kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۵۵۷
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷
تغییرات به فدراسیون شمشیربازی رسید

فخری: دیگر توان ۱۳ ساعت کار کردن ندارم مربی تیم ملی جای سرمربی را می‌گیرد؟!

با کناره‌گیری پیمان فخری از تیم ملی شمشیربازی از امین قربانی به عنوان جایگزین احتمالی وی نام برده می‌شود.

 

سرویس ورزشی-

روزی که شمشیربازان اسلحه سابر ایران با دست خالی و بدون مدال با المپیک وداع کردند، همه چیز در سکوت گذشت بدون اینکه حرف خاصی گفته شود یا اقدام غیرقابل پیش‌بینی صورت بگیرد؛ البته همان زمان تصمیمی گرفته شد که نه مطرح شد و نه اجرا؛ حالا دوباره صحبت از همان تصمیم به میان آمده است و خیلی هم جدی!
دیروز پیمان فخری سرمربی تیم ملی سابر تاکید کرد از سمتش کناره‌گیری می‌کند. وی در گفت‌و‌گویی با ایسنا در تشریح دلایل این تصمیم خود گفت: به دلیل مشغله کاری دیگر کشش این کار و توانایی ۱۳ساعت کار را ندارم چون هشت سال است به صورت شبانه‌روزی وقت گذاشتم. خوشحالم شمشیربازی ایران را به جایگاهی رساندم که به اذعان خیلی از تیم‌های جهان یکی از بهترین تیم‌های چند دهه اخیر بوده است. هیچ تیمی در در دنیا چنین پیشرفتی را نداشته که تیم ما در ۸ سال توانست به آن برسد. دوستانی که می‌گویند شمشیربازی باید در المپیک مدال می‌گرفت به گونه‌ای صحبت می‌کنند که انگار ایران تیم سوم بوده و ایتالیا تیم ششم یا ایتالیا در ۴۰ سال اخیر اصلاً مدال المپیک نداشته است. تیم من ۴۵ بر۴۴ به ایتالیا باخت و سه شمشیرباز در بین ۱۶ نفر برتر المپیک داشتم؛ بنابراین خوشحالم این تیم را در شرایطی ترک می‌کنم که پنج شمشیر باز قدرتمند دارم و همه قدرت آنها را دیدند.
او ادامه داد: الان واقعا خسته‌ام. من از زندگی و خانواده‌ام زده‌ام اما دیگر کشش ندارم و فکر می‌کنم همین قدرکافی است. من در این دو سال اخیر مجبور می‌شدم ساعت‌های زیادی کار کنم و با توجه به وظیفه سنگینی هم که در کمیته ملی المپیک داشتم تلاش می‌کردم وقت بیش‌تری برای شمشیربازان بگذارم. از آقای باقرزاده تشکر می‌کنم که برای رسیدن به این جایگاه‌ها و مدال‌ها خیلی کمک کرد و اگر در ایران بمانم مطمئنا به فدراسیون و تیم در هر قالب دیگری که فدراسیون تمایل داشته باشد، کمک می‌کنم.
فخری در پاسخ به این پرسش که پیشنهادی از کشورهای دیگر برای مربیگری دارد یا خیر؟ گفت: نمی‌خواهم وارد این صحبت‌ها شوم.او در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه فکر نمی‌کند ممکن است تیمی که ساخته با نبود او سرنوشت خوبی نداشته باشد؟ تاکید کرد: خیر، فکر می‌کنم این پتانسیل در افراد دیگر هست که این تیم را هدایت کنند اما واقعا توانی ندارم و اگر توان داشتم این راه را ادامه می‌دادم. این چند سال واقعا از خودم گذشتم و برای المپیک از هیچ تلاشی دریغ نکردم.
فخری در پاسخ به این پرسش که اگر تیم سابر در المپیک مدال می‌گرفت، ممکن بود تصمیم او تغییر کند؟ تاکید کرد: خیر، از قبل این تصمیم را گرفته بودم و ارتباطی به مدال گرفتن یا نگرفتن نداشت. قبلا گفته بودم مشخص نیست شش ماه دیگر چه اتفاقی می‌افتد و باید به افراد دیگر هم میدان بدهم تا توانایی خود را نشان بدهند. اکنون دیگرکشش این همه فشار را ندارم، چون سال‌های سختی را برای رسیدن به این جایگاه داشتیم.
فخری از توکیو تصمیم گرفته بود
کناره‌گیری فخری در شرایطی است که سیر صعودی شمشیربازان اسلحه سابر برای رسیدن به موفقیت‌ها درست از زمانی آغاز شد که پیمان فخری هدایت‌شان را بر عهده گرفت، یعنی از سال ۲۰۱۲ میلادی. طی این مدت شمشیربازان با این مربی به قدری مورد آزمون و خطا قرار گرفتند و از تن به تن شدن با مدعیان جهانی آبدیده شدند که توانستند بعد از «طلسم شکنی» برای ورود به المپیک لندن بعد از ۳۷ سال و «افزایش سهمیه»‌ها برای المپیک ریو، برق شمشیرهای خود را برای «نخستین بار» با سهمیه تیمی به توکیو و المپیک برگزار شده در این کشور برسانند؛ اقدام بزرگی که تنها هشت تیم از سراسر جهان می‌توانستند آن را انجام دهند و ایران یکی از آنها شد.
اینکه ملی‌پوشان اسلحه سابر در این میان و از حضور در مسابقات بین‌المللی مختلف شمشیر چه بزرگانی را به زمین زدند و چه بردهای تاریخی را به ثبت رساندند، بماند فقط همین بس این پیروزی‌ها و موفقیت‌ها به قدری زیاد و زبانزد بود که بوی مدال را به تیم المپیکی ایران تزریق کرد اما رقابت با ایتالیا در روز سیاه شمشیربازی همه قسم‌هایی که بر سرِ این تیم خورده می‌شد را شکست.رقابت با ایتالیایی‌ها و باخت به آنها به طور کلی مسیر تیم ملی شمشیربازی ایران را در المپیک تغییر داد و از سکوها دور کرد در حالی که باخت ۴۵-۴۴ به ایتالیا نشان داد پیش‌بینی کارشناسان از شانس مدال آوری این تیم درست بود که میسر
نشد.
تیم ملی شمشیربازی اسلحه سابر ایران در المپیک با حضور پاکدامن در فینال هشت نفر برتر در انفرادی پس از شکست قهرمانان جهان و در تیمی با تنها یک برد و دو شکست در جایگاه ششم ایستاد. این عملکرد و از دست دادن مدال با اشتباه داور در ضربه آخر با ایتالیا به قدری شوکه‌کننده بودکه پیمان فخری تصمیم به کناره‌گیری گرفته است و مصرانه پیگیر آن است. فخری تصمیم خود را برای ترک ملی‌پوشان اسلحه سابر در توکیو و درست پس از پایان کار شاگردان در المپیک و در همان سالن محل برگزاری مسابقات گرفت.
آن زمان اما با برخی وساطت‌ها از طرف عوامل فدراسیون شمشیربازی این تصمیم رسانه‌ای نشد تا شاید مرور زمان باعث برگشت این مربی از تصمیمش شود اما اینگونه نشد چرا که فخری اخیراً کناره‌گیری خود را به گوش رئیس‌فدراسیون هم رسانده است. این مربی در نشستی که با فضل الله باقرزاده رئیس‌فدراسیون شمشیربازی داشت عدم ادامه همکاری خود با فدراسیون به عنوان سرمربی را اعلام کرده است.
موافقت فدراسیون با تغییرات
فدراسیون شمشیربازی ابتدا با این تصمیم فخری مخالفت کرد اما چند ساعت بعد دبیر فدراسیون در گفت‌و‌گویی اظهار داشت: فخری قبل از المپیک اعلام کرده بود چه با مدال چه بدون مدال به دلیل خستگی و فشار زیاد دیگر نمی‌تواند ادامه دهد و حتی در المپیک موضوع استعفا را اعلام کرد، اما سعی کردیم با او صحبت و موضوع را منتفی کنیم، چون دوست داشتیم او همچنان سرمربی باقی بماند. فخری در این سال‌ها زحمات زیادی را برای شمشیربازی کشیده و هیچ کس نمی‌تواند منکر این موضوع شود. پس از صحبت‌هایی که داشتیم او دیگر به عنوان سرمربی نمی‌تواند کار کند و تا هفته آینده جانشین وی را معرفی خواهیم کرد. البته فخری به عنوان مشاور در کنار تیم ملی خواهد بود. گفته می‌شود امین قربانی، دستیار فخری گزینه اصلی سرمربیگری تیم ملی سابر محسوب می‌شود.