kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۵۰۴
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۰
گزارش خبری تحلیلی کیهان

کابل غرق در خون تازه‌ترین افتضاح آمریکا در اشغال افغانستان

 

سرویس خارجی-
بعد از افتضاح سقوط افغانستان، ماجراهای خجالت آور فرودگاه کابل و فروپاشی دولت آمریکایی اشرف غنی، وقوع دو انفجار مهیب در داخل و خارج فرودگاه کابل و کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از مردم بیگناه و حتی نظامیان آمریکایی، فشارها علیه دولت بی‌عرضه «جو بایدن» را به شدت افزایش داده است. بحث استیضاح «بایدن» هم دوباره داغ شده است.
یک شنبه 24 مرداد ماه بود که به دنبال فرار «اشرف غنی» و فروپاشی ارتش آمریکایی افغانستان، نیروهای طالبان وارد کابل شدند و دولت و ارتشی که آمریکا 20 سال برای تاسیس، استقرار و تثبیت آن کار کرده بود! مثل آب خوردن از هم فروپاشید. به دنبال آن هزاران نفر از کسانی که طی این 20 سال با آمریکا همکاری کرده بودند راهی فرودگاه کابل شدند تا طبق وعده‌ای که به آنها داده شده بود به کمک آمریکایی‌ها از افغانستان خارج شوند.
وضعیت افتضاح فرودگاه کابل، ماجرای سقوط چند شهروند افغان از هواپیمای آمریکا و مفقود شدن دهها کودک در اطراف فرودگاه، کشته شدن دهها نفر در ازدحام فرودگاه و تیراندازی نظامیان آمریکایی و... دولت آمریکا را در دنیا بی‌آبرو کرد طوری که اعلام شد، «آمریکا‌یی‌ها حتی فرار کردن را هم بلد نیستند!». طی این مدت دولت آمریکا به شدت از سوی متحدین خود نیز به دلیل فرار تحقیر‌آمیز از افغانستان مورد انتقاد قرار گرفته است.
از سوی دیگر اوایل هفته گذشته فاکتور دیگری به معادله اضافه شد و آن نگرانی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و اروپا درباره خطر حملات تروریستی داعش در فرودگاه کابل بود. عصر پنج شنبه این پیش‌بینی‌ها به وقوع پیوست و حوالی ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران، رسانه‌های خبری از وقوع دو انفجار مهیب در کابل خبر دادند. بنابر اعلام «جان کربی» سخنگوی پنتاگون، اولین انفجار در نزدیکی یکی از ورودی‌های فرودگاه کابل موسوم به «ابی گیت» و انفجار دوم نیز در فاصله کوتاهی از انفجار اول، مقابل هتل بارون روی داده است.
خبرگزاری فرانسه اعلام کرده ساعاتی پس از دو انفجار مرگبار در فرودگاه کابل، حوالی نیمه‌شب انفجار دیگری پایتخت افغانستان را لرزاند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان درباره انفجار سوم که صدای آن نیمه شب در کابل شنیده می‌شد گفت که این صداها در داخل میدان هوایی کابل بوده و از سوی نیروهای آمریکایی برای از بین بردن تجهیزاتشان صورت گرفته است. «ذبیح الله مجاهد» سخنگو و سرپرست اطلاعات و فرهنگ طالبان در بیانیه‌ای اظهارداشت که انفجارهای کابل در ناحیه‌ای که آمریکا تامین امنیت آن را به عهده داشت، به وقوع پیوست.
جزئیات انفجار کابل
برخی کارشناسان معتقدند این حمله بدون همکاری نیروهای خارجی امکانپذیر نبوده است، چرا که برای ورود عامل انتحاری که گفته شده داعشی است، باید از لایه‌های امنیتی متعددی که آمریکا، انگلیس و طالبان برقرار کرده‌اند، عبور می‌کرد. بر اساس گزارش‌ها تا لحظه تنظیم این گزارش دست کم 170 تن دراین انفجار‌ها کشته و 1330 تن دیگر نیز زخمی شده‌اند. ارتش آمریکا اعلام کرده در این حملات 13 تفنگدار آمریکایی کشته و 18 تفنگدار دیگر نیز زخمی شده‌اند. گروه طالبان نیز اعلام کرده 28 عضو این گروه نیز جزو کشته شدگان هستند.
به گزارش «یورونیوز» ساعتی پس از وقوع انفجار، «داعش»در وبسایت «اعماق» مسئولیت حمله به فرودگاه را برعهده گرفت. داعش در بیانیه‌ خود عکسی از یکی از نیروهای خود را که گفته بمب‌گذار انتحاری بود منتشر کرده است. در تصویر فرد مهاجم با کمربند انفجاری جلوی پرچم سیاه داعش ایستاده و با پارچه‌ای مشکی صورت خود را پوشانده به طوری که تنها چشمانش پیدا است. شایعه شده که حدود ۱۰۰ نیروی عضوگروهک داعش در شهر کابل مستقر شده‌اند و خود را برای عملیات‌های بعدی آماده می‌کنند.
هشدار داده شده بود
برخی گزارش‌ها حاکی است پیش از وقوع این حملات مراکز امنیتی انگلیس و حتی آمریکا آنها را پیش‌بینی کرده و هشدارهای لازم را داده بودند. سازمان‌های امنیتی آمریکا دوباره هشدار می‌دهند حملات داعش در روزهای آینده نیز احتمالا ادامه خواهد داشت، بایدن و ژنرال مکنزی فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) اعلام کرده روند تخلیه اتباع آمریکایی از این منطقه طبق روال گذشته ادامه پیدا خواهد کرد.گفتی است حوادث روز پنج شنبه کابل و کشته شدن حداقل 13 نظامی آمریکایی، نخستین مورد از تلفات ارتش آمریکا در افغانستان در ۵۰۰ روز اخیر و اولین بار از تاریخ ۲۰۱۴ میلادی است که ارتش این کشور در یک روز در افغانستان تلفات دو رقمی را متحمل می‌شود.
ارائه فهرست به طالبان از سوی آمریکا!
از سوی دیگر همزمان با این حملات خبر رسیده که مقام‌های آمریکا در کابل، فهرستی شامل اسامی شهروندان آمریکا، دارندگان کارت سبز و همکاران افغانستانی نیروهای آمریکایی را در اختیار طالبان قرار‌داده بودند تا به آنها اجازه ورود به محوطه بیرونی فرودگاه کابل داده شود. پایگاه «پولیتیکو» با انتشار این خبر نوشته هدف آمریکا از این اقدام تسریع روند تخلیه هزاران نفر از شهروندان آمریکایی از افغانستان بوده است. این اقدام همچنین در شرایطی اتفاق افتاده که دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا برای تأمین امنیت محوطه بیرونی فرودگاه به طالبان تکیه کرده است. اما تصمیم برای ارائه این اسامی به طالبان خشم نمایندگان کنگره آمریکا و مقام‌های نظامی این کشور را به همراه داشته که معتقدند این اقدام جان افرادی که نامشان در فهرست مذکور درج شده بودند را به خطر‌انداخته است. مثلا مقام وزارت دفاع آمریکا گفته: «اساساً این به معنی آن است که شما این شهروندان افغانستانی را در فهرست مرگ قرار ‌داده‌اید. این کار هراس‌آور و شوکه‌کننده است».
بایدن فورا برکنار شود
حملات خونبار پنج شنبه عصر کابل با واکنش‌های گسترده‌ای در دنیا رو به رو شد و از طالبان گرفته تا سران اروپا، آمریکا، ناتو و سازمان ملل و بسیاری از کشورها در منطقه غرب آسیا این حملات را محکوم کردند.
در آمریکا به دنبال وقوع این انفجارها شماری از سیاستمداران و به ویژه جمهوری خواهان این کشور خواستار برکناری جو بایدن، رئیس‌جمهوری کشورشان شدند. «رونی جکسون»، نماینده جمهوری خواه درباره کنفرانس مطبوعاتی جو بایدن درباره این حمله در توئیتر نوشت: «این شرم آور بود. به وضوح مشکلی در سلامت روانی بایدن وجود دارد. او نباید حتی برای یک ثانیه دیگر رئیس‌جمهور باقی بماند، ما شایسته بهتر از این هستیم».
اما «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این درخواست‌ها گفته: «اکنون زمان مناسبی برای بازی‌های سیاسی نیست...ما از هر آمریکایی، چه یک مقام منتخب باشد و یا خیر، توقع داریم که در کنار ما ایستاده و از ما برای تعقیب این تروریست‌ها و مقابله با آنها در هر نقطه از دنیا حمایت کنند».
بدترین روز بایدن
یک مجری آمریکایی نیز طی توئیتی نوشت: «در مقابل خون یک آمریکایی که در افغانستان کشته می‌شود، یک شهر از افغان‌ها باید از روی زمین محو شود». برخی رسانه‌های آمریکایی نیز روز پنج شنبه را بدترین روز بایدن در کاخ سفید لقب داده‌اند. چهره درهم و مستاصل بایدن هنگام مصاحبه با خبرنگاران درباره انفجار‌ها نیز از دید خبرنگاران مخفی نماند.
واکنش ایران
جمهوری اسلامی ایران نیز حوادث تروریستی روز پنجشنبه در کابل را محکوم کرد. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان مراتب تاثر شدید خود از حوادث تروریستی چهارم شهریور ماه از جمله در فرودگاه کابل را اعلام کرد. «سعید خطیب» با محکوم کردن هدف قرار‌دادن مردم بی‌دفاع افغانستان و هر نوع عملیات تروریستی که در آن زنان و مردان و جوانان و خردسالان مورد حمله قرار می‌گیرند، ابراز امیدوار کرد با تشکیل هرچه سریعتر دولتی فراگیر در کابل، ارگان‌ها و نهادهای مسئول وظایف خود را در صیانت از جان و مال مردم عهده‌دار شوند.
سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در واکنش به دستور «جو بایدن» برای حمله به مواضع داعش، گفت: این بدان معناست که آمریکایی‌ها تاکنون هم از موقعیت سرکردگان و تأسیسات گروه تروریستی داعش در خاک افغانستان اطلاع داشتند؟
نجات سگ و گربه!
از سوی دیگر در حالی که هزاران نفر در افغانستان منتظر هستند تا هواپیماهای غربی آنها را به بیرون منتقل کنند و صدها نفر نیز در بمبگذاری‌ها به خاک و خون کشیده می‌شوند، وزیر دفاع انگلیس اعلام کرده که به یک انگلیسی حامی حیوانات در افغانستان اجازه خواهد داد حدود ۲۰۰ سگ و گربه را در پروازی از کابل خارج کند! موضوعی که اخیرا بحث‌هایی زیادی را به دنبال داشته است. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، «کمپینی» که سرباز سابق تفنگداران دریایی به نام «پل پِن فارتینگ» برای انتقال حیواناتش کلید زده در حالی‌ است که هزاران تن در تلاش برای فرار از دست طالبان قبل از خروج نیروهای آمریکایی تا ۳۱ اوت(9 شهریور ) هستند، بحث‌هایی را به راه‌انداخته است.
حامد کرزی و عبدالله عبدالله در بازداشت!
شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» نیز به نقل از یک منبع گزارش داد، حامد کرزی رئیس‌جمهور اسبق افغانستان و عبدالله عبدالله عملا در پایتخت، در بازداشت خانگی هستند. به گزارش فارس، در شرایطی که سخنگویان طالبان بر لزوم تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان با حضور همه شخصیت‌های این کشور تاکید کرده است، یک رسانه آمریکایی مدعی شده که حامد کرزی و عبدالله عبدالله در بازداشت خانگی به سر می‌برند.