kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۵۱۲
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۱
آیت‌الله رئیسی در آیین میثاق بستن دولت جدید با آرمان‌های امام راحل:

می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم مسئولیت دولت، امانتی برای ادای خدمت به مردم است

رئیس‌جمهور و اعضای دولت سیزدهم روز پنج شنبه همزمان با هفته دولت و در نخستین روز پس از رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزیران دولت، با حضور در حرم مطهرامام راحل با آرمان‌های رهبرفقید انقلاب اسلامی میثاق بستند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و اعضای هیئت وزیران در این مراسم و در حضور حجت‌الاسلام
و المسلمین سید حسن خمینی تولیت حرم مطهر امام خمینی(ره)، با نثار تاج گل و قرائت فاتحه، یاد و خاطره معمار کبیر انقلاب و یادگار امام را گرامی داشتند. رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت همچنین با حضور بر مزار شهیدان رجایی، باهنر، بهشتی، شهدای دولت و هفتم تیر و گلزار شهدای بهشت‌زهرا(س) به مقام شامخ شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادای احترام کردند.
آیت‌الله رئیسی طی سخنانی در این آیین با بیان اینکه ما باید در عمل و اقدام پایبند اندیشه‌های امام باشیم، اظهار داشت: نگاه امام به مردم نگاهِ تشریفاتی و نگاهِ سیاسی که سیاستمداران به صورت متداول در عالم مطرح می‌کنند نبود و اگر می‌فرمود میزان رای ملت است این را باور داشت. رئیس‌جمهور با بیان اینکه یک نوع از خدمت، خدمت منفعت‌گرایانه بر اساس نگاه مادی و تامین منافع خود و گروه خود است و نوع دیگر، خدمت از سر نوعدوستی و انسان‌مدارانه است، گفت:‌ نکته کلیدی دیگر در نگاه امام، اعتماد به داشته‌های مادی و معنوی و نیروی متراکم ملت است. در نگاه امام راحل توکل به خدا و اعتماد به نفس دو اصل اساسی برای موفقیت است که امروز در آموزه‌های مقام معظم رهبری نیز آشکارا به چشم می‌خورد. آیت‌الله رئیسی ادامه داد: خط نورانی اندیشه و تفکر امام همواره مورد توجه دولت سیزدهم خواهد بود و در محضر امام راحل می‌گوییم حال که به لطف خدا و با اراده مردم مسئولیت خدمت به ملت ایران در این دوره بر عهده ما قرار گرفته است، خط امام راحل را در اندیشه و عمل ادامه خواهیم داد و همواره تلاش خواهیم کرد شکرگزار و امانتدار این فرصت گرانبها برای خدمت باشیم. وی با بیان اینکه امروز مردم گرفتار مشکلات زیادی هستند، خاطرنشان کرد: حل این مشکلات در پرتو یاری جستن از ارواح بلند امام راحل و شهدای بزرگوار انقلاب اسلامی و به کارگیری صحیح امکانات و داشته‌های کشور و باور به امدادهای غیبی است که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نیز همواره تاکید کردند اگر در مسیر انجام کاری درست عمل کنیم، امداد و یاری خداوند پشتیبان و حامی ما خواهد بود. رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگرچه مشکلات زیاد است اما امام راحل و مقام معظم رهبری به ما آموخته‌اند که با تکیه به قدرت لایزال الهی و پشتیبانی مردم می‌توان بر همه مشکلات و دشمنی‌ها پیروز شد و امام راحل با تکیه بر همین نوع نگاه بود که از هیچ مشکلی در مسیر انقلاب هراسی به دل راه نمی‌داد و با توکل بر خدا بر همه مشکلات فائق می‌گشت.
آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: با امام بزرگوار خود میثاق می‌بندیم که به خط نورانی تفکر و اندیشه او وفادار بمانیم و باور داریم که خیر دولت و ملت ما در پایبندی به این خط نورانی است که امروز همچنان در جامعه ما و دنیا می‌درخشد.
حضور رئیس‌جمهور درجمع کارکنان
مجتمع عروجیان بهشت زهرا(س)
رئیس‌جمهور پس از آیین میثاق بستن دولت با آرمان‌های امام راحل(ره) و ادای احترام به شهدای دولت و انقلاب اسلامی، در مجتمع عروجیان بهشت زهرا (س) حضور یافت و با کارکنان این مجتمع که امر تغسیل و تکفین متوفیان را برعهده‌دارند، دیدار کرد. آیت‌الله رئیسی در این دیدار صمیمی با قدردانی از تلاش و کوشش کارکنان مجتمع عروجیان در خدمت‌رسانی به مردم داغدیده، اظهار داشت: کار سختی که شما انجام می‌دهید مانند جهاد فی سبیل الله است که به مردان و زنان مصمم و فداکار نیاز دارد و هر کسی حاضر به انجام یک چنین کار جهادی نیست. رئیس‌جمهور با بیان اینکه کاری که در مجتمع عروجیان انجام می‌شود این روزها با توجه به شیوع ویروس کرونا بسیار پرخطر است، اظهار داشت: شما دراین شرایط سخت فداکاری می‌کنید تا امور مردم به تاخیر نیفتد و این کاری بسیار ارزشمند است که جای قدردانی دارد. وی با‌اشاره به اینکه یکی از تسکین‌ها به خانواده‌های مصیبت دیده و داغدار این است که احساس کنند کسی با آنها همراه است، گفت: کسانی که از ابتدا به خانواده عزادار کمک می‌کنند شما هستید و این همراهی اجر معنوی بسیار زیادی
دارد. آیت‌الله رئیسی در این بازدید با اهدای گل به کارکنان مجتمع عروجیان بهشت زهرا(س) روز کارمند را به آنان تبریک گفت و اظهارداشت: من به عنوان خدمتگزار باید به کارکنان دولت و شما کارکنان فداکار و جهادی، خسته نباشید
بگویم.
تجربیات دولت‌های پیشین
عبرت‌های مهمی برای این دولت است
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور همچنین روز پنج شنبه در نخستین جلسه دولت سیزدهم، با بیان اینکه مردم باید عدالت در امور و پیشرفت را احساس کند، اظهار داشت: خدمتگزاران به مردم در دولت باید همه تلاش خود را برای حل مشکلات مردم بکار گیرند و در این راه شب و روز نداشته باشند. وی با تاکید بر اینکه امروز بهترین ملاک برای عدالت اجرای قانون است، گفت: قانونمداری باید به عنوان یک اصل در نظر گرفته شود و اینکه آیا قانونمداری با انقلابی‌گری می‌سازد باید گفت بله. رئیس‌جمهور با ‌اشاره به اینکه در نظام ولایت فقیه هیچ بن‌بستی نداریم، گفت: ما نباید گرفتار دیوان سالاری و پیچیدگی‌های اداری شویم، انتظار مردم از دولت مسئله مهم و جدی مبارزه با فساد است.
وی خاطرنشان کرد: شرایط کنونی کشور نیازمند برنامه و زنان و مردان با اراده‌ای است که در مسیر تغییر وضع موجود نقش‌آفرینی کرده و گشایش ایجاد کنند.
انتظار مردم از دولت، مسئله مهم
و جدی مبارزه با فساد است
آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه انتظار مردم از دولت مسئله مهم مبارزه با فساد است، گفت: وزرا باید منافذ فسادخیز را شناسایی و تلاش کنند که بسترهای فسادزا را اصلاح کنند تا هر روز شاهد یک مشکل و مسئله جدیدی در کشور به ویژه در حوزه اقتصادی نباشیم.
رئیس‌جمهور اضافه کرد: در مسیر مبارزه با بسترهای فسادزا باید نسبت به حوزه‌های اقتصادی به ویژه بخش صدور مجوز و امتیازها حساسیت ویژه داشت و سازوکار و مقرراتی وجود داشته باشد که مشکلی ایجاد نشود. در این مسیر پیام هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری در سال ۸۰ که به خوبی وظایف قوا و دستگاههای نظارتی را در اصلاح بسترهای فسادزا ترسیم کردند را پیش روی خود داریم.
آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: مبارزه با فساد و رانت از جمله مسائل بسیار مهمی است که به مردم وعده داده‌ام تا حتما در روزهای آغاز دولت به دولتمردان تاکید کنم لذا حتما باید مبارزه با رانت و فساد و اصلاح زمینه‌های فساد در دستگاه‌ها مورد توجه جدی قرار بگیرد. وی گفت: از دیگر موارد مهمی که به مردم وعده دادیم ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال است که از وزیر مسکن و شهرسازی می‌خواهم با حساسیت و جدیت این موضوع را دنبال کند تا این وعده تحقق یابد.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه باید دولت صادق‌الوعد باشیم، اظهار داشت: وعده‌هایی که به مردم دادیم جنبه رسانه‌ای و تبلیغاتی ندارد و امیدوارم با تلاش شبانه‌روزی به تمام وعده‌های خود عمل کنیم.
آیت‌الله رئیسی استفاده از تجربیات و عبرت‌های دولت‌های پیشین را حائز اهمیت دانست و گفت: باید از تجربیات و عبرت‌های دولت‌های گذشته در حوزه مسائل اقتصادی، سیاست خارجی و داخلی، درس بگیریم و استفاده از این عبرت‌ها به نحوی باشد که مشکلات و تجربیاتی که پیشینیان داشتند را دوباره تکرار نکنیم چرا که انسان از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود.
رئیسی تصریح کرد: نباید سراغ آنچه باعث ناکارآمدی شده است برویم و در مقابل باید آنچه کشور و انقلاب را کامیاب کرده را با همه وجود دنبال کنیم.
مقابله با کرونا، مهار گرانی
و تامین معیشت مردم
اولویت‌های مهم دولت
رئیس‌جمهور کرونا را مسئله اهم در کنار مسائل مهم کشور دانست و ضرورت همکاری همه دستگاهها برای غلبه بر آن را مورد تاکید قرار داد و گفت: ضمن قدردانی از همه تلاش‌های انجام شده معتقدم آنچه تاکنون انجام شده لازم بوده‌اما کافی نیست و باید بتوانیم در مدت کوتاهی واکسیناسیون و سلامت مردم را تضمین کنیم.
آیت‌الله رئیسی افزود: درخصوص ویروس کرونا حتما باید از موضع انفعال به موضع پیش‌بینی و پیشگیری و غالب شدن بر شرایط حرکت کنیم. در این زمینه وزارت بهداشت و درمان باید اقدامات متفاوت و تحولی انجام دهد.
وی با‌اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه واردات واکسن و افزایش تولید واکسن داخلی اظهار داشت: وزیر خارجه باید رایزنی‌های لازم برای افزایش واردات واکسن را با جدیت پیگیری کند. رئیس‌جمهور اضافه کرد: درمبارزه با کرونا بخش رسانه‌ای و اقناع افکار عمومی از اهمیت زیادی برخوردار است به ویژه در شرایطی که در آستانه بازگشایی مدارس قرار داریم باید اقدامات ویژه‌ای در این زمینه انجام بگیرد.
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود اهمیت مهار گرانی و تورم را مورد تاکید قرار داد و گفت: امروز این موضوع از مسائل بسیار مهم و اولویت‌دار کشور است و مردم انتظار دارند که در این زمینه آرام ننشینیم و باورم این است که به رغم تحریم و کرونا می‌توانیم به لطف خدا و کمک و مشارکت مردم گام‌های مناسبی در این مسیر برداریم. وی خاطرنشان کرد: امروز مردم از آمادگی خوبی برای کمک به دولت برخوردار هستند لذا وزراء با نگاه به مشارکت‌های مردم و استفاده از نظرات اساتید و نخبگان در حوزه مسئولیت خود، یک حرکت جمعی برای برون رفت از شرایط فعلی ایجاد کنند. رئیس‌جمهور وزرا را به تهیه گزارش شناخت از وضعیت موجود وزارتخانه خود فرا خواند و گفت: باید در این گزارش شناخت وضعیت موجود دستگاه، کاملا ترسیم شود و معلوم گردد روزی که کار را در آن دستگاه آغاز کردید چه شرایط و وضعیتی داشته است.
امضای «عهدنامه مدیران دولت مردمی»
از سوی هیئت وزیران
اعضای هیئت وزیران روز پنج شنبه در نخستین جلسه هیئت دولت سیزدهم با امضای عهدنامه‌ای، خود را به اصول و ارزش‌های دهگانه که برآمده از آرمان‌های انقلاب اسلامی، گفتمان امامین انقلاب و ناظر بر برنامه‌های دولت است، متعهد و موظف کردند.
اعضای دولت سیزدهم، با امضای این عهدنامه اصول و ارزش‌هایی همچون توجه به محرومان، فسادستیزی و قانون‌گرایی، رفع موانع تولید، چابک‌سازی نظام اداری با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران راسرلوحه کلیه تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات خود قرار داده و به آن
ملتزم شدند.
در متن «عهدنامه مدیران دولت مردمی» آمده است که شعارها و برنامه دولت مردمی که با حماسه انتخابات ۲۸ خرداد مورد اقبال عمومی قرار گرفت؛ برآمده از آرمان‌های انقلاب اسلامی، گفتمان امامین انقلاب و ناظر بر برنامه‌های دولت است.
انتظارمی‌رود که تمامی خادمان مردم در این دولت، اصول و ارزش‌های دهگانه زیر را سرلوحه کلیه تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات خود قرارداده و به آن ملتزم
باشند.