kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۷۶۷
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۴

حضور سفیر سابق آمریکا در اسرائیل در «میز ایران» (خبر ویژه)

سفیر سابق آمریکا در اسرائیل به‌عنوان مشاور ارشد به تیم رابرت مالی، مسئول امور ایران در وزارت امور خارجه آمریکا پیوست.

به گزارش دویچه‌وله، دن شاپیرو قرار است در تماس مستقیم با دفتر نخست‌وزیری و همچنین وزیران دفاع و امور خارجه اسرائیل باشد. شاپیرو در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به‌عنوان سفیر آمریکا در اسرائیل فعالیت می‌کرد و پیش از آن، مشاور امنیتی باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بود. شاپیرو همچنین یکی از کسانی بود که در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران نقش مهمی ‌ایفا کرده بود.
انتخاب شاپیرو برای  عضویت در تیم ایران در وزارت امور خارجه آمریکا در شرایطی صورت می‌گیرد که نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار با جو بایدن و قبل از آن، از برنامه‌ریزی برای عملیات خرابکاری مخفیانه علیه برنامه هسته‌ای ایران خبر داده بود.
دویچه‌وله می‌نویسد: گفته می‌شود شاپیرو به‌عنوان عضو تیم ایران وزارت امور خارجه آمریکا، شش ماه در واشنگتن و شش ماه در اسرائیل فعالیت خواهد کرد. او مستقیما در ارتباط با خطرات ناشی از فعالیت‌های ایران فعالیت می‌کند و با دفتر نخست‌وزیری اسرائیل و همچنین با وزیران دفاع و امور خارجه آن کشور در تماس مستقیم خواهد بود.
پایگاه خبری اکسیوس هم از قول یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نوشت دانیل شاپیرو از هفته گذشته پس از تأیید صلاحیت امنیتی به‌عنوان مشاور ارشد رابرت مالی به تیم وزارت خارجه در امور ایران پیوسته است.
پس از آغاز به کار دولت جو بایدن، بار دیگر نام او در برخی رویدادهای مربوط به روابط اسرائیل و کشورهای عربی، به‌عنوان فرستاده ویژه، مطرح شد.
بر اساس این گزارش، یکی از مأموریت‌های اصلی شاپیرو در نقش مشاور رابرت مالی، مشارکت در گفت‌وگو با دفتر نخست‌وزیری و وزارت‌های خارجه و دفاع اسرائیل برای تقویت هماهنگی نزدیک‌تر درباره ایران خواهد بود.
جا دادن یک طرفدار دو آتشه رژیم صهیونیستی در میز ویژه وزارت خارجه دموکرات‌ها علیه ایران، بار دیگر دعاوی بی‌پایه گذشته مبنی بر «فاصله گرفتن آمریکا از اسرائیل در موضوع ایران در دوره دولت‌داری دموکرات‌ها» را ابطال می‌کند.