kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۵۲۰
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۳

وزیر امور خارجه در اولین سفر راهی بغداد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه از اعزام هیئت جمهوری اسلامی ایران به ریاست حسین امیرعبداللهیان برای شرکت در نشست بغداد خبر داد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه از اعزام هیئت جمهوری اسلامی ایران به ریاست حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه برای شرکت در کنفرانس منطقه‌ای حمایت از عراق خبر داد.
گفتنی است  این کنفرانس ۶ شهریور ماه برگزار می‌شود و از نمایندگان کشورهای عربستان سعودی، امارات، قطر، اردن، ترکیه و مصر برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آمده است. به گزارش فارس، عراق رسما از کشورهای عربستان سعودی، ترکیه، مصر،‌ اردن، کویت و ایران برای مشارکت در اجلاس روز شنبه ششم شهریور ماه در بغداد دعوت کرده است. نمایندگانی از فرانسه، آمریکا، روسیه و ژاپن نیز در این اجلاس حضور خواهند داشت. تا این لحظه، حضور «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «عبدالله دوم» شاه اردن و «صباح خالد الحمد الصباح» نخست‌وزیر کویت در این نشست مسجل شده است.
گفت‌و‌گوی تلفنی فؤاد حسین با امیرعبداللهیان
فؤاد حسین وزیر خارجه عراق روز جمعه با حسین امیرعبداللهیان تلفنی گفت‌و‌گو کرد. در تماس تلفنی وزیر امور خارجه عراق با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، وی ضمن تبریک انتخاب وی و تجدید دعوت برای حضور جمهوری اسلامی ایران در اجلاس حمایت از عراق، اهمیت حضور هیئت جمهوری اسلامی ایران در  اجلاس بغداد به عنوان فرصتی برای گفت‌وگوها در منطقه را مورد تاکید قرار داد.  وی ضمن تجلیل از سیاست حسن  همسایگی ایران، خواستار گسترش هرچه بیشتر روابط دوجانبه شد.
حسین امیرعبداللهیان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن تشکر از پیام تبریک و همچنین دعوت از جمهوری اسلامی ایران، از حضور کشورمان  در این نشست خبر داد.  وزیر امور خارجه کشورمان حمایت از عراق را از جمله سیاست‌های همیشگی تهران و روابط دو کشور را ممتاز، راهبردی و برادرانه خواند و آمادگی کشورمان برای ‌گسترش هر چه بیشتر روابط دوجانبه مورد تاکید قرار داد و همچنین خواستار عملیاتی شدن توافقات انجام شده در دوره جدید شد.
امیرعبداللهیان
خطاب به بورل چه گفت؟
در تماس تلفنی روز جمعه «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان، وی ضمن تبریک انتخاب وزیر امور خارجه، آمادگی اتحادیه اروپا برای گسترش همکاری‌ها با ایران را اعلام و اعزام نماینده عالی اتحادیه برای مراسم‌ تحلیف ریاست‌جمهوری اسلامی ایران را نشان دهنده عزم اتحادیه در این زمینه خواند. حسین امیرعبداللهیان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی تعهد تهران به گفت‌وگو و تعامل سازنده در چارچوب دیپلماسی متوازن را مورد تاکید قرار داد و از مذاکرات به عنوان ابزار دیپلماسی یاد کرد. 
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه تاکید کرد: برای ایران مذاکره‌ای که نتایج ملموس و عملی داشته باشد و همراه با تامین حقوق و منافع مردم باشد، قابل قبول است. امیرعبداللهیان قانون مصوب مجلس درخصوص مسائل هسته‌ای را برای دولت ایران لازم‌الاجر خواند و افزود: در هر مذاکره‌ای باید اقدام واقعی طرف‌های مقابل برجامی به تعهداتشان محرز شود.
رایزنی تلفنی لاوروف
و امیرعبداللهیان
وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه پنجشنبه شب هفته گذشته تلفنی گفت‌وگو کردند.
در گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، طرف روس تعیین حسین امیرعبداللهیان به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفت. وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در این گفت‌وگوی تلفنی گسترش همکاری‌های فیمابین در حوزه‌های مختلف دوجانبه و تداوم رایزنی‌ها در زمینه مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد تاکید قرار دادند و درخصوص  اوضاع افغانستان به تبادل نظر پرداختند. لاوروف روز چهارشنبه سوم شهریور ماه و پس از رای موافق نمایندگان مجلس به امیرعبداللهیان به عنوان وزیر خارجه دولت سیزدهم، در پیامی به وزیر خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت. علاوه‌بر لاوروف، وزرای خارجه سوریه، ترکیه، یونان، اردن، صربستان، جمهوری آذربایجان، عمان و وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در پیام‌هایی جداگانه به امیرعبداللهیان تبریک گفتند.
گفت‌و‌گوی تلفنی
با همتای عمانی
بدر بن حمد بن حمود البوسعیدی، وزیر امور خارجه سلطنت عمان در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جدید جمهوری اسلامی ایران، ضمن تبریک انتخاب وی به این سمت، برای وی آرزوی موفقیت کرد. بدرالبوسعیدی در این تماس، تاکید کرد: سیاست سلطنت عمان مبتنی بر روابط همسایگی عالی و استمرار همکاری‌های خوب با جمهوری اسلامی ایران بوده و در این دوره نیز استمرار می‌یابد.  وی ابراز امیدواری کرد که در این دوره شاهد افزایش همکاری‌های دو کشور در بخش‌های مختلف باشیم. 
وزیر امور خارجه کشورمان نیز ضمن تشکر و قدردانی از همتای عمانی خود، به خاطر حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و همچنین تماس وی، با تبریک پنجاهمین سالگرد روابط رسمی دو کشور، پنج دهه روابط خوب بین دو کشور را سرشار از تحولات تاریخی، سیاسی و فرهنگی اثرگذار در سطوح روابط دوجانبه و منطقه‌ای خواند و با‌اشاره به اولویت سیاست خارجی دولت جدید برای گسترش روابط با همسایگان، جایگاه عمان را در این زمینه ممتاز ارزیابی کرد.
طرفین همچنین بر لزوم ارتقاء و به فعلیت رساندن ظرفیت‌های موجود همکاری‌های اقتصادی تاکید کردند. لازم به ذکر است، وزیر خارجه عمان در مراسم تحلیف آیت‌الله رئیسی حضور یافت.