kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۸۰۹
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۸
وزیر جهاد کشاورزی:

مشکلی برای تأمین نهاده دامی تا آخر سال نداریم

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که برای تامین نهاده دامی تا آخر سال مشکلی نداریم گفت: با توجه به ظرفیت‎های هوشمند نابسامانی‎های توزیع مرغ را کنترل می‎کنیم.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید جواد ساداتی‌نژاد در برنامه تیتر امشب با بیان اینکه به دلیل شرایط متنوع اقلیمی، ظرفیت طبیعی خوبی در کشاورزی داریم، افزود: در حوزه منابع انسانی نیز ظرفیت خوبی داریم و چهار میلیون و 500 هزار تولیدکننده فعال و حدود 20 میلیون نفر از جمعیت کشور در این بخش فعالیت می‌کنند.
او اضافه کرد: کمتر کشوری در جهان وجود دارد که چنین ظرفیت‌های طبیعی و اقلیمی در بخش کشاورزی داشته باشد و اگر مناسب و معقول از این نعمات استفاده نکنیم، جفا کرده‌ایم. ظرفیت کم‌نظیر کشاورزی ما علاوه بر اینکه می‌تواند غذای مورد نیاز داخل کشور را تامین کند، قادر است برای کشورمان تولید قدرت کند.
وزیر جهاد کشاورزی، کشاورزان و دامداران را تولیدکننده قدرت برای کشور معرفی کرد و ادامه داد: یکی از ابعاد اقتدار ملی کشورها، امروز اقتدار غذا تعریف می‌شود. اگر کشور‌های دیگر از لحاظ غذا به ما وابسته باشند، قطعا از نظر دیپلماسی نیز تاثیر‌گذار خواهد بود. امروز غذا یک ابزار حکمرانی است و کشور‌هایی قدرتمند هستند که تولید غذا می‌کنند.
ساداتی‌نژاد در تشریح برنامه‌های وزارتخانه متبوعش برای برقراری آرامش بازار مرغ و تامین نیاز مصرف کنندگان تا پایان سال گفت: برای تامین نهاده دامی تا آخر سال مشکلی نداریم. مشکلات سامانه بازارگاه تا حدودی برطرف شده و الان مشکلش تاخیر در رساندن نهاده به دامدار است که درحال رفع آن هستیم.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت‎ باسکول‎های دیجیتال و پرنده‌شمار می‎توان فهمید که مرغِ کسی که نهاده گرفته به کشتارگاه رفته است. بنابراین با توجه به ظرفیت‎های هوشمند نابسامانی‎های توزیع مرغ را کنترل می‎کنیم. ساداتی‌نژاد افزود: آمریکا در سال 98 فروش مرغ اجداد به ایران را تحریم کرد و همین امر نیز نشان‌دهنده اهمیت این بخش است. برنامه ما این است که تولید مرغ لاینِ آرین را احیا و مسائل ژنتیکی آن را حل کنیم.
یک نمی‌توانیم عجیب!
او با بیان اینکه در دراز‌مدت می‎توانیم بالای 50 درصد نهاده‌ها را در داخل تولید کنیم، ادامه داد: باید بر اساس تجارب گذشته تولید داخل را تقویت کنیم و البته به خودکفایی صد درصد نمی‌رسیم(!) بهترین شرایط این است که دست‌کم نیمی از نیازمان را در داخل کشور تولید کنیم(!)
به گفته وزیر جهاد کشاورزی، اتحادیه‌ها و تشکل‌ها در بازار فعال هستند و برای حذف واسطه‌ها و دلال‌ها باید از آن‌ها استفاده کرد. استراتژی ما برای کنترل بازار، استفاده از این تشکل‌ها است. برای تجاری شدن کشاورزی، باید مدیریت واحد شکل بگیرد و تولید بر اساس قرارداد انجام شود. وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در اواخر همان دولتی که قانون تمرکز لغو شد، این قانون به وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده شد.
ساداتی‌نژاد با بیان اینکه تجربه خوبی در حوزه خودکفایی گندم داریم، اما در خشکسالی اخیر مجبوریم حجم بیشتری گندم وارد کنیم، گفت: در جلسه دیروز قیمت گندم برای سال زراعی جدید 7500 تومان پیشنهاد شد.
گفتنی است، سه نکته نگران‌کننده در اظهارات وزیر جهاد کشاورزی وجود دارد. اول اینکه «به تولید صددرصدی نهاده نمی‌رسیم»؛ همان حرف مخالفان خودکفایی کشاورزی و دامداری و صنایع غذایی است و این با مطالب بالاتر ایشان که غذا را عامل اقتدار کشورها دانستند، تناقض دارد. نکته دوم اینکه تجربه تجاری‌سازی کشاورزی در آمریکا
52 میلیون گرسنه بجا گذاشته و 90 میلیون نفر را هم دچار فقر شدید غذایی کرده است. سوم اینکه جمهوری اسلامی به دنبال سلطه غذایی بر هیچ کشوری نیست و صرفا به تامین غذای خود و سپس کمک به کشورهای ضعیف می‌اندیشد.