kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۴۶۴
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴
امامی، قاسمپور و گلیج ۳ آزادکار ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان

دبیر: در مباحث فنی من ۱۰ باشم، درستکار ۱۰۰ است بنا کاملاً بر اساس چرخه انتخابی عمل کرد!

رئیس‌فدراسیون کشتی با دفاع از عملکرد محمد بنا در تیم ملی کشتی فرنگی گفت: تمام کشتی‌گیرانی که برای مسابقات جهانی نروژ انتخاب شدند بر اساس چرخه انتخابی بود.

 

سرویس ورزشی-

موضوع چرخه انتخابی در کشتی، این روزها حسابی داغ شده است، بعد از انتقاداتی که نسبت به عملکرد محمد بنا در چرخه انتخابی کشتی فرنگی صورت گرفت، دیروز نوبت به آزادکاران رسید که انتخابی سه وزن خود را برگزار کنند تا نفرات شایسته برای مسابقات جهانی 2021 نروژ معرفی شوند. دیروز و در پایان رقابت‌های انتخابی درون اردویی اوزان ۷۴، ۹۲ و ۹۷ کیلوگرم یونس امامی در ۷۴، کامران قاسمپور در ۹۲ و گلیج در وزن
۹۷ کیلوگرم به عنوان ۳ ملی‌پوش ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان معرفی شدند.
در جریان مبارزه سوم و آخر انتخابی وزن ۹۲ کیلوگرم، کامران قاسمپور با برتری ۴ بر صفر مقابل محمدجواد ابراهیمی به عنوان ملی‌پوش ورن ۹۲ کیلوگرم ایران در رقابت‌های قهرمانی جهان معرفی شد.قاسمپور پیش از این در مبارزه نخست ۲ بر یک شکست خورد اما در دومین مبارزه به برتری ۳ بر ۲ رسید تا کار به مبارره سوم کشیده شود.
در وزن ۹۷ کیلوگرم نیز مجتبی گلیج پس از برتری ۳ بریک در مبارزه نخست مقابل علی شعبانی، در دومین مبارزه نیز به برتری ۳ بر ۲ رسید و مسافر نروژ شد. پیش از این یونس امامی نیز با برتری ۴ بر ۳ مقابل محمدصادق فیروز پور به عنوان ملی‌پوش وزن ۷۴ کیلوگرم کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی نروژ معرفی شد. رقابت‌های جهانی ۲۰۲۱ از ۱۰ تا ۱۸ مهر به میزبانی اسلو پایتخت نروژ برگزار می‌شود.
تشریح آخرین شرایط کشتی
از زبان رئیس‌فدراسیون
اما دیروز علیرضا دبیر رئیس‌فدراسیون کشتی در گفت‌و‌گویی به تشریح آخرین وضعیت کشتی پرداخت. دبیر در ابتدای صحبت‌هایش درباره عملکرد کشتی‌گیران ایران درالمپیک توکیو، گفت: المپیک اگر سال گذشته برگزار می‌شد، قطعا این ۴ مدال را هم نمی‌گرفتیم. حسن یزدانی چند سال با رباط پاره کشتی می‌گرفت و اردیبهشت امسال تازه توانست روی تشک بیاید. امیرحسین زارع فقط ۲۰ سال سن دارد و دو سال پیش در رده نوجوانان و جوانان کشتی می‌گرفت، او می‌توانست حتی برای ما طلا بگیرد، هم مشکل بدنی پیدا کرد و هم باور طلا نداشت. الان می‌فهمد که می‌توانست طلا بگیرد و حسرت آن را می‌خورد. حسن یزدانی از نظر من قطعی مدال طلا بود اما ۱۵ ثانیه آخر همانجا که فکر کرد کار تمام شده خورد. یک سری می‌گویند او به مسابقات جهانی نروژ نرود. سال ۱۹۷۴ بازی‌های آسیایی در تهران بود. تیم اصلی را مسابقات جهانی نبردند، هنوز هم امثال جوادی و فرح وشی غصه می‌خورند چرا اعزام نشدند. حسن می‌تواند یک مدال جهانی دیگر اضافه کند، خب چرا نباید او را اعزام کنیم؟ مگر حیدری چند بار به کورتانیدزه نباخت تا آخر او را برد. یزدانی از این کشتی‌گیر خیلی بهتر است و قطعا می‌تواند پیروز شود.
وی با دفاع از تاکتیک طراحی شده برای حسن یزدانی در دیدار فینال مقابل دیوید تیلور، گفت: یزدانی یکی از بهترین کشتی‌های عمرش را گرفت. مثل کامپیوتر ۵ دقیقه و ۴۳ثانیه بدون اشتباه کشتی گرفت. او حتی می‌توانست دست زیر کتف حریف بزند و او را بیرون ببرد و اختلاف امتیاز را بیشتر کند. او وقتی مبارزه تمام شد ضربانش هم به ۱۰۰ نرسیده بود. این‌گشتی‌گیر شایسته مازندرانی می‌تواند مدال‌های جهانی و المپیک بیشتری بگیرد و لایق مدال‌های بیشتری است.
رئیس‌فدراسیون کشتی در پاسخ به این سؤال که آیا نارضایتی از عملکرد کادر فنی کشتی آزاد باعث تغییر او شده است یا خیر، گفت: اولا که محمدی از نظر من جزو دو سه مربی خوب ایران است. هم زحمتکش است و هم کشتی را می‌فهمد اما من با توجه به برنامه و افقی که دارم این تصمیم را گرفتم.
دبیر درباره اینکه گفته می‌شود مشورت ناپذیر است و حرف خودش را می‌زند، گفت: روز اول که آمدم گفتم آمدم خراب شوم تا کشتی درست شود. من نیامدم جهان پهلوان شوم. من
۱۱ یا ۱۲ سال سابقه شورایی دارم و می‌دانم مشورت چه تاثیری دارد. ما باید ببینیم چه می‌گویند نه اینکه چه کسی می‌گوید. من مشاورانی دارم که نمی‌خواهند اسمشان را بیاورم. کسی که به من مشورت می‌دهد باید به روز باشد نه اینکه حرف ۳۰ سال قبل را بگوید. آدم روزی که من بگوید، زمین می‌خورد. حتی بچه‌های تیم، جای پلی استیشن در اردو هم خودشان مشخص کردند.
رئیس‌فدراسیون کشتی درباره عملکرد تیم ملی کشتی فرنگی هم گفت: در کشتی فرنگی نیز ساروی در لهستان بیشتر از المپیک در اوج بود، ‌ای کاش پیک او در المپیک بود و
محمدعلی گرایی هم مشکل بدنی داشت. در کشتی آزاد بدن‌های بچه‌ها مشکل داشت و می‌بریدند. انصافا محمدی زحمتش را کشید. او تیم ششم و نهم دنیا را تحویل گرفته بود. تیم آزاد و فرنگی ما جمعا ۱۵ مرحله اردو داشتند که در مجموع با ۵ ماه تمرین به اینجا رسیدند.
توضیحات دبیر درباره کشتی مازندران
وی درباره حواشی مربوط به صحبت‌هایش درخصوص افت کشتی مازندران، گفت: روزگاری جویبار کشتی‌گیرانی مثل رضا یزدانی، کمیل قاسمی و مهدی حاجی زاده را داشت اما الان شهر جویبار کدام قهرمان را دارد؟ حسن یزدانی بچه یکی از روستاهای جویبار است، حرف من این بود کشتی باید در شهرهای مازندران احیا شود، وگرنه روستاها که همیشه قهرمانان خود را داشتند. من هفته پیش در اردو گفتم بچه‌های شهر جویبار دستشان را بلند کنند اما هیچ‌کس دست بلند نکرد اما وقتی گفتم بچه‌های روستا، خیلی‌ها دستشان را بالا آوردند. من دنبال ۷۰ درصد ظرفیت جمعیت شهری در کشتی هستم وگرنه در روستاها که کشتی جریان داشت.
وی افزود: در جلسه خدمت مسئولان مازندران گفتم همان‌طور که دریا در مازندران قشنگ است کشتی هم قشنگ است. من خواستم آلارم را روشن کنم. دو سه تایی که این کار را کردند خودشان را به خواب زدند. کشتی مازندران اگر به شهرهای بزرگ برگردد خیلی پتانسیل بیشتری خواهد داشت. تهران، خراسان، کرمانشاه و مازندران اگر به اصطلاح کشتی‌گیران به جان هم بیفتند کشتی پیشرفت می‌کند. الان تهران کرمانشاه ضعیف هستند، کشتی خراسان هم که هیچ. ما فقط کشتی مازندران را داریم.
رعایت چرخه انتخابی در کشتی فرنگی
دبیر در بخش دیگری از صحبت‌هایش با برنامه ورزش و مردم، درباره انتقادها به نحوه انتخاب ملی‌پوشان کشتی فرنگی توسط محمد بنا، گفت: آقای بنا خیلی مشورت پذیر است. شما بیاید بحث‌های او با سوریان و کادرش را ببینید. بحث‌هایی که می‌کنیم خیلی جاها از ما جلوتر است اما وقتی موضوعی هم باشد قبول می‌کند. تمام این بچه‌هایی که برای نروژ انتخاب شدند بر اساس چرخه انتخابی بوده است. بنا برای المپیک هم همه را در نظر گرفت و بر اساس چرخه عمل کرد. خواهشم این است که دوستان به دقت بررسی داشته باشند.
وی درباره بی‌تجربگی اعضای کادر فنی کشتی آزاد نیز گفت: من اگر خودم را در بحث مربیگری ۱۰ بدانم حتما پژمان صد است. هیچوقت به او فرصت داده نشده اما هر جا کار کرده موفق بوده است. او ابتدا با کمیل قاسمی تماس گرفت اما جای دیگری مشغول بود و نیامد. آقا صادق گودرزی هم گقت مشکل شخصی دارد. ۳ مربی از مازندران گذاشتیم که برای اولین بار است. احسانپور آمده به سبک وزن‌های ما کمک کند. امینی هم در جوانان بوده و از او جواب گرفتیم. اباذر اسلامی را برای سنگین وزن آوردیم. اگر زارع یک خیمه بلد بود طلای المپیک می‌گرفت.درستکار شاگرد خلف مرحوم معزی پور بوده است.