kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۷۵۷
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۲
حجت‌الاسلام ذوالنور:

اگر مصوبه هسته‌ای مجلس نبود کلاهی گشادتر از برجام سرمان می‌گذاشتند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: دولت روحانی شعار «عقلانیت» سر می‌داد اما هر کاری که انجام داد، برخلاف عقل و منطق بود.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر با‌اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار اعضای هیئت دولت مبنی بر اینکه در مدت خدمت و مسئولیت، همت‌تان را متمرکز کنید بر اینکه یک بازسازی انقلابی و البته عقلانی و فکورانه در همه‌ عرصه‌های مدیریتی به وجود بیاید، اظهار داشت: گاهی‌ اوقات برخی از افراد انقلابی فکر می‌کنند اما واقع‌نگر نیستند یا هیجانات و احساسات آنان ممکن است جنبه عقلانی موضوعات را تضعیف کند.
وی بیان داشت: مقام معظم رهبری تأکید فرمودند که «هم باید بر انقلابی‌گری و هم عقلانی‌ کار کردن تکیه شود». این مسئله به این دلیل است که برخی از افراد انقلابی‌گری را عقلانی نمی‌دانند اما در حقیقت آن چیزی که برای ما مهم است، این است که انقلابی‌گری واقعی، غیرعقلانی عمل کردن نیست بلکه عقلانی و خردمندانه عمل کردن است.
انقلابی‌ستیزی و‌گریز از بُعد انقلابی اقدامات
در دولت روحانی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در هشت سال اخیر که ما آسیب جدی دیدیم، دولتمردان سابق شعار «عقلانی عمل کردن» می‌دادند اما در حقیقت «انقلابی‌ستیزی و‌گریز از بُعد انقلابی اقدامات» را انجام می‌دادند. به این معنا که انقلابی‌گری در این هشت سال تعطیل شد و دولت گذشته از آرمان‌ها، اهداف، اصول و شاخص‌های انقلابی فاصله زیادی گرفت.
حجت‌الاسلام ذوالنور متذکر شد: دولت روحانی شعار «عقلانیت» سر می‌داد اما هر کاری که انجام دادند، برخلاف عقل و منطق بود. عقلانیت و اعتدالی که در دولت قبلی شعار آن را می‌دادند، با معیارهای واقعی انقلابی‌گری، اعتدال و عقلانیت فاصله زیادی داشت. مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود اما با وجود همه جنایت‌هایی که ایالات متحده آمریکا و غرب در حق ملت ایران اعمال کردند، دولت روحانی به عهدشکنی و رفتارهای غلط آنان توجهی نکرد که این کار برخلاف عقل و منطق بود.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: روحانی بارها گفت که به مذاکرات خوشبین است و دیدیم که با این تفکر‌اشتباه خود چه بلایی بر سر مردم ایران آورد. دولت تدبیر و امید همه ظرفیت‌ها را متوقف و معطل مذاکره با غربی‌ها کرد و زمانی که این دولت به پایان رسید، میزان تحریم‌ها به مراتب بیشتر از زمانی شد که این دولت کار را آغاز کرده بود.
وی تصریح کرد: اگر مقاومت مجلس شورای اسلامی و تأکید بر توجه به قانون نبود، در مذاکرات وین هم دولتمردان کلاهی گشادتر از برجام سر مردم می‌گذاشتند. بنابراین عُقلایی و خردمندانه رفتار کردن به این معنا است که منافع ملت کاملاً در نظر گرفته شود، از تجارب تاریخی استفاده شود، ماهیت و باطن دشمن مورد توجه قرار گیرد و گول ظواهر آنان را نخوریم.
حجت‌الاسلام ذوالنور ادامه داد: عقلایی رفتار کردن به این معنا است که همه تخم‌مرغ‌ها را در سبدی نگذاریم که دست ما نیست و معلوم نیست به کجا می‌رسد. کار عقلایی و خردمندانه رفتار کردن درباره موضوع تحریم‌ها این است که به موازات اینکه برای رفع تحریم‌ها تلاش می‌کنیم، در داخل کشور هم برای خنثی‌سازی و دور زدن تحریم‌ها تلاش کنیم و همه چیز را به تصمیم طرف مقابل واگذار نکنیم.
دولت تدبیر و امید
اقتصاد مقاومتی را
اجرا نکرد
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: توجه به دیپلماسی اقتصادی از دیگر موارد مؤکد مقام معظم رهبری است و باید حتماً مدنظر قرار گیرد. رهبر معظم انقلاب فرمودند که «یکی از مصادیق فساد، عمل نکردن به اصول ۲۴گانه اقتصاد مقاومتی است». متأسفانه در دولت گذشته اجرای اصول اقتصاد مقاومتی تعطیل بود و این مصداق فساد است. اگر به اصول اقتصاد مقاومتی توجه می‌شد، درصد بالایی از فشارها و مشکلاتی که الان روی دوش مردم است، وجود نداشت.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مقام معظم رهبری اساسی‌ترین نکات را به اعضای هیئت دولت گوشزد کردند و اگر دولت به این توصیه‌ها عمل کند، در حقیقت از همه گردنه‌ها عبور می‌کند و توصیه‌های ایشان چراغ و نقشه راه و نورافکن است. اگر دولت سیزدهم ابعاد مختلف فرمایشات رهبر معظم انقلاب را به صورت نقشه راه تدوین کند، به عنوان چراغ راه خود قرار دهد و حرکت خود را بر اساس آن تنظیم کند، می‌توانیم از این شرایط سخت عبور کنیم و در آینده نزدیک مردم طعم خدمت را به طور جدی احساس خواهند کرد.