kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۳۹۰
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴
رئیس ‌سازمان غذا و دارو:

داروخانه‌های شبانه‌روزی باید تمام‌وقت دارو‌های کرونا را ارائه دهند

رئیس‌سازمان غذا و دارو گفت: داروخانه‌های منتخب که برای عرضه دارو‌های کرونا معرفی شده‌اند اگر شبانه‌روزی باشند باید به صورت ۲۴ ساعته خدمات رسانی کنند و به مردم دارو بدهند.

محمدرضا شانه ساز در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما اظهارداشت: در سال ۹۵ یک محموله سرم وارد گمرک شد و همان زمان مقادیر زیادی از آن ترخیص شد، اما برای ترخیص مابقی آنها طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ به دلیل اینکه تاریخ انقضاء آنها به کمتر از دو سوم زمان انقضاء رسید، گمرک اجازه ترخیص به آنها نداد.
شانه ساز افزود: در آن سال‌ها چندین بار سازمان غذا و دارو و شرکت وارد‌کننده از گمرک درخواست ترخیص کرد تا تاریخ انقضاء محموله سر نرسد، اما گمرک اجازه خروج نداد.
وی ادامه داد: نامه‌های شرکت وارد‌کننده در این باره موجود است که بار‌ها به گمرک اعلام کرده اجازه ترخیص داده شود، از سویی دیگر گمرک این سرم‌ها را که باید در دمای معمولی نگهداری می‌شدند به داخل سردخانه منتقل کرده و باعث شده سرم‌ها کریستالی شوند به طوری که محموله غیر یخچالی به علت نگهداری در یخچال دچار رسوب شده و دیگر قابل استفاده نبود.
مشکل تولید سرم
ماده اولیه و یا بسته بندی نیست
رئیس‌سازمان غذا و دارو گفت: علت کمبودی که در سرم ایجاد شد در واقع بروز اشکال در خط تولید بود و گرنه هیچ مشکلی در زمینه ماده اولیه و یا مواد بسته بندی نداریم که بخواهیم آنها را وارد کنیم.
شانه ساز افزود: خط تولید یکی از بزرگترین کارخانه‌های سرم ‌سازی ما دچار مشکل شد و مجبور شدند برای باز‌سازی خط تولید را متوقف کنند، از طرفی سایر تولید‌کننده‌ها که تعهد کرده بودند نیاز بازار را پوشش بدهند نتوانستند به مقدار کافی تولید کنند.
وی اظهارداشت: ما در زمینه ماده اولیه و یا مواد بسته‌بندی هیچ مشکلی نداریم و مشکل فقط خود خط تولید بود که اکنون برطرف شده و تولید از سر گرفته شده هر چند که هر آنچه که تولید می‌شود باید فعلاً تا 10 روز در قرنطینه باشد و بعد در بازار عرضه شود، بر همین اساس ما ناچار به واردات شدیم و اکنون کمبودها برطرف شده است.
رئیس‌سازمان غذا و دارو بیان داشت: هر آنچه که شرکت‌های پتروشیمی مواد بسته بندی در بورس عرضه کنند شرکت‌های سرم ‌سازی هم به میزان نیاز خود خرید خواهند کرد و این طور نیست که بخواهند این مواد را وارد کنند چون ما به آنها اجازه واردات مواد اولیه را نمی‌دهیم و برای تأمین ارز آن هم دچار مشکل می‌شوند چون نمی‌توانند برای واردات مواد اولیه ارز دریافت کنند.
ارائه تمام وقت داروهای کرونایی
شانه ساز در مورد برخی مشکلات درخصوص زمانبندی عرضه داروهای کرونایی گفت: داروخانه‌های منتخب که برای عرضه دارو‌های کرونا معرفی شده‌اند اگر شبانه‌روزی باشند باید به صورت ۲۴ ساعته خدمات رسانی کنند و به مردم دارو بدهند. سایر داروخانه‌های منتخب که بنا شده داروی کرونا ارائه دهند در صورتی که فقط روزانه هستند موظف هستند تا ساعت ۲۲ دارو‌های کرونا را عرضه کنند.
وی افزود: هر داروخانه‌ای که مسئول عرضه دارو‌های کروناست باید در صورت کاهش موجودی دارو بلافاصله به شرکت‌های پخش دارو سفارش دهد و روند عرضه قطع نشود و ما اعلام کردیم که تمام وقت فعال باشند.