kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۶۸۷
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰

واکسن‌های آلوده آمریکا به توکیو هم رسید



واکسن آمریکایی مدرنا در ژاپن همچنان خبرساز است و بر اساس جدیدترین گزارش‌ها واکسن‌های مدرنای آلوده تولید شده در اسپانیا در بیش از 6 استان ژاپن پخش شده و به توکیو پایتخت نیز رسیده است.
هفته گذشته ژاپن اعلام کرد که متوجه وجود آلودگی در واکسن آمریکایی «مدرنا» شده و به همین دلیل جلوی تزریق یک و نیم میلیون دوزی که از این نوع واکسن تولید شده در اسپانیا وارد ژاپن شده را گرفته است. ژاپن با «قطع فوری» تزریق واکسن مدرنای ساخت اسپانیا اعلام کرد که کشورهای جایگزین را برای واردات واکسن انتخاب می‌کند. دولت ژاپن و شرکت دارو‌سازی مدرنا این را هم گفته‌اند که این تصميم صرفا یک اقدام احتیاطی است.
وزارت بهداشت ژاپن روز جمعه نیز اعلام کرد آلودگی از روز ۱۶ اوت(25 مرداد) در ۳۹ شیشه کوچک آکبند در هشت مرکز واکسیناسیون کشور کشف شده است. به دنبال آن وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد در محموله‌های واکسن آمریکایی «مدرنا» در اوکیناوا نیز آلودگی کشف کرده است. پیش از این آلودگی‌ها در ۵ استان «ایباراکی»، «سایتاما»، «توکیو»، «گیفو»و« آیچی» مشاهده شده بود روز شنبه نیز دولت این کشور اعلام کرد که دو نفر از کسانی که واکسن‌های مدرنای تولید شده در اسپانیا به آنها تزریق شده بود، جان خود را از دست داده‌اند. بااین‌حال دولت ژاپن اعلام کرده که تنها به‌دلیل احتیاط استفاده از این واکسن‌ها را متوقف کرده است و دلایل مرگ این دو نفر درحال بررسی است. حالا خبر رسیده که واکسن‌های آلوده مدرنا به نزدیکی« توکیو» پایتخت نیز رسیده است. رویترز در این زمینه گزارش داد در تازه‌ترین مورد شناسایی واکسن‌های کرونای آلوده در ژاپن یک گزارش مبنی بر مشاهده آلودگی در واکسن کرونای استان «گونما» در نزدیکی توکیو ثبت شده است.
بااین‌حال مقامات استان «گونما» اعلام کرده‌اند که سری واکسن آلوده شناسایی‌شده در این استان با واکسن‌هایی که قبلاً به‌دلیل آلودگی متوقف شده بودند متفاوت است. این سری واکسن تاکنون به‌روی 4575 نفر تزریق شده است اما مقامات تاکنون گزارشی مبنی بر بیماری ناشی از آن را دریافت نکرده‌اند. بر اساس گزارش رویترز روز شنبه نیز در یک مرکز بزرگ واکسیناسیون در استان جنوبی
« اوکیناوا» ذرات خارجی در واکسن مدرنا مشاهده شد. یک داروساز ذرات سیاه‌رنگی را در یک سرنگ حاوی واکسن مدرنا مشاهده کرد.پس از آن نیز در یک سرنگ و یک شیشه واکسن مدرنا ذرات سیاه‌رنگ مشاهده شد. در یک سرنگ دیگر حاوی این واکسن ذرات صورتی‌رنگ یافت شد. استانداری اوکیناوا واکسیناسیون در این مرکز را متوقف و اعلام کرده بود که روز یکشنبه نیز واکسیناسیونی در آن انجام نخواهد شد.