kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۵۶۸
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹

تراز تجاری کشور مثبت شد



رئیس ‌کل گمرک ایران از مثبت شدن تراز تجاری کشور معادل یک میلیارد دلار در پنج ماهه ابتدایی سال جاری خبر داد.
به گزارش ایسنا، مهدی میراشرفی آمار تجارت خارجی کشور در پنج ماهه ابتدایی سال جاری را اعلام و بیان کرد: خوشبختانه تراز تجاری کشور در این مدت معادل یک میلیارد دلار مثبت شده است.
میراشرفی افزود: به عبارت دیگر، در پنج ماهه اول سال‌جاری به میزان ۱۶.۶ میلیارد دلار واردات صورت گرفته که بیش از
۲۰ درصد از نظر ارزش رشد کرده است و معادل ۱۷.۶ میلیارد دلار نیز صادرات داشته‌ایم که از لحاظ ارزش رشد ۶۲ درصدی داشته است. رئیس ‌کل گمرک ایران ادامه داد: این آمار از تجارت خارجی حاکی از آن است که هم آثار تحریم و هم آثار شیوع ویروس کرونا به حداقل رسیده است و امیدوارم این روند ادامه پیدا کند.
گفتنی است، تراز تجاری که در بعضی از منابع از آن به «صادرات خالص» یاد می‌شود، تفاوت بین ارزش پولی واردات و مقدار صادرات خروجی در طی یک دوره معین است. در واقع تراز تجاری معیار نسبت بین واردات و صادرات یک کشور است.
از این رو، تراز تجاری یکی از مؤلفه‌های مهم در سنجش توانمندی کشورها در تامین درآمدهای ارزی است تا بتوانند با جذب درآمد بیشتر هزینه‌های توسعه زیرساختی خود را تامین کنند و از درآمد ارزی برای سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های جدید و توسعه اقتصادی استفاده کنند.
به گزارش ایبِنا، تراز تجاری نتیجه خالص صادرات یک جامعه است که در آن، مانده یا تراز مثبت، بیانگر صادرات بیشتر و مانده یا تراز منفی، بیانگر واردات بیشتر خواهد بود. در این تعریف، مقدار مثبت (در صورتی که صادرات بیش از واردات باشد) به نام «مازاد تجاری» مشخص و مقدار منفی به نام «کسری تجاری» یا «شکاف تجاری» شناخته می‌شود.
در واقع تراز تجاری یکی از مهم‌ترین مسائل اقتصادی کشورها است. سیاستگذاران اقتصادی سعی می‌کنند که تراز تجاری در حالت تعادل قرار داشته باشد. البته باید در نظر داشت که منفی بودن تراز تجاری به تعریفی که مراکز آماری از صادرات غیر نفتی دارند، بستگی دارد.