kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۵۷۵
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲
روزنامه صهیونیستی جروزالم پست:

امپراتوری آمریکا تمام شد

روزنامه عبری زبان طی گزارشی با اشاره به فرار مفتضحانه آمریکا از افغانستان نوشته، «امپراتوری آمریکا به پایان راه رسیده است، این امپراتوری اکنون پوچ، ازنظر هزینه‌ها گزاف و ازنظر اهداف بی‌ربط شده است».

 

سرویس خارجی-

طی چند سال اخیر به ویژه با روی کار آمدن فردی در مختصات ترامپ در آمریکا، مطالب زیادی در مورد پایان امپراتوری آمریکا و ابرقدرتی این کشور منتشر شده است. بسیاری از مقامات آمریکایی نیز خود به این مسئله اعتراف کرده‌اند. فصل مشترک تمام این اعتراف‌ها این بوده که آمریکا تضعیف شده و باید با رویای ابرقدرتی خداحافظی کند. در ادامه این گزارش‌ها اکنون روزنامه‌ای صهیونیستی به این مسئله اذعان کرده است. به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) روزنامه جروزالم پست در مقاله‌ای بی‌سابقه با اشاره به تضعیف جهانی آمریکا نوشته: «مدیریت جهانی هرگز نباید وظیفه آمریکا می‌بود و حوادث اخیر افغانستان آخرین نشانه از امپریالیسم آمریکا خواهد بود... این امپراتوری اکنون پوچ، ازنظر هزینه‌ها گزاف و ازنظر اهداف بی‌ربط شده است».
به نوشته جروزالم پست، بلندپروازانه‌ترین، متناقض‌ترین و پرهزینه‌ترین دوران تاریخ آمریکا، آماده پایان است و عقب‌نشینی جهانی در واقع کاری است که آمریکا اکنون باید انجام دهد. روزنامه صهیونیستی اسرائیل هیوم نیز نوشت خروج از افغانستان هدیه‌ای غیرقابل وصف برای تهران بود و بهتر از این نمی‌شد که تصاویر فرار نظامیان آمریکایی از مقابل دولت اسلامی مسلح با شمایلی شکست خورده به نمایش درآید حتی اگر این انتقال قدرت در افغانستان موجب تقویت محور ضدایرانی در خاورمیانه شود. طبق این گزارش، طالبان سنی مذهب پیش از این از سوی امارات و عربستان حمایت می‌شد اما اکنون قطر به عنوان متحد عرب ایران با این گروه ارتباط نزدیکی برقرار کرده است. این روزنامه اعتراف کرد: «در کل اما وضعیت در خاورمیانه مانند شن‌های روان صحرا به سرعت تغییر می‌کند و ایرانیان همیشه در مقابل آمریکا بوده‌اند و می‌دانند زمان مناسب برای اقدام چه زمانی است».