کنترل کرونا و بهبود معیشت مردم اولویتهای اصلی دولت
رضا الماسی
آنچه مردم از دولت جدید خواستهاند یک تحول است. این تحول اجتنابناپذیر است برای کشور و باید اتفاق بیفتد. برنامه دولت، برنامه تحول است و این تحول مستند است به سند بسیار ارزشمند بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی. سند ماندگار بیانیه گام دوم مستند اقدامات دولت خواهد بود. در این سند که رهبری فرزانه انقلاب اسلامی بسیار حکیمانه نوشتهاند، هم وضع موجود به خوبی ترسیم شده، هم وضع مطلوب... ما از اصحاب «ما میتوانیم» هستیم. یقین داریم با همه موانع و مشکلاتی که وجود دارد، امروز راه برای برونرفت از این مشکلات کاملاً وجود دارد و اراده جدی برای رفع مشکلات بحمدالله وجود دارد. ملت عزیز ما، جوانان برومند ما، نیروی انسانی کارآمد ما وضعیت را متحول خواهد کرد انشاءالله. (آیتالله رئیسی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری)
«تحول» کلیدواژهای است که مبدأ هر حرکت جهشی در کشور میباشد. البته به تعبیر حضرت آقا تحولی مطلوب است که در مسیر مثبت باشد و هر تحولی مطلوب کشور نخواهد بود.
یکی از عواملی که باعث امیدآفرینی نزد مردم شده رویکرد تحولی آیتالله رئیسی است. این رویکرد مسبوق به سابقه عملکرد تحولی او در قوه قضائیه و سایر مسئولیتهایش میباشد.
کنترل کرونا؛ اولین اولویت دولت
مسائل فوری که پیش روی کشور قرار دارد و به تعبیری، حالت اورژانسی پیدا کرده، مسئله کرونا و مسئله بهبود معیشت مردم(به خصوص اقشار ضعیف) است. یکی از اولین اقدامات رئیسجمهور نیز به مسئله کنترل شیوع ویروس کرونا و همچنین سرعت گرفتن واکسیناسیون عمومی و تامین داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی اختصاص یافته و همچنان پیگیری میشود.
از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، اظهارنظرهای زیادی روی اولویتهای اصلی دولت برای ایجاد تحول و جهش به سمت اهداف و آرمانهای انقلاب صورت گرفته و میگیرد.
مهندس سیدمرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سهگانه در این باره به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای میگوید: « امروزه مسائل زیادی است که همه روی آن توافق دارند و باید این مسائل حل شود. فکر میکنم اوّلین مسئله واکسیناسیون کرونا باشد. همه روی این مسئله وفاق دارند و دولت میتواند از ملت، سایر ارگانها، امکانات کشور و امکانات دولتی و مردمی برای گسترش واکسیناسیون استفاده کند. اگر این اتفاق بیفتد ما میتوانیم به مسئله مشاغلی که در اثر کرونا آسیبدیده یا ازدسترفته، رسیدگی کنیم. این مشاغل با واکسیناسیون میتوانند به کارشان برگردند و این کار در جامعه وحدتآفرین و موجب وفاق خواهد شد.
دومین مسئلهای که همه روی آن وفاق دارند، دولتی شفاف، کارآمد و سالم است که عاری از فساد باشد. این امکان هم با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات یا آی.تی وجود دارد که به آن دولت الکترونیک گفته میشود. الان سرمایهگذاریهای زیادی شده، فقط ارادهای میخواهد که این سامانهها به همدیگر متصل شوند؛ سامانههایی که میتوانند شفافیت ایجاد کنند و فساد اداری را بشکنند و کار مردم را بهسرعت انجام بدهند. در بعضی جاها این اتفاقافتاده و مردم در هر زمانی میتوانند با دستگاهها ارتباط بگیرند و مسائلشان را حل کنند. پس، با ایجاد درگاه واحد و کاملکردن دولت الکترونیک و وصلکردن این سامانهها کارها شفاف و عاری از فساد خواهد شد، دولت کارآمد خواهد شد، کارها سرعت پیدا خواهد کرد، اعتماد مردم بازسازی و وفاق ملی ایجاد میشود و همه آمادگی دارند در این زمینه همکاری کنند.»
نبوی سومین اولویت دولت را ایجاد ثبات اقتصادی بر اساس سیاستها و خطوط کلی نظام میداند و توضیح میدهد: « شاخصهای اقتصاد کلان مثل تورم، اشتغال، نقدینگی، کسری بودجه و... باید به وضعیتی برسد که کار اقتصادی برای مردم قابل پیشبینی و باثبات باشد.
چهارمین مسئله، شفاف و هوشمندکردن نظام مالیاتی است. الان برای هوشمندکردن نظام مالیاتی سرمایهگذاری زیادیشده، منتها عدهای در بدنه سازمان مالیاتی نمیگذارند این شفافیت به هوشمندی تبدیل شود تا جلوی فرار مالیاتها گرفته شود؛ چون منافعی در این زمینه دارند. این هم ارادهای میخواهد که نظام جامعِ مالیاتیِ هوشمند با سرعت پیاده شود تا هم درآمدهای دولت تعیین شود، هم فرار مالیاتی نداشته باشیم، هم عدالت مالیاتی داشته باشیم و هم انشاءالله رضایتی در عموم مؤدیان مالیاتی ایجاد شود.»
لزوم اقدامات جدی
برای بهبود معیشت مردم
رهبر معظم انقلاب چندی پیش «تقویتِ تولید داخلی» و «رفع موانع و مشکلات» از پیشروی آن را محور نجات اقتصاد کشور و بهبود وضعیت معیشتی مردم دانسته بودند؛ «محور نجات اقتصاد کشور، تقویت تولید داخلی است؛ تقویت تولید داخلی؛ مبارزه با قاچاق، مبارزه با واردات بیرویّه... این مبارزه را جزو مسائل اصلی خودشان بدانند.» ۱۴/۰۳/۱۴۰۰
یکی دیگر از موضوعات مهم مطرح شده در بحث اقتصاد «فعالسازی ظرفیتهای مردمی» است. به گفته کارشناسان اقتصادی، کارگاههای متوسّط و کوچک صنعتی در این راستا باید توسعه پیدا کنند.
«رفع مشکل بیکاری» بهخصوص برای جوانان با استفاده از بخش خصوصی، یکی از مطالبات مهم رهبر انقلاب طی چند سال اخیر بوده است. اگر دولتها برنامهریزی درستی در مورد ایجاد اشتغال داشته باشند و این برنامهریزی را با دقّت و با انضباط دنبال بکنند و از امکانات و ظرفیّتهای کشور و ظرفیّتهای بخش خصوصی برای ایجاد اشتغال استفاده بکنند، کمک بزرگی به اقتصاد کشور و به پیشرفت کشور خواهد کرد.
محسن مقدم، جامعهشناس و پژوهشگر در گفتوگو با گزارشگر روزنامه کیهان با اشاره توصیههای رهبر انقلاب به مسئولان برای بهبود وضع اقتصادی کشور میگوید: «یکی از نکات مورد تأکید حضرت آقا حفظ و تقویت ارزش پول ملّی است.
این موضوع در متن حکم تنفیذ رئیسجمهور محترم نیز مورد اشاره قرار گرفته است. کنترل نرخ ارز مهمترین اقدام کوتاهمدّت دولت است که به اذعان کارشناسان خبره اقتصادی امکانپذیر
است. اگر بنیه اقتصاد قوی بشود، شاخصهای کلان کمتر تحت تاثیر تکانههای خارجی قرار خواهند گرفت و به تبع آن پول ملّی تقویت خواهد شد. تقویت پول ملّی در امر معیشت مردم نیز یک تأثیر فوقالعادهای دارد.»
او میافزاید: «رسیدگی به معیشت عمومی مردم و بهصورت مشخص «حل مشکل گرانی» باید یکی دیگر از سرفصلهای اصلی برنامه اقتصادی دولت جدید باشد. واقعاً معیشت خانوارها دچار مشکل جدّی است و مردم تحت فشار هستند. رهبر انقلاب در جلسات متعدّد با مسئولان دولت قبل بر این مسئله پافشاری میکردند. راهحلهای زیادی هم وجود دارد اما مشکل اصلی، اراده و شجاعت مسئولان اجرائی است که امیدواریم در دولت سیزدهم مدیرانی با این ویژگیها منشأ تحول بشوند. کشور ما ظرفیّتها و امکانات زیادی دارد؛ استفاده از این امکانات هم به تعبیر آقا احتیاج به معجزه ندارد.
شرطش این است که یک مدیریّت قوی و ضدّ فساد بر کشور حاکم باشد و یک برنامه جامع اقتصادی هم وجود داشته باشد.»
جنگ تبلیغاتی دشمن را جدی بگیرید
آخرین توصیه رهبر معظم انقلاب به رئیسجمهور، جدی گرفتن مسئله جنگ تبلیغاتی دشمن است. ایشان در این باره میفرمایند: «امروز بیشترین تحرّک دشمنان ما علیه ما بیش از تحرّکات امنیّتی و اقتصادی، تحرّکات تبلیغاتی و جنگ نرم و تبلیغات رسانهای است؛ برای اینکه بر افکار عمومی مردم مسلّط بشوند مبالغ هنگفت هزینه میکنند، کارهای بسیار انجام میدهند؛ فکرهای بسیاری را در مجموعههای فکری برای این کار استخدام میکنند تا بتوانند با جنگ روانی، با تبلیغات گوناگون، افکار عمومی کشورها را - از جمله بیشتر از همه امروز کشور ما را که هدف سوءنیّت قدرتهای بزرگ است - قبضه کنند و در اختیار بگیرند. وقتی افکار عمومی یک ملّت در اختیار بیگانه قرار گرفت، حرکت آن ملّت هم طبعاً طبق میل آن بیگانه پیش خواهد رفت.»
خانم زینب عباسی، کارشناس ارشد علوم ارتباطات در این باره به گزارشگر روزنامه کیهان میگوید: «دنیای امروز دنیای ارتباطات و رسانه است. کار تبلیغاتی بسیار کار مهمّی است؛ هر کشوری در این زمینه قوی باشد توان آن را خواهد داشت که نبض تحولات در حوزههای مختلف دنیا را به دست بگیرد. متاسفانه همانگونه که رهبر انقلاب هم فرمودند؛ کشور ما در این زمینه ضعف دارد.»
او میافزاید: «یکی از ضعفهای ما در این حوزه عدم شناخت درست از مسئله تقویت رسانه است. هنوز پس از اثبات نفوذ رسانه در معادلات جهانی و توازن کشورها در فضای بینالملل، عدهای هستند که وقتی از آنها درخصوص چگونگی تقویت رسانه میپرسیم، فقط روی بعد سرگرمی رسانه دست میگذارند. درست است که این بعد نقش مهمی در تقویت رسانه دارد اما عواملی که موجب تولید قدرت برای یک کشور میشود عواملی فراتر از اینهاست.»
عباسی در توضیح این مطلب میافزاید: «رسانه فرهنگساز است. رسانه جریان درست میکند. رسانه میتواند اذهان حقیقت طلب را بیدار و آگاه نماید. رسانه نباید در تحولات مختلف سیاسی اجتماعی و فرهنگی منفعلانه عمل کند. متاسفانه در حال حاضر بسیاری از رفتارهای رسانهای جریان انقلاب در بزنگاهها و پیچهای تحولی، کاملاً منفعلانه است! و به نظر من این موضوع ریشه در نوع نگاه به رسانه و کارکردهای آن دارد.»
این کارشناس ارشد علوم ارتباطات در پایان تصریح میکند: «در تحولات حرف اول را قدرت نرم میزند. شما اگر در بخش سختافزاری بزرگترین تحولات را رقم بزنید اما در جنگ رسانهای قوی نباشید، دشمن میتواند نقاط قوت شما در بخش سختافزاری را هم به نقطه ضعف تبدیل نماید.
به عنوان نمونه میتوان به ماجرای تولید واکسن برکت اشاره کرد. ما یکی از 5، 6 کشور تولیدکننده واکسن کرونا هستیم.
این موفقیت بسیار بزرگی است و قدرت علمی کشور را اثبات میکند. اما متاسفانه به دلیل برخی وعدهها و اظهارنظرهای نسنجیده و همچنین انفعال شدید رسانهها در حمایت و برجسته نمودن این موفقیت بزرگ، فضا را برای جولان کار رسانهای دشمن باز کرده تا آنها هر روز به بهانهای روی این موفقیت سرپوش بگذارند و ضعفهای دیگر که ارتباطی به اصل این موفقیت ندارد را در صدر اخبار و تحلیلهایشان قرار دهند.»
رهبر معظم انقلاب به درستی فرمودند که ما در این حوزه کمکاری داریم. در زمینه کار تبلیغاتی و حرکت تبلیغاتی درست و تمهیدات رسانهای باید قویتر و هوشمندانهتر عمل بکنیم. از دولت سیزدهم و مجلس یازدهم که با رویکردی انقلابی یک مسیر تحولی را در پیش گرفتهاند
انتظار میرود نسبت به این اصل مهم وقت جدی بگذارند و فارغ از فشارهای خاص و تاثیرپذیری از هیاهوی تبلیغاتی، آنچه منجر به تولید قدرت رسانهای برای انقلاب اسلامی میشود را به جدّ دنبال نمایند.