kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۵۶۰
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸
دهقان دهنوی:

مجوز اولین کارگزاری بورس بعد از 12 سال انحصار صادر شد

 

هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار پس از ۱۲ سال مجوز تاسیس یک شرکت کارگزاری جدید را صادر کرد و با این اقدام انحصار از تمامی مجوزهایی که از سوی سازمان اعطا می‌شد به طور کامل برداشته شد.
محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام این خبر به پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، گفت: طی ۱۲ سال اخیر به دلایل مختلف با هیچ‌یک از درخواست‌های تاسیس شرکت کارگزاری موافقت نشده بود اما با اجرا و پیاده‌سازی سیاست رفع انحصار در حوزه نهادهای مالی بازار سرمایه، مجوز یک شرکت کارگزاری جدید از سوی هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار صادر و بدین ترتیب زنجیره انحصار در حوزه شرکت‌های کارگزاری پس از ۱۲ سال با صدور این مجوز شکسته شد.
وی با اشاره به این که چهار درخواست در هیئت مدیره سازمان بورس مورد بررسی قرار گرفته است گفت: تاکنون درخواست‌های زیادی برای تاسیس شرکت کارگزاری دریافت شده که طبق آمار بالغ بر ۳۰ درخواست است اما در مرحله اول چهار درخواست، بررسی شد.
وی افزود: از این چهار درخواست یک مورد به تصویب رسید که پس از آماده‌سازی و فراهم شدن امکانات و مقدمات لازم توسط موسسان آن، در آینده نزدیک شاهد شروع فعالیت این کارگزاری خواهیم بود.
رئیس سازمان بورس در پاسخ به این سوال که چرا تسهیل در صدور مجوز شرکت‌های کارگزاری دیرتر از سایر نهادهای بازار سرمایه صورت گرفت گفت: در سایر مجوزهای مربوط به نهادهای مالی، جریان صدور مجوز وجود داشت اما در حوزه شرکت‌های کارگزاری سال‌ها بود که در عمل فرایند صدور مجوز متوقف شده بود، از این رو دستورالعمل را بازنگری کردیم که این بازنگری زمان‌بر بود.
وی افزود: پس از بازنگری در دستورالعمل، از فعالان بازار نظرخواهی کرده و نظرات مختلف را در خصوص دستورالعمل جدید دریافت و دوباره بر اساس نظرات دریافتی بخشی از آن را اصلاح کردیم و در نهایت طی یک فراخوان از افرادی که متقاضی صدور مجوز بودند دعوت به عمل آمد.
رشد بورس ادامه‌دار شد
در ادامه روند صعودی بازار سرمایه در هفته‌های اخیر، شاخص کل بورس در جریان معاملات دیروز هم با رشد ۲۵ هزار و ۵۵۵ واحدی روبرو شد و در ارتفاع یک میلیون و 575 هزار واحد قرار گرفت.
کارشناسان بازار سرمایه دلایل مختلفی برای توصیف این روند بیان می‌کنند که تغییرات نرخ ارز و تورم انتظاری در کنار گزارش‌های آتی شرکت‌ها از آن جمله می‌باشد.
البته تحلیلگران معتقدند با وجود روند صعودی شاخص، مقاومت‌های جدی همچون سد یک میلیون و 600 هزار واحدی هم در این مسیر وجود دارد و با توجه به تجربه قبلی سهامداران، امکان افزایش عرضه‌ها در این محدوده وجود دارد، بنابراین سهامدارانی که قصد ورود پول جدید به بازار دارند بهتر است با احتیاط بیشتر و بهره‌گیری از مشاوره‌های معتبر نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام نمایند.