kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۵۱۹
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۳
نیویورک‌تایمز افشا کرد

اسرائیل 2 ساعت قبل از خرابکاری در نطنز به آمریکا خبر داده بود

اسرائیل دو ساعت قبل از عملیات خرابکارانه در تأسیسات هسته‌ای نطنز دولت آمریکا را از این عملیات مطلع کرده بود.

یک روزنامه آمریکایی عصر پنجشنبه به نقل از منابع آمریکایی و صهیونیستی گزارش داده اسرائیل کمتر از دو ساعت قبل از عملیات خرابکارانه در تأسیسات هسته‌ای نطنز در ماه آوریل، دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا را از این عملیات مطلع کرده بود. روزنامه نیویورک‌تایمز مدعی شده سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل، موساد دو ساعت قبل از این حمله دولت بایدن را از قصد خود برای خرابکاری در نطنز مطلع کرده بود.
روزنامه آمریکایی با وجود این مدعی شده این زمان، کوتاه‌تر از آن بوده که واشنگتن بتواند به ارزیابی درباره آن عملیات بپردازد و یا اینکه بخواهد اسرائیل را از انجام آن منصرف کند. این در حالی است که روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست در تحلیلی بعد از عملیات خرابکارانه در نطنز تصریح کرده بود که این عملیات، با هدف کاستن از اهرم‌های فشار ایران روی آمریکا در مذاکراتی که آن زمان در وین درباره برجام انجام می‌شد طراحی شده بود. حمله به تأسیسات نطنز روز ۲۲ فروردین‌ماه اعلام شد. در آن روز بهروز کمالوندی سخنگوی وقت سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد: «بامداد امروز حادثه‌ای در بخشی از شبکه توزیع برق مجتمع غنی‌سازی شهید احمدی روشن (نطنز ) رخ داد که خوشبختانه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است.»
به گزارش فارس، «علی اکبر صالحی»، رئیس‌وقت سازمان انرژی اتمی هم در واکنش به حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیسات غنی‌سازی نطنز گفت: «اقدام علیه مرکز غنی‌سازی نطنز، نشان دهنده شکست مخالفان پیشرفت‌های صنعتی و سیاسی کشور برای جلوگیری از توسعه چشمگیر صنعت هسته‌ای از یک سو و مذاکرات موفق برای رفع تحریم‌های ظالمانه است.» سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در آن زمان گفت: «اتفاق ناگواری که در نطنز رخ داد و بارها اسرائیل از قبل می‌گفت و این روزها هم از منابع متعدد شنیده می‌شود که تایید می‌کنند که این رژیم پشت این داستان بوده است.» سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه انتقام از اسرائیل در زمان و مکانش انجام می‌شود، گفت: «سانتریفیوژهایی که دیروز در پی حادثه نطنز از مدار خارج شد از نوع IR1 بود و با سانتریفیوژهای پیشرفته جایگزین می‌شود.»
روزنامه نیویورک‌تایمز در بخش دیگری از گزارش خود مدعی شد سطح همکاری‌های اطلاعاتی میان اسرائیل و دولت آمریکا بعد از روی کار آمدن «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا تغییر کرده و «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل عدم اعتماد به دولت بایدن، تبادل اطلاعات با این رژیم را متوقف کرده بود.
برخی گزارش‌ها حاکی است نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید اسرائیل سیاست متفاوتی نسبت به نتانیاهو در قبال ایران در پیش گرفته است. رسانه‌های صهیونیستی ماه پیش گزارش دادند نخست‌وزیر اسرائیل بازبینی سیاست‌های این رژیم در دوران نخست‌وزیری «بنیامین نتانیاهو» در قبال ایران را آغاز کرده و قصد دارد سیاست خارجی اسرائیل را در چند حوزه تغییر دهد و در این میان، تمرکز ویژه‌ای بر ایران دارد.