kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۳۹۷
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶
شما متهم هستید نه طلبکار

مخالفان دیروز واردات واکسن روسی مدعیان امروز تأخیر در تأمین واکسن کرونا!

امروز هر فرد و نهادی می‌تواند مدعی لزوم تأمین واکسن داخلی و خارجی باشد اما مسؤلان سازمان نظام پزشکی همچنین برخی چهره‌های سیاسی با مواضع مخرب سیاسی خود طی یک سال اخیر، امروز نمی‌توانند در فراری روبه‌جلو، خود را طلبکار جا بزنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، چندی پس از شیوع ویروس کرونا در کشورهای جهان، دانشمندان به فکر تولید واکسنی مؤثر علیه این بیماری افتادند. چندین واکسن کرونا در جهان تولید و تست‌های انسانی آنها انجام شد؛ بسیاری از کشورها، مجوز اورژانسی مصرف واکسن‌های داخلی خود را صادر و تزریق آن را در داخل کشور خود آغاز کردند.
ایران چند راه برای تأمین واکسن کرونا داشت؛ اول آنکه واکسن کرونا را خود تولید کند؛ تولید داخلی واکسن کرونا از طریق چند شرکت در حال انجام است که از میان آنها واکسن «کوو ایران برکت»، تولیدشده در گروه دارویی برکت تحت نظر ستاد اجرایی فرمان امام و واکسن «پاستوکووک» تولید مشترک ایران و کوبا مجوز مصرف اورژانسی را اخذ کرده و به سبد واکسیناسیون عمومی اضافه شده‌اند.
واکسن برکت، نخستین واکسن ایرانی بود که تست انسانی خود را در کشور آغاز کرد؛ دی ماه سال 99، این واکسن وارد فاز یک بالینی شد تا میزان ایمنی آن سنجیده شود.
قرار بود فاز سوم واکسن ایرانی کوبایی نیز در سال 1400 در ایران آغاز شود؛ با توجه به این‌که پروسه ساخت واکسن در ایران زمانبر بود؛ نمی‌توانستیم معطل تولید داخل بمانیم و بنابراین ایران اقدام به واردات واکسن کرونا نیز کرد.
یکی از مسیرهای واردات واکسن، سازوکار کوواکس بود؛ تسهیلاتی که با همکاری سازمان جهانی بهداشت برای توزیع عادلانه واکسن کرونا به‌راه افتاد اما خلف وعده‌های پیاپی از سوی کوواکس، تأمین واکسن از این طریق را عملاً برای کشورهای مختلف جهان مختل کرد.
راه دیگر تأمین واکسن کرونا از منابع خارجی بود؛ در این راستا وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت، برای تأمین واکسن کرونا وارد مذاکراتی با کشورهای سازنده این واکسن شدند اما در شرایطی که کشورهای قدرتمند و ثروتمند، انحصار واکسن را در دست گرفته بودند و بسیاری از کشورها تا زمان تأمین نیاز داخلی خود، واکسن زیادی صادر نمی‌کردند، تأمین واکسن با چالش زیادی همراه بود.
همراهی برخی جریانات داخلی
با رسانه‌های خارجی!
میان این چالش‌ها، برخی رسانه‌های خارجی فارسی‌زبان نیز تلاش داشتند در شیپور تشکیک بدمند و تولید و واردات واکسن کرونا توسط ایران را زیر سؤال ببرند؛ البته از این رسانه‌های معاند با مردم کشورمان، انتظار بیشتری نمی‌رفت اما نکته عجیب، همراهی برخی جریانات و گروه‌های داخلی با این رسانه‌ها و دشمنان کشور بود! زمانی که قرار بود واکسن «اسپوتنیک» از مبدأ روسیه وارد ایران شود، سازمان نظام پزشکی کشور و برخی جریانات سیاسی، نسبت به واردات آن موضع گرفتند و شروع به فضا‌سازی پیرامون این واکسن کردند.
در آن زمان اعضای مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، در اقدامی عجیب و قابل تأمل شروع به ابراز نگرانی از نحوه انتخاب، تأیید و خرید واکسن اسپوتنیک ساخت کشور روسیه کردند. این موضع‌گیری عجیب؛ بازتاب زیادی در فضای مجازی داشت و باعث ایجاد جو منفی برای افکار عمومی درباره واکسن اسپوتنیک شد.
اعضای مجمع عمومی این سازمان به‌عنوان نمایندگان جامعه پزشکی بدون ارائه هیچ دلیل متقن و بی‌توجه به مستندات علمی منتشرشده درباره اسپوتنیک، این واکسن را «خطرآفرین» و «غیرموجه» دانستند!
حتی سازمان نظام پزشکی، پا را فراتر از این اقدامات گذاشت و در نامه‌ای به رئیس‌جمهور (حسن روحانی) نوشت: «مدارک و مستندات و دلایل تأیید این واکسن در اختیار صاحب‌نظران جامعه پزشکی قرار نگرفته است. بدیهی است جامعه پزشکی کشور پس از یک سال تلاش، چشم‌انتظار تدبیر و اقدامی عاجل برای واکسیناسیون سراسری با واکسنی معتبر که روند علمی و معقول تأیید و تهیه را طی کرده باشد، است و انتظار دارد که با در نظر گرفتن جمیع شرایط نسبت به خریداری بهترین واکسن‌های موجود دنیا از شرکت‌های چندملیتی اقدام گردد».
البته ایجاد موج بی‌اعتمادی نسبت به واکسن کرونای روسی و سازمان غذا و داروی کشور تنها به سازمان نظام پزشکی ختم نمی‌شد بلکه برخی از اعضای کمیته علمی ستاد کرونا مانند مینو محرز، شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، حسینعلی شهریاری، رئیس‌کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و رئیس‌روابط عمومی سازمان نظام پزشکی و برخی از فعالان سیاسی نیز نسبت به این واکسن موضع گرفتند.
یکی از این افراد، محمود صادقی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی بود؛ او در اکانت توئیتری خود نوشت: «واکسن کرونا آینه‌ای دیگر از سیاست و زندگی ماست؛ در حالی که آمار رسمی روزانه قربانیان بین دورقمی و سه‌رقمی است؛ واکسن آزموده‌شده فایزر را رد می‌کنیم چون آمریکایی است! بعد خبر می‌دهیم که عن‌قریب واکسن ایرانی می‌‌سازیم و بعد پناه می‌بریم به واکسن آزموده ‌نشده‌ روسی!»
در آن مقطع زمانی و در حالی که جریانات یادشده در داخل کشورمان در حال سیاه‌نمایی علیه واکسن اسپوتنیک بودند، کشورهای مختلف جهان در حال رایزنی گسترده با مقامات روسیه برای اختصاص سهم بیشتری از این واکسن برای کشورشان بودند.
در بهمن ماه سال گذشته، رئیس‌سازمان غذا و دارو در واکنش به این جریان‌‌سازی‌ها علیه واکسن روسی گفت: واکسنی که این روزها درباره آن بحث می‌شود که یک واکسن روسی است، فاز سوم مطالعه بالینی را گذرانده است و از 15 کشور مجوز مصرف اورژانس یا EUL را دریافت کرده است.
همچنین سازمان غذا و داروی ایران اعلام کرد که این واکسن در کمیسیون قانونی تشخیص (صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک) سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف اضطراری گرفته است و این سازمان، کمپانی، مدارک، مستندات و کیفیت محصول را ارزیابی و بر اساس آنها مجوز صادر می‌کند.
در نهایت به‌دلیل جنجال‌های ایجادشده توسط این دسته از فعالان سیاسی و اعضای سازمان نظام پزشکی، هشتگ «واکسن معتبر بخرید» و «واکسن روسی نمی‌زنیم» به‌راه افتاد. چند روز بعد، مجله پزشکی معتبر «لنست» با پایان دادن به شایعات درباره واکسن روسی «اسپوتنیک‌وی» اعلام کرد که این واکسن 91.6 درصد در مقابل بیماری کووید19 محافظت می‌کند.
انتشار این مقاله منجر به افزایش اعتماد عمومی در جهان به واکسن روسی و تغییر موضع ناگهانی بسیاری از مخالفین این واکسن شد.
محمود صادقی که گویی فراموش کرده بود خودش مخالف واردات زودهنگام واکسن روسی بوده است حالا با فرار رو به جلو با انتشار یک نظرسنجی، این سؤال را مطرح کرده است که «عامل تأخیر در واردات واکسن کرونا چه بود؟!» به‌نظر می‌رسد او نقش خود در مخالفت با برخی واکسن‌های وارداتی را به‌کلی از یاد برده است.
نظام پزشکی:
ای‌کاش واکسن می‌خریدید!
هنوز چند ماه از مخالفت اعضای نظام پزشکی با واکسن روسی نگذشته بود که اعضای این سازمان در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار به‌کارگیری تمام مساعی دولت برای تهیه واکسن مطمئن و مورد تأیید مراجع علمی از طرق مختلف و با استفاده از همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی و «به‌دور از مسائل سیاسی» شدند!
محمود صادقی نیز که پیش از این با توئیت‌های خود بحث واکسن را به سیاست گره زده و از مخالفان واردات واکسن روسی بود، این روزها در توئیتی دیگر با اشاره به «لزوم پرهیز از سیاسی کردن واردات واکسن» در بخشی از توئیت خود تأکید کرده است که امروز حفظ جان مردم بر هر چیز دیگری اولویت دارد!
تأکید اعضای سازمان نظام پزشکی و برخی افراد سیاسی بر پرهیز از سیاسی‌کاری در حالی صورت گرفت که تمام مصاحبه‌ها و بیانیه‌های این سازمان از زمان آغاز پاندمی کرونا، رنگ‌وبوی سیاسی داشته است، تا جایی که
کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو، درباره حاشیه‌های ایجادشده و جنجال‌های صورت‌گرفته علیه واکسن اسپوتنیک روسی گفت: «متأسفانه در داخل کشور، قبل از خرید، واکنش‌های بدی وجود داشت و شاهد این بودیم که برخی افراد مصاحبه می‌کردند که «ما اسپوتنیک نمی‌خواهیم» یا «نمی‌زنیم»، یا «بد است» و طرف‌های روسی هم می‌گفتند که «مگر ما به شما واکسن تعارف می‌کنیم؟»، که «چرا موضع‌گیری می‌شود؟»، زمانی که لنست، مقاله واکسن اسپوتنیک‌وی روسی را چاپ کرد که 91.6 درصد ایمنی ایجاد می‌کند، فضا برگشت و آنهایی که تا دیروز اظهار می‌کردند که «اسپوتنیک بد است و چرا می‌خرید؟» گفتند «چرا واکسن اسپوتنیک وارد نمی‌کنید؟!»
حالا محمدرضا ظفرقندی، رئیس‌سازمان نظام پزشکی طی یادداشتی به‌مناسبت روز پزشک، نوشته است: «امروز با نگاهی به روند صعودی ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا شاهدیم که خیلی زود، دیر شده است و راهی جز تأمین و خرید فوری و فراوان واکسن برای آحاد مردم وجود ندارد و ضروری است تمام همت و مساعی مسئولین بر این مهم متمرکز شود.»
در حالی که سازمان نظام پزشکی پیش از این به مخالفت با واردات واکسن از مبدأ روسیه پرداخته بود و عملاً با ایجاد جو منفی داخلی و با ایجاد موضع منفی در مقامات روسی، فرصت بزرگ کشورمان در تأمین میزان قابل‌توجهی از واکسن روسی را سوزانده است، حالا رئیس‌این سازمان در فراری رو به جلو و با گرفتن ژست طلبکار در یادداشت اخیر خود مدعی شده است: «موضوع واکسیناسیون، برای ما از ابتدا به‌عنوان راه‌حل مهم این معضل، یک موضوع اساسی و حیاتی بود که می‌توانست با اقدام بموقع و صحیح جان هزاران انسان را حفظ کند و کشور را در مدار تعادل و رشد اقتصادی و اجتماعی قرار دهد.»
امروز هر فرد و نهادی می‌تواند مدعی لزوم تأمین واکسن داخلی و خارجی باشد اما سازمان نظام پزشکی و مسئولان این سازمان همچنین برخی چهره‌های سیاسی مانند محمود صادقی با مواضع زشت و مخرب سیاسی خود طی یک سال اخیر، امروز نمی‌توانند و نباید در فراری رو به جلو، خود را در پیشگاه ملت طلبکار جا بزنند. این حضرات مدعی امروز در اصل، متهمان عدم تأمین کافی واکسن‌های وارداتی مانند اسپوتنیک هستند و باید پاسخگوی مردم و البته دستگاه قضا باشند.