kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۵۶۹
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹

جنگ چین و غرب بر سر «منشأ کرونا» دوباره بالا گرفت

به دنبال انتشار گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره اینکه منشأ کرونا آزمایشگاه ووهان چین بوده جنگ کرونایی دوباره بین دو طرف درباره منشأ ویروس کرونا بالا گرفته است. ترامپ هم مثل دولت بایدن علاقه زیادی به متهم کردن چین در این حوزه داشت.


داده‌های وبگاه «ورلد امترز» نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا تا عصر دیروز از مرز 216 میلیون و 332 هزار نفر فراتر رفته و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از 4 میلیون و 501 هزار نفر رسیده است. از سوی دیگر گمانه‌زنی‌ها در جهان در مورد منشاء اولیه ویروس کرونا نیز همچنان داغ است. مقام‌های آمریکایی روز جمعه در خلاصه‌ای از گزارشی که آن را «محرمانه» نامیده و گفته‌اند از طبقه‌بندی خارج کرده‌اند، تصریح کردند که جامعه اطلاعاتی آمریکا فکر نمی‌کند بتواند بدون چین، ابهامات درباره شیوع منشاء اولیه شیوع این ویروس را حل کند.
آنطور که خبرگزاری رویترز گزارش داده، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند تنها چین می‌تواند سؤالات مربوط به منشأ واقعی ویروس کرونا را حل کند. با این وجود جامعه اطلاعاتی آمریکا همچنان معتقد است که این ویروس از آزمایشگاه ووهان در چین بیرون آمده اما، با هدف استفاده به عنوان یک سلاح بیولوژیکی منتشر نشده است و مقام‌های چین اطلاعی از ویروس کرونا پیش از شیوع اولیه آن نداشتند.
بایدن در بیانیه‌ای بعد از انتشار این گزارش با تکرار ادعاهای ترامپ گفت: «اطلاعات مهمی درباره منشأ این بیماری همه‌گیر در جمهوری خلق چین وجود دارد اما از همان ابتدا، مقام‌های دولتی چین تلاش کردند تا مانع از دسترسی بازرسان بین‌المللی و اعضای جامعه جهانی بهداشت عمومی به این اطلاعات شود».
طبق گزارش رویترز، خلاصه این گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا که توسط دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا منتشر شده، اختلافات میان پکن و واشنگتن را در شرایطی که روابط دو طرف به پایین‌ترین حد  خود در چند دهه گذشته رسیده، تشدید خواهد کرد.
واکنش چین
در همین رابطه سفارت چین در واشنگتن جمعه در پی انتشار گزارشی که پکن را به نگه داشتن اطلاعات کلیدی در مورد منشأ‌های همه گیری کووید-۱۹ متهم می‌کند، جامعه اطلاعاتی آمریکا را به «سیاسی کاری» متهم کرد. سفارت چین در آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که آمریکا برای در پیش گرفتن راه بد سیاسی کاری مصمم است».
سفارت چین افزود: «گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا بر فرض مجرمیت چین تکیه می‌کند، تنها برای اینکه چین را به سپر بلا تبدیل کند».
پنهان کاری بزرگ در آمریکا درباره تلفات کرونا
از سوی دیگر گزارش‌ها نشان می‌دهد که آمریکا در ارائه گزارش‌های کرونایی صادق نبوده است. در همین ارتباط «کتی هوکول»، فرماندار جدید نیویورک طی روزهای اخیر در آخرین بروزرسانی آمار مرگ و میر کووید ۱۹ در نیویورک، شمار ۱۲ هزار فوتی ناشی از کرونا را به آمار قبلی اضافه کرد و افزود، مانند فرماندار قبلی بر مرگ و میر در خانه سالمندان سرپوش نخواهد گذاشت. «هوکول» در نخستین روزهای حضور خود در اداره ایالت تصدیق کرد که این ایالت نزدیک به ۱۲ هزار مورد بیشتر از آنچه که پیش از این اعلام شده دچار مرگ و میر ناشی از بیماری همه‌گیر شده است. هوکول با این افشاگری، شمار جانباختگان کرونا، آمار مرگ و میر بیماری کووید ۱۹ در نیویورک را از ۴۳ هزار و ۴۱۵ نفر به ۵۵ هزار و ۳۹۵ نفر افزایش داد.آسوشیتدپرس نیز برای اولین بار در ماه ژوئیه(تیر ماه) گزارش داد که تفاوت زیادی بین ارقام منتشر شده توسط دولت کوئومو (فرماندار قبلی نیویورک) و اعدادی که ایالت گزارش می‌دهد، وجود دارد.
همزمان نگاهی به آمارهای مرگ و میر سالانه در آمریکا و مقایسه آنها در چند سال گذشته، نشان‌دهنده افزایش قابل توجه شمار فوتی در این کشور از زمان آغاز همه‌گیری کرونا در جهان است.  نگاهی به آمارهای ارائه شده از سوی مراکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا از آژانس‌های تحت نظر وزارت بهداشت و خدمات انسانی این کشورنشان می‌دهد آمریکا در سال ۲۰۱۸ در مجموع 2 میلیون و ۸۳۹ هزار و ۲۰۵ فوتی را ثبت کرده که در مقایسه با سال ۲۰۱۷، در حدود ۲۵ هزار و ۷۰۲ مرگ بیشتر در آمریکا ثبت شده است. در سال ۲۰۱۹ هم دولت آمریکا شمار فوتی در این کشور را دو میلیون و ۸۵۴ هزار و ۸۳۸ نفر ثبت کرده که ۱۵ هزار و ۶۳۳ نفر بیشتر نسبت به سال ۲۰۱۸ بیشتر بوده است. اما در سال ۲۰۲۰  بیش از 3 میلیون و ۳۵۸ هزار و ۸۱۴ فوتی در این کشور ثبت شده که به نسبت سال قبل از آن افزایش ۵۰۳ هزار و ۹۷۶ موردی را نشان می‌دهد.  به گزارش فارس دولت آمریکا میزان فوتی ناشی از همه‌گیری کرونا در این سال را ۳۷۷ هزار و ۸۸۳ نفر اعلام کرده یعنی بر اساس این آمار حدود ۱۲۶ هزار افزایش فوتی را بر اثر عوامل دیگر غیر از کرونا برشمرده‌ است. این در حالی است که میزان افزایش آمار فوتی در آمریکا در سال‌های اخیر پیش از دوران همه‌گیری در مقایسه با سال قبل‌تر از، از
30 هزار نفر فراتر نرفته است.
مرگ 2 ژاپنی پس از تزریق مدرنا
از سوی دیگر گزارش‌ها از ژاپن حاکیست در این کشور دو نفر پس از دریافت واکسن کرونای ساخت شرکت مدرنا جان خود را از دست دادند که این اتفاق باعث شده است دولت ژاپن از روی احتیاط استفاده از واکسن‌های ارسالی برخی شرکت‌های توزیع‌کننده را متوقف کند. به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، وزارت بهداشت ژاپن دیروز (شنبه) اعلام کرد این افراد که بین 30 تا 40 سال داشتند در ماه جاری میلادی پس از دریافت دومین دوز واکسن مدرنا فوت کردند.