پشت پرده جنــگ واکسنها
در جنگ رسانهای، هرچقدر ماموران خزانهداری آمریکا و رسانههای ضدایرانی دقیق و هماهنگ عمل کردند، پدافند رسانهای ما ضعیف عمل کرد. باید بپذیریم در تبلیغات ضعف داریم. ضعفی که رهبر انقلاب هم در تنفیذ به آناشاره کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، «سیدامیر سیاح» طی یادداشتی نوشت: در سالهای اخیر و با شدت گرفتن فشارهای اقتصادی غرب، جنگ روانی برای مایوس کردن ایرانیان از مقاومت در برابر تحریمها، تشدید شده است.
جنگ اقتصادی، جنگ اراده هاست و در جنگ ارادهها، کسی که زودتر مایوس شود، میبازد. چه طرفی که فشار میآورد باشد و چه طرفی که فشار را تحمل میکند.
در جنگ اقتصادی – روانی موجود، رسانههای غربی و دنباله هایش در داخل، تلاش میکنند فشار غرب را مهیب و موثر و ارادهاش را فولادین و ایستادگی در برابر آن را غیرممکن جلوه دهند. در این جنگ روانی، دشمن از هر فرصتی استفاده میکند تا ایران را ضعیف، تنها، مخروبه و با فرصتهای ازدست رفته نشان دهد. اخبار و تصاویر منتشره در رسانههای دشمن، به طور دایم به افکار عمومی ایرانیان القا میکنند تهدیدهای غرب، نزدیک و غیرقابل اجتناب هستند و ایران شانسی در برابر آنها ندارد و تلاشها برای مقاومت هم بیهوده است. تدابیر مسئولان ایرانی یکسرهاشتباه و ناکارآمد بوده و هیچ جای کشور درست کار نمیکند.
در نتیجه حجم عظیم و دقت بالای این تبلیغات، بسیاری از قوتها و پیروزیهای داخلی، ضعف و شکست احساس شود.
یکی از مشهورترین پیروزیهایی که در ماههای اخیر به دست آمد ولی با عملیات رسانهای دشمن، شکست و ناکامی نمایانده شد، تولید واکسنهای داخلی بود.
با شیوع کرونا، چندین مرکز پژوهشی در نقاط مختلف دنیا تحقیقات اولیه برای تولید واکسن را شروع کردند. شرکتها و موسساتی از چین و آمریکا و انگلیس و روسیه و هند هرکدام با روشهای خاصی واکسن تولید و کارآزمایی بالینی آن را شروع کردند. برخی دولتها برای دریافت زودتر واکسن حاضر شدند کارآزمایی بالینی مراحل اول و دوم و سوم روی اتباع آنها انجام شود. از جمله امارات که اتباعش را در کارآزمایی بالینی واکسن سینوفارم شرکت داد و در اولویت دریافت آن واکسن قرارگرفت. اما نظام جمهوری اسلامی با آزمایش واکسنهای دیگر کشورها به روی ایرانیان موافقت نکرد و به جای آن، به چندین موسسه تحقیقاتی سفارش داد برای تولید واکسن اقدام کنند. درعین حال ایران بعد از موفقیت کارآزمایی بالینی واکسنهای خارجی، در دی ماه99 برای خرید 16.8میلیون واکسن به کوواکس (دسترسی جهانی واکسنهای کووید با هماهنگی سازمان جهانی بهداشت) سفارش داد.
با وجودی که ایران پول 16 میلیون و هشتصدهزار دز واکسن پیش خرید شده را همان ابتدا پرداخت اما با بدقولی تولیدکنندگان جهانی واکسن از یکسو و تحریم آمریکا از سوی دیگر، واردات واکسن با محدودیت روبرو شده بود تا اینکه در 24 خرداد ماه وزارت بهداشت ایران اعلام کرد واکسن کووایران برکت در مراحل کارآزمایی بالینی موفق بوده و مجوز عرضه آن را به بازار صادرکرده است. در همان زمان رئیسستاد اجرایی فرمان امام از ایجاد سه خط تولید به ظرفیتهای 4 و 8 و 20 میلیون دز در ماه خبر داد و اعلام کرد تا شهریور ماه 50 میلیون دز واکسن تحویل وزارت بهداشت خواهد شد.
سه روز بعد از اعلام این خبر، وزارت خزانهداری آمریکا و مجری تحریمهای ایران اعلام کرد مبادلات مرتبط با واکسن و داروهای کرونا از مشمول تحریمهای ایران معاف شده است. بعد از این اعلام، خرید و واردات واکسن سرعت بیشتری گرفت.
خزانهداری آمریکا از یکسو بعد از موفقیت واکسن ایرانی، تحریم صادرات واکسن به ایران را لغو میکند و از سوی دیگر، مامورانش درمسیر صادرات تجهیزات خطوط تولید جدید واکسن ایرانی، اخلال ایجاد کردهاند.
در واقع، درمورد واکسن، دو جنگ اقتصادی و رسانهای، همزمان و مکمل هم طراحی از خارج داخل کشور و اجراشد:
1. اعمال تحریم صادرات واکسن به ایران همزمان با هجوم رسانهای با هشتگ «واکسن بخرید»، از حدود بهمن99 تا 27 خرداد 1400. یعنی دقیقا زمانی که ایران واکسن خریده بود اما فروشندگان جهانی واکسن در تحویل آن بدقولی میکردند.
2. اخلال در ارسال تجهیزات خطوط 2 و 3 تولید واکسن برکت، همزمان با عملیات رسانهای اعتراض به ستاداجرایی به خاطر تاخیر تحویل واکسنهای برکت که در مرداد 1400 توسط رسانههای ضدایرانی و دنباله هایشان در داخل اجراشد.
در واقع، تولید واکسن داخلی که طبعاً باید باعث افزیش غرور ملی و رضایتمندی عمومی میشد، با اجرای عملیات اقتصادی و روانی طراحی شده، تبدیل شد به ابزاری برای ایجاد ناراحتی و نارضایتی و «چقدر ما بدبختیم» مشهور.
این چقدرما بدبختیم، وقتی باورپذیرتر شد که رسانههای ضدایرانی به دروغ القاکردند همه دنیا کامل واکسن زدهاند و فقط ایرانیها واکسن نزدهاند، چون به جای خرید واکسن، رفتند دنبال کار بیهوده و نافرجام تولید واکسن. البته این رسانهها هرگز این حقیقت را نمیگویند که ایران دیماه99 سفارش 16.8 میلیون دز واکسن داده بود و آمریکا در صادرات واکسن به ایران مانع تراشی میکرد و نمیگویند که آمریکا سه روز بعد از مجوز گرفتن واکسن برکت، صادرات واکسن به ایران را از شمول تحریم خارج کرد و نمیگویند آمریکا در تجهیز خطوط تولید 2 و 3 برکت اخلال ایجاد کرده است. اخلالی که خوشبختانه برطرف شده و 50 میلیون دُز، با یک ماه تاخیر به وزارت بهداشت تحویل خواهدشد.
در این جنگ رسانهای، هرچقدر ماموران خزانهداری آمریکا و رسانههای ضدایرانی دقیق و هماهنگ عمل کردند، پدافند رسانهای ما ضعیف عمل کرد. باید بپذیریم در تبلیغات ضعف داریم. ضعفی که رهبر انقلاب هم در تنفیذ به آن اشاره کردند. ضعفی که دشمن از آن نهایت سوءاستفاده را میکند تا قدرت و استقامت ما را کم و خواستههایش را بر کشورمان تحمیل کند. نباید بگذاریم موفق شود.