kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۴۸۳
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۸

نخستین دستور کار وزرای اقتصادی از تأمین سوخت زمستانی تا ارزان‌سازی سهم مردم در تولید مسکن

 

گروه اقتصادی-
وزرای اقتصادی دولت سیزدهم در نخستین روز استقرار در وزارتخانه، اولویت‌های کاری خود را اعلام کردند.
به گزارش خبرگزاری‌ها و روابط عمومی وزارتخانه‌ها، کابینه دولت مردمی سیدابراهیم رئیسی که روز چهارشنبه سوم شهریور ماه با حمایت حداکثری نمایندگان مجلس رأی اعتماد گرفتند، در نخستین روز کاری به بیان اولویت‌های کاری خود پرداختند.
رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در نشست شورای معاونان این وزارتخانه با تاکید بر رفع موانع موجود در مسیر تولید مسکن که بخشی از آنها مربوط به افزایش قیمت مصالح ساختمانی است، بیان کرد: دولت انگیزه و مسئولیت برای ساخت مسکن و رونق تولید را دارد. همچنین دولت از راهکارهایی که سبب ارزان‌سازی سهم مردم برای آورده‌ها در اجرای طرح‌های مسکن می‌شود؛ استقبال می‌کند.
وی افزود: با توجه به دستور رئیس‌جمهوری برای رونق مسکن، برنامه‌هایی که توسط دولت دوازدهم آغاز شده ادامه خواهد یافت.
تکمیل مسکن‌های نیمه کاره
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: تلاش می‌کنیم پروژه‌های نیمه‌تمام وزارت راه و شهرسازی به پایان برسد و خواسته‌های دولت و مردم را در این بخش محقق کنیم.
قاسمی در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره ادامه دادن پروژه مسکن ملی توضیح داد: ساخت و تکمیل طرح اقدام ملی مسکن که زحمات فراوانی برای آن کشیده شده در دولت سیزدهم تداوم خواهد یافت، ‌همچنین واحدهای نیمه‌تمام مسکن مهر نیز به پایان می‌رسد.
وی اضافه کرد: ساخت مسکن محرومان و کم‌درآمدها جزو اولویت‌های دولت سیزدهم است و قطعاً با ایجاد جاذبه و ارائه مشوق‌ها تلاش خواهیم کرد کم‌درآمدها صاحب مسکن شوند.
این مسئول یادآور شد: تقویت بخش‌های مختلف حمل‌ونقل در مدل‌های زمینی، هوایی، دریایی و ریلی در دستور کار قرار خواهد گرفت و تلاش می‌کنم‌ سهم حمل‌ونقل در تولید ناخالص داخلی افزایش یابد.
تأمین
سوخت زمستانی
جواد اوجی، وزیر نفت هم روز پنجشنبه در نخستین روز کاری‌اش با حضور در ساختمان مرکزی وزارت نفت، ضمن تشریح مهم‌ترین اولویت‌های کاری خود، مواردی از جمله رفع چالش ناترازی گاز و سوخت زمستانی، ساماندهی سرمایه انسانی و ارکان ثالث، حفظ و نگهداشت تولید، تعیین تکلیف میدان‌های مشترک نفت و گاز، حمایت از ساخت داخل، دیپلماسی قوی انرژی و همکاری همه‌جانبه با کشورهای همسایه در حوزه نفت و گاز را از اهم ضرورت‌های صنعت نفت برشمرد.
وی همچنین در دیدار با مدیران ارشد و کارکنان صنعت نفت، تصریح کرد: تأمین سوخت زمستانی و نیروگاه‌ها از جمله دغدغه‌های اصلی وزارت نفت است که از روز شنبه نشست‌هایی برای برون رفت از این مشکل برگزار می‌شود.
وزیر نفت ادامه داد: قرار است در آینده نشست‌هایی نیز با حضور علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو برگزار و مسئله تأمین سوخت نیروگاه‌ها به‌صورت منظم و حساب شده حل و فصل شود.
جلوگیری از خام‌فروشی نفت
اوجی به موضوع فروش نفت خام و میعانات گازی هم ‌اشاره کرد و گفت: خوشبختانه راهکارهای خوبی اندیشیده شده است که با بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های موجود در وزارت نفت و دیگر دستگاه‌ها ارقام خوبی در بخش فروش نفت خام و میعانات گازی رقم خواهد خورد.
وی خاطرنشان کرد: اولویت ما بازگشت به سهمیه ایران در اوپک خواهد بود و به دنبال احیای سهم‌مان در بازارهای جهانی نفت خام هستیم، با تدوین راهکارهای مناسب و هوشمندانه برای فروش نفت و بهره‌مندی از ظرفیت‌های وزارتخانه، بخش خصوصی و دستگاه‌های دیپلماسی، بی‌شک بازارهای جدید را شناسایی می‌کنیم و فروش نفت را به‌ مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهیم.
این مسئول تأکید کرد: البته نباید از این نکته نیز غافل ماند که تنها راه پیشرفت اقتصاد کشور جلوگیری از خام فروشی نفت و میعانات گازی است که با جذب سرمایه و ایجاد ارزش‌افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش به‌ویژه در بخش پتروشیمی می‌توان شاهد تحولاتی خیره‌کننده بود.
برنامه‌های وزیر اقتصاد
سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز درخصوص مهم‌ترین اولویت‌ها و برنامه‌های پیش روی خود گفت: اقتصاد ایران نیازمند به چندین اقدام کوتاه مدت با اثربخشی خوب است که البته این اقدامات کوتاه مدت باید در مسیر بلندمدت اصلاحات اقتصادی مد نظر قرار گیرد.
وی افزود: این اصلاحات شامل ارتقای نقش وزارت اقتصاد در زمینه سیاست گذاری اقتصاد کلان برای بازگشت ثبات اقتصاد کلان، کاهش نوسانات قیمتی و ارزی و مشکلاتی از این دست است که متأسفانه در آستانه‌های بسیار نامناسبی نسبت به دهه‌های گذشته قرار داریم و پس از ایجاد ثبات اقتصادی کلان حرکت سریع به سوی رشد اقتصادی و افزایش درآمد سرانه که باز هم در یکی از پایین‌ترین نقاط درآمد سرانه در دهه گذشته قرار داریم، خواهیم داشت.
وزیر اقتصاد در ادامه اظهار کرد: نکته سوم کمک کردن به بازآرایی عملکرد اقتصاد ایران است برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و اساساً اینکه اقتصاد ایران آنقدر شکننده و آسیب پذیر در مواجهه با فشارهای خارجی نباشد.
خاندوزی گفت: مسئولیت اصلی وزارت امور اقتصادی و دارایی تأمین مالی توسعه اقتصادی و تأمین مالی دولت از روش‌های پایدار سالم و
کم‌خطر است که امیدواریم با مجموعه سیاست‌ها و تدابیر مالیاتی، فروش اوراق از طریق مولد‌سازی دارایی‌ها که در برنامه‌های وزارت اقتصادنیز اعلام کردم، بتوانیم مسیر جدیدی را در تحول اقتصادی کلید بزنیم.
درج آگهی تبریک و تاج گل ممنوع!
وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در نخستین روز کاری خود در بخشنامه‌ای به همه زیرمجموعه‌های وزارتخانه اعم از معاونت‌ها، واحدهای ستادی و استانی، بانک‌ها، بیمه‌ها و شرکتهای دولتی تاکید کرد به منظور پرهیز از هرگونه هزینه غیرضرور و کاهش مکاتبات زائد درون و برون وزارتخانه‌ای در چارچوب تقویت و توجه به اصول انضباط مالی مطلقا از ارسال هرگونه پیام تبریک، تاج گل و سایر اقدامات مشابه از جمله درج آگهی تبریک به هرشکل در رسانه‌ها و غیر آن اجتناب کنند.
خاندوزی همچنین خواستار تداوم توجه به این دستور در سایر موارد مشابه از جمله مناسبت‌های ملی و مذهبی شده است.
قرارگاه تأمین امنیت غذایی
وزیر جهاد کشاورزی نیز بعد از ظهر پنجشنبه در وزارت جهاد کشاورزی حضور یافت در جمع خبرنگاران افزود: تأمین امنیت غذایی کشور نیز از اولویت‌های بنده در وزارت جهاد کشاورزی است به همین منظور به زودی در وزارت جهاد کشاورزی، قرارگاه تأمین امنیت غذایی کشور تشکیل می‌شود تا بتوانیم در راستای نیل به این هدف گام مهمی برداریم.
سید جواد ساداتی نژاد تاکید کرد: در حال حاضر در بازارهای مختلف، چالش‌ها و مشکلاتی وجود دارد که باید هر چه زودتر این چالش‌ها برطرف شود مهم‌ترین این چالش‌ها تأمین نهاده‌های دامی است.
وی ادامه داد: باید زمینه‌ای را فراهم آوریم تا سود تولید به دست کشاورزان برسد و واسطه‌ها از میان برداشته شوند.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: در همین راستا باید به اتحادیه و تشکل‌های کشاورزی اهمیت ویژه‌ای داده شود و در واقع کار را به‌عهده آنها بگذاریم و نقش وزارت جهاد کشاورزی بیشتر نظارتی باشد.
تأمین نهاده‌های دامی
ساداتی نژاد اضافه کرد: در چند وقت اخیر مخصوصاً به دلیل تغییر دولت، مشکلاتی در زمینه‌ها و بازارهای مختلف تشکیل شده که باید هر چه زودتر با افزایش نظارت این مشکلات برطرف شود و زمینه‌ای را فراهم آوریم تا آرامش به بازارهای مختلف بازگردد.
وی ادامه داد: از دیگر دغدغه‌ها و اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی، تأمین نهاده‌های کشاورزی برای کشاورزان است.
به گفته وزیر جهاد کشاورزی، با توجه به اینکه در آستانه کشت پاییزه قرار داریم کشاورزان باید بدون دغدغه نهاده‌های مورد نیاز خود را تأمین کنند و این موضوع نیز در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.
اولویت‌های وزیر
تعاون، کار و رفاه اجتماعی
حجت عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم پس از ورود به این وزارتخانه، گفت: گزارش اولویت‌های کاری وزارت خانه، از زیرمجموعه‌ها، در جلسه با حوزه‌های عملیاتی دریافت شده است.
وی بیان اولویت‌های خود در حوزه‌اشتغال، به پیگیری موضوع حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا و حمایت از کسب و کارهای پراشتغال، پیگیری مشکلات مربوط به قانون‌اشتغال پایدار روستائیان و عشایر‌اشاره کرد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه برنامه‌ریزی هم بر مسئله حل پرونده‌های قضایی اولویت دار که برخی از این پرونده‌ها در اندازه میلیارد دلار منابع جدید ایجاد خواهد کرد، تأکید نمود.
عبدالملکی در حوزه روابط کار یادآور شد که مسئله تکمیل زیرسامانه‌های جامع روابط کار در دستور کار قرار می‌گیرد که اگر تکمیل شود
13 میلیون نفر کارگر از این محل می‌توانند منتفع شوند. این مسئول در حوزه رفاه نیز به تکمیل پایگاه رفاه ایرانیان‌ اشاره کرد.
وی پس از جلسه شورای سیاست‌گذاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اولویت‌ها در مهلت دو هفته‌ای پیگیری می‌شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین به توسعه حوزه تعاون در این دولت تأکید داشت.
رفع موانع تولید
و تکمیل سامانه جامع تجارت
سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت معدن و تجارت روز پنجشنبه در حاشیه جلسه مشترک با وزیر پیشین وزارت صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران درخصوص برنامه‌های خود در این وزارتخانه گفت: تنظیم بازار، صادرات و رفع موانع تولید از اولویت‌ها و برنامه‌های کوتاه مدت وزارتخانه خواهد بود و در کنار این موضوعات، ۳۶ پروژه تحولی تعریف شده است که به موازات برنامه‌های کوتاه‌مدت اجرا خواهد شد.
وی رسیدن به یک ساختار و ساز و کار مؤثر در مدیریت صنعت و معدن را از اهداف این وزارتخانه دانست و تکمیل سامانه جامع تجارت را به عنوان یکی از برنامه‌های مهم وزارتخانه اعلام کرد و افزود: تکمیل این سامانه امکان رصد جریان تولید و توزیع کالا را فراهم می‌آورد و امکان پیش‌بینی و اخذ تصمیمات به موقع را ایجاد می‌کند.
فاطمی‌امین تصریح کرد: با توجه به اهمیت تعامل دو وزارت صمت و جهاد کشاورزی در حل مسائل مربوط به تنظیم بازار، جلسه‌ای با وزیر جهاد کشاورزی در دستور کار قرار دارد و با همکاری قوی این ۲ وزارتخانه، بسیاری از مسائل کشور در حوزه تنظیم بازار حل و فصل خواهد شد.
وزیر صمت در بخش دیگر صحبت‌های خود به اهمیت کسب و کار و بخش غیردولتی در حوزه تولید، تجارت و صادرات ‌اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی، کسب‌وکار و بنگاه‌های اقتصادی نقش اصلی را در حوزه تولید و تجارت دارند و اگر نگران تولید، ‌اشتغال، سرمایه‌گذاری هستیم، باید به این بخش‌ها توجه شود دولت باید تلاش کند شرایط و الزامات مورد نیاز برای فعالیت آنها را فراهم کند.