kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۳۵۸
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
استمرار اقدامات ضدایرانی ترامپ توسط دموکرات‌ها

دولت بایدن: تمام تحریم‌های ایران سر جایشان هستند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به عهدشکنی واشنگتن در برجام، با بیان اینکه ایرانی‌ها خودشان باید درباره موضوع بازگشت به مذاکرات وین صحبت کنند، گفت تمام تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، سر جایشان هستند.


ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه با حضور در کنفرانس مطبوعاتی روزانه، به سوال خبرنگاران درباره مسائل مختلف پاسخ داد.
پرایس درباره مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای گفت: ما روشن گفته‌ایم که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام، قویاً به سود منافع ملی ما است. این مسئله به یک دلیل به نفع ما باقی می‌ماند، زیرا بازگشت متقابل به الزامات [برجام] بار دیگر ایران را تحت سخت‌ترین و جامع‌ترین رژیم نظارتی در تاریخ قرار می‌دهد.
به نوشته وبگاه وزارت خارجه آمریکا، وی با این ادعا که نظارت بر ایران برای جلوگیری از دستیابی آن به سلاح اتمی کماکان جزو منافع ملی واشنگتن باقی می‌ماند، اظهار داشت: می‌دانم که دولت جدید در تهران هنوز در مرحله تشکیل شدن است. آنها تصمیماتی را باید درخصوص جهت‌گیری در قبال جامعه بین‌المللی و دیپلماسی در چارچوب وین بگیرند.
این دیپلمات آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا دولت جدید ایران تصمیم خود درباره بازگشت به مذاکرات وین را به اطلاع کشورهای غربی رسانده یا خیر، توضیح داد: من این مسئله را به خود ایرانی‌ها واگذار می‌کنم تا درباره موضع خود صحبت کنند.
اظهارات گستاخانه این مقام آمریکایی در حالی است که واشنگتن با بدعهدی از برجام خارج شده و از روز امضای این توافق تاکنون به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده است.
دولت بایدن
در مسیر دولت ترامپ
مقامات ایران صراحتا اعلام کرده‌اند که ابتدا آمریکا باید تمامی تحریم‌ها را لغو کرده و این اقدام توسط ایران راستی‌آزمایی شده و در صورت تایید، ایران به اجرای کامل تعهدات برجامی بازخواهد گشت.
پرایس درباره فروش سوخت ایران به لبنان نیز تصریح کرد: تمام تحریم‌هایی که علیه ایران وجود دارد، سر جایشان هستند. درخصوص [تحریم‌های]‌ نفتی و بنزین نیز چیزی تغییر نکرده است. برخلاف فضاسازی مدعیان اصلاحات، دولت بایدن دقیقا مسیر دولت ترامپ در اجرای اقدامات ضدایرانی را پیموده است. دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در هر مسئله‌ای اختلاف داشته باشند در دشمنی با ملت ایران هیچ اختلافی با یکدیگر ندارند. وی در ادامه به سوالی درباره سیاست جدید رژیم صهیونیستی در قبال ایران که قرار است توسط «نفتالی بنت» نخست‌وزیر این رژیم به «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ارائه شود و اینکه آیا جایگزینی برای مذاکرات وین هست یا خیر، این‌گونه پاسخ داد: این را به نخست‌وزیر اسرائیل واگذار می‌کنم تا خودش تفکرات کابینه جدید درباره ایران را به رئیس‌جمهور آمریکا توضیح بدهد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ایران و مسائل امنیتی منطقه‌ای یکی از موضوعات این گفت‌وگو خواهد بود اما اولین دیدار بنت و بایدن، فرصتی است برای صحبت درباره تقویت روابط تل‌آویو و واشنگتن.
اسرائیل همچنان
در نقش پلیس بد
وبگاه بلومبرگ در گزارشی به قلم «پائول والاس» خبر داد نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سفری که به واشنگتن دارد تلاش می‌کند تا «جو بایدن» را از احیای توافق هسته‌ای ایران منصرف کند.
اسرائیل در پرونده برجام نقش پلیس بد را ایفا می کند. بسیاری از کار‌شناسان اظهارات مقامات اسرائیلی در طول مذاکرات هسته ای و در مخالفت با توافق هسته‌ای را بخشی از سناریوی «پلیس خوب- پلیس بد» دانسته و تاکید داشتند که این سناریو در راستای تکمیل پروژه امتیازگیری حداکثری از ایران به اجرا درآمد.
«گادی ایزنکوت» از مقامات نظامی رژیم صهیونیستی- فروردین 97- در مصاحبه با هاآرتص گفته بود: «توافق هسته‌ای با ایران با همه نواقصی که دارد، اثربخش بوده و تحقق چشم‌انداز هسته‌ای ایران را برای ۱۰ تا ۱۵ سال متوقف کرده است».
همچنین- تیرماه 96- در
دو سالگی برجام مقام ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی (کارمی گیلون رئیس‌‌اسبق شین‌بت) در فارن‌پالیسی نوشت: «برجام برای اسرائیل یک موهبت بود». «جان کری» وزیر اسبق امور خارجه آمریکا نیز سال 95 در اجلاس سابان- متعلق به صهیونیست‌ها - گفت: «هیچ چیز بهتر از توافق هسته‌ای(برجام)، دوستی دولت اوباما با اسرائیل را نشان نمی‌دهد».
ادعای خبرنگار آمریکایی درباره نامه‌نگاری آژانس
لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در توییتی مدعی شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه‌ هفته گذشته خود به ایران خواستار دسترسی به سایت‌های ایران در این هفته برای به‌روزرسانی کارت‌های حافظه (دوربین‌ها) و امثال آن به منظور اطمینان از تداوم عملکرد تجهیزات نظارتی (این نهاد) شده است.
او در ادامه نوشت ایران هنوز پاسخ نامه آژانس اتمی را نداده است.
خبرگزاری رویترز اخیراً مدعی شد که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران را رویت کرده و در این گزارش آمده که ایران غنی‌سازی ۶۰ درصد خود را افزایش داده است.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از آن نیز در گزارشی که رویترز مدعی رویت آن بود، ادعا کرد ایران اقدام به تولید ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد کرده است. آژانس اتمی، اقدام ایران را سومین گام از برنامه چهار مرحله‌ای آن دانسته است. چهارمین گام، تولید صفحه سوخت رآکتور است. ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را بر مبنای بند ۲۶ برجام متوقف کرده اما در چارچوب پادمانی همچنان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری می‌کند.