری که ظرفیت‌هایی را دارند تعمیم می‌دهیم. با روسیه این کار را خواهیم کرد و با هند این موضوع را دنبال خواهیم کرد.
وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در تمامی سفارتخانه‌ها از شروع به کار دولت جدید یکی از تاکیدات ما این است که سفارتخانه‌های ما باید در خدمت بخش‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و علمی و فناوری به معنای واقعی باشند. این‌که می‌گوییم خدمتگزار ملت هستیم، مردم باید ترجمان آن را ببینند. یک تعریف سنتی از سفارتخانه‌ها وجود دارد این‌که جایی است که گذرنامه و... صادر می‌کند ولی کار اساسی سفارتخانه‌ها این است که باید ببیند اولویت‌ها چیست و در آن مسیر حرکت کنند.
امیرعبداللهیان درباره جایگاه ایستادنش در عکس یادگاری در نشست بغداد اظهار داشت: فکر می‌کنم من در اصل در جایی ایستادم که جایگاه واقعی جمهوری اسلامی و نماینده جمهوری اسلامی ایران بود.
وی درباره مذاکرات وین هم اظهار داشت: اولین ‌اشتباه آمریکایی‌ها این است. گاهی اوقات مصاحبه‌هایی می‌کنند و می‌گویند پیشنهادات ما برای همیشه روی میز نخواهد ماند و ایران اگر در وین مذاکره نکند با گزینه‌های دیگری مواجه خواهد شد، حرف‌های تکراری و خسته‌کننده و کسل‌کننده‌ای است که همواره می‌زنند.
آمریکایی‌ها با ملت بزرگ ایران مودبانه صحبت کنند
وزیر امور خارجه بیان کرد: خیلی شفاف به طرف مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا گفتم آمریکایی‌ها تا یاد نگیرند که مودبانه با ملت بزرگ ایران صحبت کنند، از ادبیات تهدید هیچ نتیجه‌ای نخواهند گرفت و اگر این ادبیات را ادامه دهند پیام سازنده‌ای برای دولت جدید نیست. یک بار دیگر باید مرور کنند که از این رفتارهایشان توانسته‌اند دستاوردی برای خود به دست بیاورند.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما به صورت شفاف به طرف مقابل اعلام کرده‌ایم که جمهوری اسلامی ایران از مذاکره‌ای که منطق بر آن حاکم باشد، استقبال می‌کند. حتما ما به دنبال فرار از میز مذاکره نیستیم. ولی یک نکته بسیار مهم است و آن این است که دولت سیزدهم مذاکره‌ای را مذاکره می‌داند که دستاوردهای ملموس در راستای تامین منافع و حقوق ملت ایران داشته باشد.
وی بیان کرد: سیاست خارجی متوازن یعنی ارتباط با همه بخش‌های جهان با رعایت اولویت‌ها، لذا سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند شعار ماست، نیروی انسانی کار اصلی را باید انجام دهند، در هر ۶ ماه کارنامه و گزارش کار خوبی را برای کمک به مردم ارائه دهیم.
وزیر امور خارجه درباره ملاقات با وزیر خارجه عربستان در نشست بغداد هم گفت: بین ایران و عربستان گفت‌وگوهایی انجام شده و سعودی‌ها به دنبال این هستند که دولت جدید مستقر شود و بین من و آقای فرحان وزیر خارجه سعودی احوالپرسی صورت گرفت و طرف سعودی ضمن این‌که تبریک گفت‌اشاره داشت ما منتظر هستیم دولت جدید مستقر شود و ارتباطات خود را از سر خواهیم گرفت ولی در این مرحله از سفر در بغداد گفت‌وگو و مذاکره رسمی مبنی بر تداوم مذاکرات قبلی بین ما انجام نشد.
امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: علاوه‌بر شیخ محمد بن راشد حاکم دبی، امیر قطر هم در اجلاس بغداد حضور داشت، فرصتی بود تا درخصوص همکاری‌های تهران و دوحه گفت‌وگویی صورت بگیرد. البته فرانسوی‌ها خیلی علاقه‌مند بودند تا با استفاده از این فرصت بتوانند به جمهوری اسلامی ایران نزدیک شوند، آقای ماکرون در کمتر از دو ساعت و نیمی که در اجلاس حضور داشتیم دو بار به سمت من آمد و حتی بر این تأکید کرد که خیلی علاقه‌مند هستیم شما سفری به پاریس داشته باشید و وزیر خارجه فرانسه را صدا کرد و گفت من از ایشان دعوت کردم که به پاریس بیاید و یک بار بنشینید و مسائل را مرور کنید. جمهوری اسلامی ایران کشور مهمی در منطقه است و ما باید مسائل دوجانبه را با هم مرور کرده و راهکاری برای تداوم گفت‌وگوها پیدا کنیم.
اروپا را فقط آلمان و انگلیس
و فرانسه نمی‌دانیم
وی همچنین عنوان کرد: سیاست همسایگی و سیاست آسیایی به این معنا نیست که به یک بخش از جهان تمرکز کنیم و سایر بخش‌ها را فراموش کنیم، از جمله کار‌هایی که از همکارانم درخواست کرده‌ام این است که در تمام قاره‌ها و حوزه‌ها چند کشور را به عنوان اولویت اول تعیین کنیم و با سایر کشور‌ها هم ارتباطاتمان را متناسب با وزن و جایگاه آن کشور‌ها ادامه خواهیم داد، حتی ما به اروپا هم نیز نگاه داریم، لذا اروپا را فقط آلمان و انگلیس و فرانسه نمی‌دانیم، بخش‌های بزرگی از اروپا هستند و ظرفیت‌های فراوانی دارند. همه اروپا، تروئیکای اروپا نیست.
تشکیل ستادی
برای واردات سریع‌تر واکسن
وزیر امور خارجه اضافه کرد: اولین برنامه کاری من در وزارت خارجه تشکیل ستادی برای واردات سریع‌تر واکسن از کشورهای مختلف جهان بود و از وزیر بهداشت خواهش کردم تا در اولین جلسه ما حضور پیدا کند. لذا ایشان به همراه چهار تن از معاونان به وزارت امور خارجه تشریف آوردند و رئیس‌انستیتو پاستور، هلال احمر، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و تمامی مدیران وزارت امور خارجه که مرتبط با این موضوع هستند در هفته گذشته در این نشست حضور یافتند.

امیرعبداللهیان اظهار داشت: بسیج و یک فراخوان عمومی در این رابطه داده شده، تمام سفرا و سرکنسولگری‌های ما در سراسر جهان فعال شده‌اند و از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور که علاقه‌مند هستند به هموطنان خود کمک کنند، استفاده می‌کنیم.
امیرعبداللهیان: آمریکا باید بداند تنها با زبان احترام می‌تواند با ملت ایران صحبت کند
در تماس تلفنی گردان گرلیچ رادمان، وزیر امور خارجه کرواسی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که برای تبریک کسب رای اعتماد از سوی ایشان صورت گرفت، موضوعات مرتبط با حوزه روابط دوجانبه و همچنین روابط کشورمان با اتحادیه اروپایی مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.
به گزارش تسنیم، در بخش روابط دوجانبه، دو طرف با تاکید بر ضرورت گسترش همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف، درخصوص موافقت‌نامه‌های تشویق و‌ حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری، همکاری‌های گمرکی و همچنین امضاء برنامه اجرایی مبادلات فرهنگی بین ایران و کرواسی، گفت‌وگو و موافقت خود با عملیاتی ساختن توافقات انجام شده را اعلام کردند.
امیر عبداللهیان در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین مواضع کشورمان درخصوص مذاکرات وین را تشریح و تاکید کرد: مذاکره برای مذاکره سیاست ایران نیست و مذاکره باید معطوف به تامین منافع مردم ایران باشد، همچنین آمریکا باید بداند تنها با زبان احترام می‌تواند با ملت ایران صحبت کند.