kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۶۷۴
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۱
در دیدار بنت و بایدن تأکید شد

اسرائیل مانند دوره نتانیاهو نقش «پلیس بد» در پرونده برجام را ایفا نمی‌کند

یک پایگاه خبری آمریکایی گزارش داد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به رئیس‌جمهور آمریکا قول داده که همانند نتانیاهو، آشکارا به مبارزه علیه برجام نخواهد پرداخت.

 


نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که به واشنگتن سفر کرده قول داده است که رویکرد «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق این رژیم علیه برجام را در پیش نگیرد.
دو منبع آمریکایی که در نشست بایدن و بنت حضور داشته‌اند به پایگاه خبری اکسیوس گفتند: «بنت به بایدن در دیدار روز جمعه در کاخ سفید گفت اگرچه وی مخالف بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای 2015 با ایران است، اما قصد ندارد همانند نتانیاهو، آشکارا به مبارزه علیه آن بپردازد».
نتانیاهو در دوران دولت «باراک اوباما» رئیس‌جمهور اسبق آمریکا نیز آشکارا به مخالفت با برجام می‌پرداخت و در بحبوحه حصول این توافق، در مخالفت با برجام در کنگره آمریکا به سخنرانی پرداخت.
این دو منبع به آکسیوس گفتند که بنت این پیام را در دیدارهای روز چهارشنبه خود با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه و «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز تکرار کرده است.
آنها افزودند که بنت گفته وی معتقد است که گفت‌وگو میان آمریکا و اسرائیل نتایج بهتری را به همراه خواهد داشت.
یک مقام صهیونیستی نیز که در این نشست حضور داشته، خبر داد که بنت به رئیس‌جمهور آمریکا گفته که صرف‌نظر از اختلافات سیاسی،‌ وی خواستار کار بر اساس رویکرد صداقت و احترام است.
بر اساس گزارش آکسیوس، بنت در دیدار با بایدن و دیگر مقام‌های ارشد آمریکایی، توضیح داد که وی خواستار مدیریت روابط آمریکا- اسرائیل است همان‌طور که وی روابط داخل کابینه انتخابی‌اش را با وجود دیدگاه‌های متفاوت زیاد مدیریت کرده و به‌دنبال حل اختلافات در مذاکرات خصوصی مستقیم و نه رسانه‌ها است.
یک منبع نیز گفت که بنت در دیدار با بلینکن گفته که وی هرگز فکر نمی‌کرده بتواند ائتلافی را رهبری کند که تشکیل شده از احزاب چپ و یک حزب مسلمان است اما وی درک کرده که اگرچه این مشکل بوده اما قابل انجام است.
بر اساس گفته این منبع، بنت در دیدار با بلینکن گفته که فلسفه وی برای تشکیل کابینه این است زمانی که کسی وی را عصبانی می‌کند به رسانه‌ها رجوع نمی‌کند بلکه تلفن را بر می‌دارد. بنت گفته، «این روشی است که من می‌خواهم تا با هم کار کنیم. اگر شما موضوعی درباره چیزی دارید با ما تماس بگیرید و به رسانه‌ها نروید». دو نفر که با آکسیوس در تماس بوده‌اند، گفتند که کاخ سفید از این پیام بنت راضی بوده است. «باربارا لیف». یکی از مشاوران ارشد بایدن در خاورمیانه نیز در تماس تلفنی با نمایندگان سازمان‌های یهودی بر این موضوع تأکید کرده است.
لیف در این تماس کنفرانسی گفته که وی 5 ساعت را با بنت در دیدارهای مختلف بوده که یکی از این دیدارها با رئیس‌جمهور بوده است. وی گفت که صرف‌نظر از اختلافات، روابط آغاز خوبی داشته است.
این مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا اضافه کرد که بایدن همچنین خواستار برقراری ارتباط مستقیم است.
لیف تأکید کرد که بایدن در صورت نیاز صریح و سخت خواهد بود اما این موضوع تنها به‌صورت خصوصی و نه در رسانه‌ها اتفاق خواهد افتاد.
در بیانیه کاخ سفید درباره دیدار بایدن و بنت به یکی از مهم‌ترین اختلافات میان آمریکا و اسرائیل‌ اشاره شده که طی آن رئیس‌جمهور به نخست‌وزیر اسرائیل درباره اهمیت خودداری از اقداماتی گفته شده است که می‌تواند به تشدید تنش‌ها و تضعیف تلاش‌ها برای ایجاد اعتماد منجر شود.
تغییر نقش پلیس بد
آمریکا در مواجهه با کشوری همچون ایران همواره سه گزینه را مدنظر داشته است؛ جنگ، تحریم، مذاکره. هدف این سه گزینه یکسان است و آن چیزی نیست جز خالی کردن دست ایران از مولفه‌های قدرت ساز و راهبردی.
در این میان‌مدت‌هاست که گزینه حمله نظامی علیه ایران از روی میز مقامات آمریکایی کنار رفته است. هنوز خاطره «پایگاه عین‌الاسد» و «پهپاد ‌ترایتون» مقامات آمریکایی را عصبی و پریشان می‌کند. از سوی دیگر گزینه تحریم علیه ایران نیز نتوانست به هدف اصلی خود برسد. دقت کنید که بنابر تأکید کارشناسان و صاحبنظران، تحریم‌ها نهایتا
۲۰ الی ۳۰ درصد در ایجاد مشکلات اقتصادی سالیان اخیر سهیم بوده است و ۷۰ الی ۸۰ درصد مشکلات ناشی از سوءمدیریت بوده است.
در سال‌های اخیر مقامات ارشد آمریکایی همصدا با اندیشکده‌ها و رسانه‌های غربی بارها اعتراف کرده‌اند که تحریم‌های ضدایرانی به حداکثر میزان رسیده و دیگر حوزه‌ای باقی نمانده که تحریم نشده باشد.
در این میان تنها یک گزینه پیش روی مقامات آمریکایی وجود دارد و آن چیزی نیست جز مذاکره. بر همین اساس آمریکا در پی آن است تا نیاز شدید خود به مذاکره با ایران را در قالب فریبنده «امتیاز ویژه» به ایران بفروشد و با این ‌ترفند، بر التماس برای مذاکره سرپوش بگذارد.
مقامات دولت بایدن- دقیقاً مشابه رویکرد دولت‌های ‌ترامپ و اوباما- در ماه‌های اخیر بارها تأکید کرده‌اند که در پرونده برجام کاملاً با اسرائیل هماهنگ هستند.
اسرائیل دقیقاً همصدا با آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در پی تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مولفه‌های قدرت ایران از جمله توان موشکی و منطقه‌ای است.
اسرائیل در این پرونده، نقش «پلیس بد» را ایفا می‌کند؛ یکروز با دلقک‌بازی‌های احمقانه نتانیاهو و روز دیگر با لاف‌زنی‌های مضحک درباره حمله به کشتی‌های ایرانی.
حالا نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرده که خواستار تغییر نقش است و در پی آن است تا از پوشش پلیس بد خارج شود.
در روزهای گذشته نخست‌وزیر اسرائیل صراحتا اعلام کرده بود که خواستار تعمیم برجام به حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای است.