kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۵۶۲
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸
مسئول سازمان بسیج سازندگی:

بانک‌ها مصوبه دولت برای پرداخت وام ارزان‌قیمت به تولید را اجرا نمی‌کنند



مسئول سازمان بسیج سازندگی گفت: بانک‌ها مصوبه دولت برای پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به تولید را اجرا نکردند.
محمد زهرایی در گفت‌وگو با فارس، در مورد طرح‌های ایجاد‌اشتغال در بسیج سازندگی گفت: امسال با مصوبه دولت در تبصره 16 بودجه که در مجلس تصویب شد، مقرر شده بود مبلغ 5هزار میلیارد تومان برای کمک به ایجاد‌اشتغال به صورت تسهیلات ارزان‌قیمت با کارمزد
4 درصد پرداخت شود، اما بانک‌ها این مصوبه را نمی‌پذیرند و می‌گویند به جای آن حاضریم تسهیلات مرابحه با نرخ 18 درصد پرداخت کنیم. ما در حال مذاکره با بانک‌ها هستیم تا مصوبه دولت برای ایجاد‌اشتغال عملیاتی شود.
وی افزود: با وجود اینکه شش ماه از سال می‌گذرد، اما هنوز این مصوبه اجرا نشده و ما درصدد هستیم حداقل 50 درصد از تسهیلات برای‌اشتغال به صورت قرض‌الحسنه باشد. چون برای ایجاد کارگاه و‌اشتغال خرد و طرح‌های اقتصاد مقاومتی و مشاغل خانگی تسهیلات با نرخ 18 درصد گران است و باید تسهیلات برای این مشاغل حتماً قرض‌الحسنه و ارزان‌قیمت باشد.
وی گفت: ممکن است تسهیلات برای کارخانه‌های بزرگ به صورت مرابحه‌ای پاسخ دهد چون بازار بزرگ فروش و حجم انبوه تولید و بازار صادراتی دارند. اما برای کارگاه کوچک و کسب و کار خانگی، تسهیلات 18 درصد نمی‌صرفد.
به گفته زهرایی، در گیر و دار بروکراسی هستیم. فعلا از دو بانک عامل تسهیلات مرابحه به مبلغ 800 میلیارد تومان ابلاغ گرفته‌ایم که به کارآفرینان پرداخت شود اما در حال چانه‌زنی هستیم که قرض‌الحسنه پرداخت کنیم.
وی گفت:‌برای اجرای طرح‌ها زمان از دست می‌رود، زیرا فصل دوم سال سرما می‌رسد و بسیاری از کارها انجام نمی‌شود به ویژه محصولات کشاورزی در فصل دوم وجود ندارد و بسیاری از کارها توجیه اقتصادی ندارد.
مسئول سازمان بسیج سازندگی در مورد برنامه‌های این سازمان در ایجاد‌اشتغال گفت: چهار نقطه به عنوان هدف در سال جاری درنظر گرفته‌ایم، یکی صنایع تبدیلی و تکمیلی و قطب‌های صنایع تبدیلی در کشور. دوم، اقشار بسیج که به عنوان مثال بسیج اصناف طرح تولید چادرمشکی و کارگاه ماسک و طرح استاد شاگردی اجرا می‌کند که اینها منجر به‌اشتغال می‌شود. سوم، گروه‌های جهادی که کار‌اشتغال ایجاد می‌کنند یا کارگاه‌های کوچک راه‌اندازی می‌کنند و چهارم، پایگاه‌های مقاومت بسیج که با هدف ارتقا و احیای پایگاه‌های مقاومت بسیج در محلات و شناخت متقاضیان واقعی برای مشاغل خرد و خانکی است.
زهرایی همچنین گفت: یکی از طرح‌ها، طرح روستامددجو برای کسانی است که در حاشیه شهرها زندگی می‌کنند که 200 هزار فرصت شغلی و نیز تثبیت مشاغل در این زمینه هدفگذاری شده. سال گذشته 107 هزار فرصت شغلی با طرح‌های بسیج سازندگی ایجاد شد.