kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۶۵۷
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶

وزیر صمت: برای مقابله با امضاهای طلایی سامانه مجوزها تا پایان امسال راه‌اندازی می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت قیمت دستوری یا «رهاسازی قیمت‌ها را ‌اشتباه عنوان کرد و گفت: باید ضوابط قیمت‌گذاری ایجاد شود.


به گزارش صدا و سیما، سیدرضا فاطمی امین در برنامه «تیتر امشب» اولویت‌های وزارتخانه صمت را تشریح کرد و افزود: اگر از ضرورت تعامل با نخبگان می‌گوئیم، هدف‌مان ضرورتِ به اجماع رسیدن و اقناع آنان است.
او درباره گلایه‌مندی‌های نبود راهبرد صنعتی در کشور گفت: اگر بخواهیم قدرت اقتصادی، ارزش افزوده بالا و ‌اشتغال قابل توجهی داشته باشیم باید بر سه مقوله تجهیزات الکترونیکی، صنعتی و وسایل حمل‌ونقل متمرکز شویم.
وزیر صمت با بیان اینکه باید اهداف و سمت و سوی وزارت صمت مشخص باشد، افزود: ۸۰ درصد مشکلات واحدهای اقتصادی مربوط به تأمین مالی، بیمه تأمین اجتماعی و مالیات است. از وعده‌های دولت سیزدهم حمایت از واحدهای تولیدی و کاهش مالیات از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد در طی چهار سال آینده است.
فاطمی امین با ‌اشاره به مدیریت زنجیره تأمین و روابط بین بنگاه‌های اقتصادی برای ایجاد یک همکاری و محیط رقابتی، ادامه داد: هزینه‌ها در نظام توزیع ما مثل انبارداری و حمل‌ونقل بالاست و ما ابزار کنترل قیمت را در اختیار نداریم. یک کالا از کارخانه تا مصرف‌کننده حداکثر باید ۱۳ درصد افزایش قیمت داشته باشد، اما در عمل این طور نیست.
وی درخصوص مبارزه با فساد در دولت سیزدهم از راه‌اندازی سامانه قواعد و مجوزها تا پایان سال خبر داد و افزود: با ایجاد نظام قاعده‌گذاری برای ثبات در اجرای مقررات بوجود می‌آید. راه‌اندازی سامانه قواعد و مجوزها برای مقابله با امضاهای طلایی،
حیاط خلوت‌ها و سلطان‌ها خواهد بود و در این خصوص طرح‌هایی برای شفاف‌سازی فعالیت‌های تولید و توزیع کالا و پیشگیری از قاچاق، احتکار و تقلب ارائه کرده‌ایم.
وزیر صمت، «قیمت دستوری» اجناس یا «رهاسازی» قیمت‌ها را‌ اشتباه عنوان کرد و گفت: با این کار تولید دچار مشکل می‌شود یا سودهای هنگفتی ایجاد می‌شود، بنابراین باید ضوابط قیمت‌گذاری ایجاد شود. لازمه این کار شفاف‌سازی بورس از جمله برای قیمت فولاد است. البته بسیاری از پروژه‌های پیش‌بینی شده نیاز به ابزارهای لازم دارد. او، راهکار جلوگیری از تکرار خاطرات تلخ قیمت‌گذاری مرغ در گذشته را پیش‌بینی دقیق نیاز بازار و میزان مصرف جامعه دانست و افزود: با داشتن اطلاعات دقیق از نیاز تولید‌کننده و مصرف بازار می‌توان اقدامات پیشگیرانه انجام داد.
وزیر صمت، حضور بازرسان و ناظران بر عملکرد بنگاه‌های اقتصادی را غیرحرفه‌ای خواند و گفت: اگر جریان کالا و مالی کنترل شود سازمان حمایت به‌طور خودکار به آسانی می‌تواند اعمال قانون کرده و با گرانفروشی برخورد کند.
فاطمی امین، طرح صندوق مکانیزه فروش را شکست خورده دانست و افزود: اطمینان می‌دهم با ‌اشراف بر کالای مصرفی خانوار، قیمت‌ها را کنترل و مدیریت کنیم.
وی تصریح کرد: ما در کشور 13هزار مگاوات کسری برق داریم و باید در چند سال آینده تولید برق در شهرک‌های صنعتی شکل بگیرد و باید زنجیره تامین و تولید ایجاد شود.