kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۷۴۴
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
رستم قاسمی:

مصالح ساختمانی برای تولید یک میلیون مسکن فراهم است

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مصوبه راه‌اندازی صندوق توسعه مسکن اخذ شده است، اظهار کرد: علاوه‌بر تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال و تامین مواد و مصالح ساختمانی، امکان صادرات مصالح ساختمانی نیز فراهم است.

به گزارش خبرگزاری فارس، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، یکشنبه شب در یک برنامه تلویزیونی با‌ اشاره به اینکه امروزه هزینه مسکن در سبد خانوار در متوسط کشور بالای ۳۷ درصد و در شهرهای بزرگی همچون تهران بیش از ۵۰ درصد است، گفت: امروزه سهم مستاجران در کشور بالاست، در تهران حدود ۴۰ درصد مردم مستاجر هستند، بنابراین تامین مسکن برای خانوارها یکی از موضوعات مهم دولت است.
وی با‌ اشاره به اینکه پنج مولفه در موضوع مسکن که شامل زمین، خدمات، تامین منابع مالی، مواد و مصالح ساختمانی، و توان فنی و مهندسی حائز اهمیت و مورد تاکید است، توضیح داد: بیش از ۵۰ درصد هزینه ساخت ساختمان را زمین تشکیل می‌دهد. برای اقشار متوسط و کم‌درآمد دولت خدماتی را که شامل انشعابات و سایر موارد است تامین می‌کند. درخصوص موضوع سوم و منابع مالی نیز دولت برای احداث یک میلیون مسکن برای اقشار متوسط و میان درآمدی تامین منابع مالی و تسهیلات بانکی و سایر موارد را سیاست‌گذاری می‌کند.
مصالح کافی است
به گفته این عضو کابینه دولت سیزدهم ، مواد و مصالح ساختمانی به عنوان مولفه چهارم ساخت مسکن در کشور فراهم است. در ساخت مسکن مهر، زیرساخت‌ها برای مسکن مهر بیش از یک میلیون سالانه فراهم بود. ایران در مصالح مادر همچون سیمان و فولاد به عنوان چهارمین تولید‌کننده سیمان دنیا مشکلی ندارد. بیش از ۸۰ میلیون تن ظرفیت سالانه تولید سیمان در کشور است و برای احداث یک میلیون واحد مسکونی در سال به ۳۲ میلیون تن سیمان نیاز داریم که در این زمینه مشکلی وجود ندارد. همچنین درخصوص تامین و تولید فولاد نیز حدود
۱۲ میلیون تن در سال به فولاد نیاز داریم که ظرفیت تولید فولاد بیش از دو برابر است. در سایر مصالح ساختمانی نیز مشکل خاصی وجود ندارد.
قاسمی تصریح کرد: علاوه‌بر تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال و تامین مواد و مصالح ساختمانی، امکان صادرات مصالح ساختمانی نیز فراهم است.
وی درخصوص توان فنی و مهندسی کشور یادآور شد: امروز در کشور شرکت‌های توانمند انبوه‌ساز و مهندسان فراوانی وجود دارند که می‌توانند با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی دولت احداث یک میلیون واحد مسکونی در سال را محقق کنند.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: توانمندی و ظرفیت‌های لازم برای تولید چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال وجود دارد و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.
صندوق توسعه مسکن
قاسمی افزود: ۵۰ درصد سهم ساختمان زمین است که در اختیار ماست و آنها را طبق ضوابط برای ساخت مسکن در اختیار مردم قرار می‌دهیم و سود آنها برای اقشار متوسط و کم‌درآمد بسیار کم است. درخصوص خدمات نیز تصمیم گرفته شد که در بخشی از افرادی که امکان خانه‌دار شدن را ندارند برخی از خدمات دولتی را رایگان و بخشی از هزینه ساختمان را همچون هزینه خدمات نظام مهندسی و انشعابات و سایر موارد با تخفیف‌های قابل‌توجه در اختیار این قشر قرار بدهیم. برای زیرساخت‌‌ها نیز برنامه‌ریزی شده است تا همزمان با ساخت، زیرساخت‌ها نیز از محل زمین‌ها با تهاتر تامین مصوبه راه‌اندازی صندوق توسعه مسکن اخذ شد
وی ادامه داد: مصوبه راه‌اندازی صندوق توسعه مسکن اخذ شده است. در این صندوق، اقساط مسکن مهر، خط اعتباری مسکن مهر، بخشی از بودجه‌های اعتباری مسکن، تجمیع می‌شود و از این محل بخشی از منابع تامین می‌شود.
بانک اطلاعاتی زمین
این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود از راه‌اندازی موجودی بانک زمین خبر داد و اعلام کرد: بانک زمین بر اساس قانون جهش تولید مسکن توسط مجلس تصویب شده و در حال راه‌اندازی است. بر اساس قانون جهش تولید مسکن تمامی اراضی متعلق به دولت در تمامی بخش‌ها از جمله منابع طبیعی، سایر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها همگی موظف هستند زمین‌های درون شهرها، زمین‌های جوار شهرها و اراضی موجود در شهرک‌ها را برای تولید مسکن سند آنها به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود.
قاسمی ادامه داد: در قانون جهش تولید مسکن تاکید شده است، چنانچه در دو ماه وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها این کار را انجام ندهند ثبت اسناد مستقیما سند را به نام وزارت راه و شهرسازی صادر کند.
وی گفت: بیش از یک میلیون هکتار زمین دولتی در شهرها، جوار شهرها و شهرهای جدید متعلق به دولت است که برای یک میلیون واحد مسکونی شناسایی شده است. زمین‌های درون شهرها نیاز به خدمات و هزینه‌های سنگین ندارد. بخشی از اراضی پیرامون شهرها، شهرهای جدید و شهرک‌ها هستند که به زودی اراضی تملک خواهند شد.
وزیر راه و شهرسازی با‌اشاره به اینکه اراضی درون‌شهرها که نیازمند تغییر کاربری هستند، در شورای‌عالی شهرسازی و معماری به اراضی مسکونی تبدیل خواهند شد، بیان کرد: همچنین اراضی کنار شهرها که متعلق به دولت است را به شهرها الحاق می‌کنیم. درخصوص اراضی روستایی و احداث مسکن روستایی نیز مشکل زمین وجود ندارد.
قاسمی با تاکید بر اینکه سیاست وزارت راه و شهرسازی در شهرهای میانی و کوچک توسعه عمودی نیست، تصریح کرد: اراضی کشاورزی جزو سرمایه‌های ما هستند و تغییر کاربری در آنها انجام نخواهد شد.
ارایه مصالح ساختمانی بدون واسطه
وی گفت: با توافقی که با وزارت صمت داشتیم مقرر شده است تا مواد و مصالح ساختمانی به منظور کاهش قیمت تمام شده بدون واسطه به مردم واگذار شود.
وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: سازوکارهای مناسب برای رفع موانع سازندگان در دستور کار است.
قاسمی درخصوص موضوع اجاره‌بها نیز خاطرنشان کرد: هدف ساخت مسکن تامین مسکن برای مستاجران است. در برنامه است که واحدهای مسکونی در شهرها احداث شوند. هدف ما شهرسازی و توجه به ملزومات آن است. برای حل موضوع اجاره بها در کوتاه‌مدت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به مستاجران ارایه می‌شود.
وی افزود: در کشورهای مختلف نیز تجربه اجاره داری حرفه‌ای وجود دارد. چندین سازوکار برای ساماندهی بازار اجاره در دستورکار است که بخشی از آن سامانه املاک و اسکان و بارگذاری اطلاعات در آن است که این موارد می‌تواند در کوتاه‌مدت موثر باشد.
عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا سهم آورده اقشار کم‌درآمد در طرح اقدام ملی مسکن و سایر طرح‌هایی که در حال اجراست، کاهش یابد.
قاسمی درخصوص افزایش مصالح ساختمانی از بررسی و ساماندهی این بخش در همکاری با وزارت صمت خبر داد.