kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۵۷۲
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲

واشنگتن پس از شکست «اسرائیل» در جنگ 12 روزه غزه از خرید گنبد آهنین انصراف داد

کارشناس ارشد جهان عرب در مقاله‌ای ضمن اشاره به عوامل خودداری ارتش آمریکا از خرید سامانه گنبد آهنین تاکید کرده که روزهای وحشتناکی در انتظار صهیونیست‌هاست.

عملیات «سیف القدس» که اردیبهشت ماه علیه رژیم صهیونیستی و به دست مقاومت فلسطین انجام شد ضربه‌ای استراتژیک به این رژیم وارد کرده است. چرا که علاوه‌بر شکست میدانی باعث بی‌اعتباری سامانه‌های دفاعی رژیم صهیونیستی نیز شده است و همین مسئله آمریکا را از خرید سامانه دفاعی گنبد آهنین منصرف کرده است. به گزارش تسنیم، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم در مقاله جدید خود به بررسی تحولات اخیر نوار غزه و سفر «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا و دیدار وی با «جو بایدن» رئیس‌جمهور این کشور پرداخته و نوشت، در حال حاضر رژیم اشغالگر صهیونیستی از چهار جهت در معرض انواع شوک‌ها قرار گرفته که عبارتند از: «شکست تقریبی اهداف سفر نفتالی بنت به واشنگتن، درگیری جو بایدن با پیامدهای حوادث افغانستان و تصمیمات اشتباه آمریکا در این کشور، شکست اطلاعاتی آمریکا در ارزیابی شرایط افغانستان بعد از خروج نیروهای آمریکایی و در نهایت تصمیم ناگهانی ارتش آمریکا برای عدم خرید سامانه گنبد آهنین از رژیم‌صهیونیستی».
عطوان افزود، این تصمیم آمریکا بعد از گذشت سه ماه از جنگ اخیر غزه بر شکست سامانه‌ گنبد آهنین در رهگیری موشک‌های گروه‌های مقاومت در نوار غزه تاکید دارد و همین موضوع یکی از بارزترین عواملی است که موجب شده فرماندهی ارتش آمریکا از تصمیم خود برای خرید این سامانه عقب‌نشینی کند. در ادامه مقاله عطوان آمده است:«اگر در جنگ 2006 حزب‌الله موفق شد شهرت‌تانک‌های مرکاوای رژیم صهیونیستی را نابود کرده و کشورهایی همچون هند را به لغو قرارداد چند میلیارد دلاری برای خرید این‌تانک‌ها وادار کند، موشک‌های مقاومت در نوار غزه نیز همین کار را با سامانه‌ گنبد آهنین که افتخار صنعت نظامی رژیم صهیونیستی به شمار می‌آمد کردند. این دستاورد قابل توجه گروه‌های مقاومت در جنوب لبنان و نوار غزه چیزی است که هیچ یک از دولت‌های عربی و ارتش‌های آنها طی هفتاد سال گذشته و از زمان آغاز درگیری میان اعراب و رژیم صهیونیستی علیرغم هزینه‌های میلیاردی برای خرید سلاح از کشورهای بزرگ، به دست نیاورده بودند». بر اساس این گزارش‌ میانگین قیمت گنبد آهنین بیش از 5 میلیون دلار تخمین زده می‌شود و هر موشک آن 62 هزار دلار هزینه دارد. این در حالی است که بهای هر یک از موشک‌های ساخته شده در کارخانه‌های نوار غزه نهایتاً از 2000 دلار فراتر نمی‌رود؛ زیرا همه تجهیزات به کار برده در آن ساخت داخل هستند. پیشتر دولت‌های آمریکا متعهد شده بودند که کمبود موشک‌های سامانه گنبد آهنین
را در خلال جنگ اخیر غزه که طی آنچهار هزار موشک توسط گروه‌های مقاومت فلسطین به سمت اراضی اشغالی شلیک شد جبران کنند. در زمانی که گنبد آهنین در برخورد با 4 هزار موشک گروه‌های فلسطینی ناکام ماند، وضعیت در جنگ با حزب‌الله در جبهه شمالی که 150 هزار موشک در انبارهای خود دارد چگونه خواهد بود؟
بر اساس این مقاله شاخص‌ها نشان می‌دهد که روزهای آینده برای اسرائیل بسیار سخت و مملو از حوادث شوکه‌کننده و وحشت آور خواهد بود. آمریکا بعد از شکست شرم آور خود در افغانستان در تلاش برای ساماندهی این اوضاع بوده و اصلا نمی‌خواهد کلمه خاورمیانه را بشنود. در این شرایط رژیم صهیونیستی به قاهره متوسل می‌شود تا از گروه‌های مقاومت فلسطین بخواهد پرتاب بالن‌های آتش‌زا به سمت شهرک‌های صهیونیست نشین را متوقف کند. این در حالی است که اگر گروه‌های مقاومت به ذخایر موشک‌های دقیق خود برای پاسخ دادن به تجاوزات دشمن متوسل شوند این وحشت اسرائیلی‌ها دوبرابر خواهد شد.
چند روز قبل روزنامه جروز الم پست گزارش داد که ارتش آمریکا تصمیم گرفته سامانه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی موسوم به گنبد آهنین را برای مقابله با خطرات هوایی خریداری نکند. این تصمیم پس از آن گرفته شد که ارتش آمریکا آزمایش‌های مهمی را بر روی سامانه دفاعی پیشرفته رژیم صهیونیستی طراحی شده توسط شرکت رافائل انجام داد. این گزارش در حالی منتشر شده است که روزنامه عبری‌زبان «هاآرتص» و کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی پیشتر فاش کرده بودند که گنبد آهنین در جریان جنگ اخیر با گروه‌های مقاومت به سمت یک پهپاد و یک جنگنده خودی به اشتباه موشک شلیک کرده است.