kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۴۱
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۳
رونمایی از 3G بدون کسب مجوز شورای عالی و پیوست فرهنگی

دکتر جلیلی: تخلف وزارت ارتباطات محرز است

اقدام خلاف قانون وزارت ارتباطات در رونمایی از نسل سوم تلفن همراه با حضور نمایندگان دو اپراتور ایرانسل و همراه اول موجی از واکنش‌ها را میان متخصصین و فعالین فضای مجازی برانگیخته است.

سرویس اجتماعی-

در همین رابطه دکتر رسول جلیلی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی و عنصر باسابقه هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگویی کوتاه به سوالات خبرنگار سرویس اجتماعی کیهان پاسخ داد.
حرکت اخیر وزارت ارتباطات در رونمایی از نسل سوم تلفن همراه بدون کسب مجوز‌های لازم از مراکز بالادستی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
رونمایی از نسل سوم و بالاتر تلفن همراه مستقیما به توسعه اینترنت برمی‌گردد و توسعه اینترنت در این سطح حتما باید مجوز شورای عالی فضای مجازی را کسب می‌کرد. همچنین باید پیوست فرهنگی این کار به تصویب شورای عالی فضای مجازی می‌رسید که نرسیده است. سه ماه است که جلسه شورای عالی فضای مجازی تشکیل نشده است؛ قاعدتا دوستان اگر برای رونمایی از نسل سوم تلفن همراه عجله داشتند باید کمک می‌کردند تا جلسه شورا زودتر برگزار شود. در آن جلسه باید این موضوع مطرح می‌شد و در صورت تصویب مجوز این کار صادر می‌شد. تلقی بنده این است که این اقدام برآیندی به جز توسعه اینترنت در کشور نیست. از بعد دیگر به موضوع نگاه کنیم، از این حرکت می‌شود به عنوان فرصتی برای راه‌اندازی سریع‌تر شبکه ملی اطلاعات یاد کرد، ولی بی‌حوصلگی، عجله در رونمایی و اعطای مجوز و اصرار به اپراتور در تکمیل پوشش و تسریع در توسعه به سراسر ایران، معنایی جز توسعه اینترنت به ذهن بنده متبادر نمی‌شود و این تخلف است و باید به آن رسیدگی شود.
علت اصرار وزارت ارتباطات برای تعجیل در رونمایی از نسل سوم تلفن همراه پیش از کسب مجوز‌های لازم را چه می‌دانید؟
من دلیل آنها را نمی‌دانم! به عنوان یک شهروند نظرم این است که رویه مذکور هیچ توجیهی ندارد. بهتر بود ابتدا وزارت ارتباطات خدمات و داده‌های بومی مورد نیاز مردم را در شبکه ملی اطلاعات فراهم بکند بعد توان دسترسی مردم را بالا ببرد. الان توان مردم در دسترسی بالا رفته اما پشتش هیچ منبع تغذیه محتوایی و خدماتی تعبیه نشده است. فلذا این فقط به معنای افزایش توان دسترسی جامعه چند ده میلیونی مشترکین تلفن همراه به منابع تغذیه‌ای دیگران است! آنجایی که عرض می‌کنم تخلف شده به همین جهت است که مهره‌ها را جابجا چیده‌ایم! یعنی مهره دوم (توسعه توان دسترسی) را اول گذاشته‌ایم و مهره اول (توسعه توان تغذیه بومی در شبکه ملی اطلاعات) را موکول به بعد کرده‌ایم! این بعد هم معلوم نیست کی اتفاق بیفتد، کدام مجموعه قرار است برای آن سرمایه‌گذاری کند و چه کسی برایش پروژه تعریف کند و چه کسی برایش پدری کند!  ما بخش ساده و زودبازده و شیکش را رونمایی کرده‌ایم ولی بی‌برنامه برای مهره اصلی و همچنین بی‌دغدغه برای عواقب این گسترش انتظار مشترکین در گستره جغرافیایی ایران.
شورای عالی فضای مجازی چه اقداماتی برای جلوگیری از این تخلفات انجام داده است؟
مرکز فضای مجازی و دبیر مرکز که سخنگوی شورا هم هستند هم مصاحبه کردند و هم ‌نامه‌نگاری داشتند و اخطار صادر نمودند ولی وزارت ارتباطات متاسفانه توجهی به این اقدامات دبیر شورا نکرد. اعضای شورا به عنوان اشخاص حقیقی هر کدام به صلاحدید خود ابراز نظر کردند و در جلساتی در حد کمیسیون‌های شورا اعلام نظر نموده و نگرانی‌شان را ابراز نمودند،  ولی اعضای شورا مادامی که شورا تشکیل جلسه ندهد نمی‌توانند مصوبه‌ای داشته باشند. به همین جهت تشکیل نشدن شورا خودش یک ابهام بزرگ است؛ که چطور مدیران در وزارت ارتباطات اقدامات خود را انجام می‌دهند اما تلاشی برای برگزاری جلسه شورا صورت نمی‌دهند! دبیر شورا مدتی است تشکیل جلسه شورای عالی فضای مجازی را به اعضا اعلام نموده است، اما پاسخ مثبتی مبنی بر تشکیل جلسه دریافت نشده است. به هر حال در حدی که توان و وسع وجود داشته ابراز نگرانی و دغدغه و حتی صدور اخطار انجام شده اما پاسخ و اجابتی دریافت نشده است.
درخصوص خبر منتشر شده درباره ‌نامه نگارش شده توسط دبیر شورای عالی فضای مجازی خطاب به وزیر ارتباطات در همین موضوع اطلاعی دارید؟
بله، بنده هم این خبر را شنیده‌ام اما متن ‌نامه به من نرسیده است.
آیا مضامین ‌نامه مرتبط با مجوز راه‌اندازی نسل سوم تلفن همراه و تخلفات مذکور است؟
بر اساس اخبار منتشر شده و گمانه‌ها همین طور است و ‌نامه‌نگاری صورت‌گرفته خطاب به وزیر ارتباطات مرتبط با موضوعات اخیر است.