kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۵۷۴
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲
سید حسن نصرالله:

سران داعش را آمریکایی‌ها به افغانستان منتقل کرده‌اند



دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان با اعلام این‌که داعش طرحی برای منطقه بود که شکست خورد، گفت آمریکا برخی از سران داعش را وارد افغانستان کرده است. این اظهارات یک روز پس از حمله خونین داعش به فروگاه کابل مطرح می‌شود.
«سید حسن نصر الله»، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان، جمعه شب به مناسبت چهارمین سالروز آزاد‌سازی ارتفاعات لبنان موسوم به «آزاد‌سازی دوم» (از تکفیری‌ها) سخنرانی کرد. او ضمن بیان اینکه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و مسئولان این کشور بارها تأکید کردند که داعش، ساخته «باراک اوباما» و «هیلاری کلینتون» است، خاطر نشان کرد: «سفارت آمریکا با تهدید توقف کمک به ارتش [لبنان که علیه تکفیری‌ها در ارتفاعات شرق این کشور می‌جنگید]، مانع از مبارزه حکومت با داعش شد». نصرالله با اشاره اینکه نبرد ارتفاعات تجربه جدیدی به وجود آورد که معادله ارتش-ملت-مقاومت را پایه‌گذاری کرد، درباره افغانستان نیز گفت: « آمریکا برخی سران داعش را به افغانستان منتقل کرده است».
سید مقاومت در ادامه با اشاره به حمایت بین‌المللی و منطقه‌ای و تسهیلات بسیاری که برای داعش وجود داشت، گفت که هزاران نفر از عناصر داعش به منطقه آورده شدند و آمریکا مانع مبارزه حکومت لبنان با داعش شد. او با تأکید بر اینکه میشل عون رئیس‌جمهور لبنان به فشارهای آمریکا مبنی بر عدم مداخله برای مقابله با تروریستها تن نداد، تصریح کرد: «حزب‌الله در راستای خواست مردم و ساکنان ارتفاعات، وارد این جنگ شد...همه مبارزه ما چه در شرق لبنان چه در سوریه، سلاح و امکانات ما، در درجه اول به لطف جمهوری اسلامی ایران بود... به همه تکفیری‌ها و تروریست‌ها و به اسرائیلی‌ها می‌گوییم که اگر بازگردید بازمی‌گردیم».
گفتنی است، «مایکل تی. فلین»، رئیس‌سابق آژانس اطلاعات دفاعی پنتاگون، نیز در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه‌ «الجزیره» اعلام کرده بود رشد داعش نتیجه‌ مستقیم حمایت آمریکا از شورشیان سوری بود که هسته‌ مرکزی جنگجویان آن را القاعده‌ عراق تشکیل می‌دادند. از این نقل قول‌ها فراوان است که ذکر آنها جای خود را می‌طلبد.
شکست طرح افغانستان
دبیرکل حزب‌الله ضمن تاکید بر اینکه ورود داعش به منطقه طراحی شده بود، خاطر نشان کرد: «این طرح آمریکا در حال سقوط است... دلیل آن نیز رخدادهای افغانستان است... هر عنوانی که استفاده می‌شود، فریبکاری است و هدف آن اشغالگری و سیطره است... آنچه امروز در افغانستان شاهد هستیم، -به اعتراف آمریکایی‌ها- شکست کامل آمریکاست». او با بیان اینکه آمریکایی‌ها با بالگرد و هواپیما برخی سران داعش را از سوریه و عراق به افغانستان منتقل کردند، گفت: «این کار وقتی انجام می‌شد که آمریکا از سقوط آن منطقه مطمئن می‌شد... مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن ابراز نگرانی گفته، متأسف است از شیوه‌ای که [در خروج از افغانستان] استفاده شد و کسی [برای خروج از افغانستان] با اروپایی‌ها مشورت نکرد... و گفته باید وضعیت خودمان را سامان دهیم».
غرب سگ‌ها و مشروبات الکلی را
به انسان ترجیح می‌دهد
نصرالله این را هم گفت که: «آمریکا و انگلیس کسانی را رها کردند که با آنان همکاری کرده بودند، ولی سگ‌های خود و صندوقهای [حامل] مشروبات الکلی خود را خارج کردند...در یکی از پروازها از کابل، به درخواست صاحب شماری از حیوانات- که طبعا انگلیسی است- ۲۵۰ صندلی رزرو شد بعد به تعدادی از افغانستانی‌ها که ویزای انگلیس داشتند،‌ اجازه دادند در صندلی‌های باقی مانده بنشینند.... این سقوط اخلاقی است وقتی که چند سگ یا گربه یا چند بطری ویسکی از جان انسان‌ها مهم‌تر می‌شود.»
آمریکا مانع اصلی واردات سوخت به لبنان
رهبر حزب‌الله با اشاره به ادامه دار بودن واردات سوخت از ایران و ذکر خبر حرکت قریب‌الوقوع کشتی سوم سوخت از ایران به لبنان، خاطر نشان کرد: «زمانی که سفیر آمریکا می‌گوید که اجازه خواهد داد گاز مصر از طریق سوریه وارد [لبنان] شود، اعترافی از سوی آمریکایی‌هاست که طی سه سال گذشته مانع از این کار شده بود... چه کسی مسئول این ضررهایی است که به اقتصاد لبنان وارد شده است». او ضمن انتقاد از تحریم‌های آمریکا و تأثیرات منفی که بر روی لبنان و سوریه داشته است، تأکید کرد: «قانون سزار، لبنان را نیز محاصره می‌کند.. آمریکا مانع سرمایه‌گذاری در لبنان می‌شود.. و بسیاری از تجار و صنعتگران لبنانی و شرکتها خواستار سرمایه‌گذاری در سوریه بودند، ولی تحریم‌های آمریکا مانع این مسئله شد». وی در ادامه به مسئله واردات سوخت از ایران پرداخت و گفت: «از ایران نفت وارد خواهد شد. این تهدیدی برای طرح آمریکا در کشور است... ایران صادرات نفت به افغانستان را بنا به درخواست طالبان از سر گرفته است... پیش از این نیز، دولت افغانستان برای خرید نفت ایران باید از آمریکا اجازه می‌گرفت... اگر لبنان برای آمریکا اهمیت دارد، باید آن را نسبت به قانون سزار یا واردات نفت از ایران، معاف کند».
گفتنی است، «نجیب میقاتی»، نخست‌وزیر مکلف لبنان، نیز درخصوص محموله سوخت ایران تاکید کرد: «...من به منتقدان و اتحادیه عرب می‌گویم که یک شمع به ما بدهید؛ ما نمی‌توانیم بدون داشتن یک جایگزین به کشتی نه بگوییم. من با هر چیزی که به منافع لبنان آسیب برساند مخالفم».
امام موسی صدر
نصرالله درباره سالروز ربایش «امام موسی صدر» هم موضع گرفت و گفت: «سالگرد ربایش امام موسی صدر و دو همراهش، بسیار دردناک است؛ زیرا تجاوز به لبنان و ملت آن است و ظلم بزرگی به امام میهن، مقاومت و مظلومان لبنان و منطقه به شمار می‌رود.» به گزارش فارس، وی در پایان خاطر نشان کرد: «هدف قرار‌دادن امام [موسی] صدر، هدف قرار‌دادن مقاومت و پروژه آزاد‌سازی فلسطین و صلح داخلی است. به همین دلیل، ما احساس ظلم بزرگی می‌کنیم.. ما تأکید می‌کنیم که فرزندان امام صدر هستیم. مسیرش را تکمیل خواهیم کرد و منتظر بازگشت او هستیم... وی مانع هر گونه فتنه در کشور بود و تمام دغدغه‌اش حفظ جان مردم لبنان بود... زیرا طرح دیگران، فتنه‌افروزی در لبنان و تخریب این کشور بود. به همین دلیل باید این مانع را از سر راه خود برمی‌داشتند.. لذا هدف قرار‌دادن امام موسی صدر، حمله به مقاومت و طرح آزاد‌سازی قدس بود».
گفتنی است، امام موسی صدر (زاده ۱۴ خرداد ۱۳۰۷ در قم)، از‌اندیشمندان شیعه در عرصه فرهنگی و سیاسی است که پس از هجرت به لبنان، مجلس اعلای شیعیان لبنان و جنبش امل را تأسیس کرد و رهبری فکری و سیاسی شیعیان این کشور را عهده‌دار شد و خیلی زود تبدیل به محبوب لبنانی‌ها شد. او در ۹ شهریور ۱۳۵۷، طی سفری رسمی به لیبی به دعوت «معمر قذافی»، دیکتاتور سرنگون شده لیبی، ناپدید شد. بسیاری گزارش‌ها حاکی از قتل او در همان زمان توسط قذافی است، ولی گزارش‌هایی نیز در دست است که او زنده و در زندان‌های لیبی بوده است.