kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۳۸۳
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱
آغاز تمرینات زیر نظر کریم باقری

انتخاب تیم ملی از بین ۶ تیم لیگ برتری کنفدراسیون فوتبال آسیا ایران را شانس اول صعود دانست

تمرینات تیم ملی فوتبال کشورمان در شرایطی از دیروز با حضور بازیکنان لیگ برتر آغاز شد که سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا ایران را شانس نخست صعود از گروهش دانست.

 

سرویس ورزشی-

تیم ملی فوتبال ایران روز ۱۱ شهریور در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در ورزشگاه آزادی تهران به مصاف تیم ملی سوریه خواهد رفت. به همین خاطر دراگان اسکوچیچ اسامی مد نظرش برای حضور در این دیدار را اعلام کرد.اسامی بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی از سوی سرمربی تیم ملی به شرح زیر اعلام شد:
سیدحسین حسینی، محمدرضا اخباری، صالح حردانی، مهدی تیکدری، عارف آقاسی، آرمین سهرابیان، محمدحسین مرادمند، امید نورافکن، سعید آقایی، احمدرضا زنده روح، یاسین سلمانی، فرشید اسماعیلی، وحید امیری، مهدی ترابی، مهدی عبدی، امیرارسلان مطهری، شهریار مغانلو، فرشاد احمدزاده، سیاوش یزدانی، میلاد سرلک، محمد کریمی و زبیر نیک‌نفس.
۱۶ بازیکن سهم سه تیم اول
محصولات لیگ برتر بیستم در حالی از دیروز به مرکز ملی فوتبال رفتند که دراگان اسکوچیچ سرمربی این تیم به همراه وحید‌هاشمیان دستیار او به دلیل کسالت حضور نداشتند تا کریم باقری عملکرد آنها را زیر نظر بگیرد.رقابت بین ملی‌پوشان در شرایطی است که بازیکنان داخلی تنها چهار روز فرصت خودنمایی دارند تا بتوانند حضور خود را از هشتم شهریورماه در کنار لژیونرها تضمین کنند. اسکوچیچ در حالی اردوی تیم ملی را با بازیکنان داخلی آغاز کرده که در دور برگشت مرحله مقدماتی جام جهانی که به طور متمرکز در کشور بحرین برگزار شد لژیونرها بیشترین سهم را داشتند. با این حال او ترجیح داده است کار را با داخلی‌ها آغاز کند تا آنها بتوانند در کنار بازیکنان شاغل در لیگ‌های مختلف فوتبالی بهترین عملکرد را داشته باشند.
در لیست اولیه تیم ملی ایران پرسپولیس با وجود کسب پنجمین قهرمانی متوالی خود در لیگ برتر تعداد ملی‌پوش کمترین نسبت به استقلال تهران دارد. سرخ‌ها ۵ بازیکن در تمرینات تیم ملی خواهند داشت که تمام این بازیکنان در فصل گذشته نیز با پیراهن سرخ پایتخت جام را بالای سر بردند.
استقلال تهران در حالی هفت نماینده در جمع ملی‌پوشان خواهد داشت که دو نفر از آنها به تازگی با آبی‌های پایتخت قرارداد امضا کرده‌اند. عارف آقاسی و زبیر نیک نفس دو بازیکن فصل گذشته فولاد خوزستان به دلیل جدایی از جمع اهوازی‌ها به عنوان سهمیه استقلال در تیم ملی خواهند بود.محمدرضا اخباری کاپیتان تراکتور تبریز نیز تنها نماینده این تیم در بین شاگردان اسکوچیچ خواهد بود. سپاهان اصفهان
نایب قهرمان لیگ برتر بیستم نیز چهار نماینده در تیم ملی ایران خواهد داشت. البته هنوز تکلیف انتقال شهریار مغانلو مهاجم فصل گذشته پرسپولیس به سپاهان مشخص نشده است. در صورت تأیید این خبر زردپوشان اصفهانی پس از مدت‌ها تعداد ملی‌پوش قابل توجهی در تیم ملی ایران خواهند داشت. در بین این بازیکنان فرشاد احمدزاده نیز به تازگی از فولاد راهی سپاهان شده است.
فولاد خوزستان قهرمان جام حذفی فوتبال کشور نیز با جدایی بازیکنان کلیدی خود تنها یک نماینده دارد. تیمی که با جواد نکونام توانست عملکردی درخشان داشته باشد در صورت حفظ بازیکنانش می‌توانست در کنار اسم صالح حردانی، سه بازیکن دیگر را نیز به عنوان نماینده این باشگاه داشته باشد. با این حال گل گهر سیرجان با خریدهای خود توانست سه بازیکن را به عنوان نماینده راهی اردوی نخست تیم ملی ایران برای بازی‌های مرحله انتخابی نهایی جام جهانی قطر کند.
در بین بازیکنان دعوت شده، تکلیف تمام آنها برای فصل آینده مشخص شده است اما شهریار مغانلو مهاجم سانتاکلارا پرتغال که در زمستان فصل گذشته برای ۶ ماه به طور قرضی به پرسپولیس آمد هنوز نامشخص است. مغانلو در آستانه پیوستن به سپاهان اصفهان قرار دارد اما هنوز عکسی از او با پیراهن سپاهان و امضای قرارداد منتشر نشده است.
گزارش سایت AFC از ایران
شروع تمرینات تیم ملی همزمان شد با انتشار گزارشی از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا که در آن ایران را شانس نخست صعود از گروه خودش معرفی کرد. سایت AFC درباره تیم ملی کشورمان، نوشت: «تیم ملی ایران یکی قدرت‌های واقعی فوتبال آسیا است. این تیم برای سومین بار متوالی در مرحله پایانی انتخابی جام جهانی حضور دارد. قدرت این تیم تاجایی است که آن را جزو کاندیداهای اصلی صعود به جام جهانی قطر قرار‌ داده‌اند.
تیم ملی ایران در ماه ژوئن با 4 برد متوالی و 17 گل در طی دو هفته آرزوهایش را برای حضور در ادامه مسابقات انتخابی جام جهانی زنده کرد.به نظر می‌رسد معادلات برای دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی ایران الان به شرایط آسانی رسیده است. او با حفظ شرایط کنونی تیم ملی که در 4 بازی 4 برد متوالی کسب کرد می‌تواند تیم‌های گروهش در مرحله پایانی را تحت فشار قرار دهد.
اسکوچیچ در ترکیب تیمش مجموعه‌ای از بهترین استعدادهای هجومی را در اختیار دارد که هر مربی دوست دارد چنین بازیکنانی داشته باشد. مهدی طارمی و سردار آزمون صدرنشین لیگ بهترین مهاجمان آسیایی شاغل در اروپا هستند که تعداد این مهاجم تاپ آسیایی کمتر از 6 بازیکن است. همچنین تیم ملی ایران در خط میانی علیرضا جهانبخش، مهدی قائدی و سامان قدوس را در اختیار دارد. در پست‌های دیگر نیز تیم ملی ایران بازیکنان با تجربه و خوبی در اختیار دارد. در پست دروازه‌بانی ایران 5 گزینه روی میز دارد و این نشان می‌دهد هیچ مشکلی در این پست نیز ندارد و می‌تواند با قدرت بازی‌هایش در رقابت‌های پیش رو را آغاز کند.بدون شک ایران یکی از قدرت‌های فوتبال آسیا است که برای 5 بار به جام جهانی راه یافته است. غلبه بر این تیم مخصوصا وقتی در ورزشگاه ترسناک آزادی برگزار شود بسیار سخت است.تیم ملی ایران در مسیر رسیدن به جام جهانی 2018 روسیه قدرتش را نشان داد و در 16 بازی شکستی متحمل نشد و در 9 بازی دروازه‌اش را بسته نگه داشت.
تیم ملی ایران برای رسیدن به جام جهانی در روسیه، برزیل و قبل آن آلمان مشکلات چندانی نداشت اما مقدماتی جام جهانی 1998 که در سال 1997 برگزار شد از ذهن تمام ایرانی‌ها پاک نمی‌شود و خاطره به یادماندنی است. وقتی ایران مقابل استرالیا قرار گرفت و حماسه ملبورن را خلق کرد.»
نحوه صعود تیم‌ها در مرحله انتخابی
برنامه دیدارهای تیم ملی فوتبال در رقابت‌های انتخابی
جام جهانی 2022 قطر به این شرح است:
*ایران – سوریه (۱۱ شهریور ۱۴۰۰) *عراق – ایران (۱۶ شهریور ۱۴۰۰) *امارات – ایران (۱۵ مهر ۱۴۰۰) *ایران- کره جنوبی (۲۰ مهر ۱۴۰۰) *لبنان – ایران (۲۰ آبان ۱۴۰۰) *سوریه – ایران (۲۵ آبان ۱۴۰۰) *ایران – عراق (۷ بهمن ۱۴۰۰) *ایران – امارات (۱۲ بهمن ۱۴۰۰) *کره جنوبی – ایران (۴ فروردین ۱۴۰۱) *ایران – لبنان (۹ فروردین ۱۴۰۱)
طبق اعلام فیفا دو تیم اول و دوم هر گروه به صورت مستقیم راهی جام جهانی می‌شوند. تیم‌های سوم در مسابقه پلی‌آف شرکت خواهند کرد و برنده آنها راهی پلی‌آف بین‌المللی خواهد شد. چهار تیم از کنفدراسیون‌های آسیا، اقیانوسیه، کانمبول و کونکاکاف حضور دارند که در نهایت دو تیم برنده به جمع 32 تیم برتر جام جهانی راه پیدا می‌کنند. به این صورت با توجه به میزبانی قطر و حضور قطعی چهار تیم آسیایی، در
جام جهانی 2022 قاره آسیا با پنج سهمیه قطعی بیشترین تعداد سهمیه تاریخش را خواهد داشت که در صورت صعود تیم حاضر در پلی‌آف نیز، سهمیه آسیا در جام جهانی پیش‌رو به شش تیم افزایش پیدا می‌کند.