kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۳۵۶
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
رونمایی از کیت‌های بومی ژنتیک با حضور رئیس‌ قوه قضائیه

ایران در جایگاه پنجم تولیدکنندگان جهانی کیت تشخیص هویت قرار گرفت

رئیس ‌قوه قضائیه در مراسم رونمایی از دستاوردهای علمی سازمان پزشکی قانونی حضور یافت.


به گزارش روابط عمومی قوه قضائیه، حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای صبح دیروز از مرکز تشخیصی و آزمايشگاهی پزشکی قانونی استان تهران در منطقه‌ کهریزک بازدید کرد‌ و در گفت‌و‌گوی چهره به چهره با کارکنان و برخی مراجعان در جریان نحوه خدمات رسانی این مرکز و مشکلات و نیازهای آن قرار گرفت.
در حاشیه بازدید رئیس‌قوه قضائیه از این مجموعه، کیت تشخیص هویت و ژنتیک‌ و دستگاه هموژنایزر ساخت داخل که تولید آنها گام مهمی در رفع‌ نیاز کشور به این محصولات استراتژیک در دوران تحریم و کروناست، مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.
رئیس‌قوه قضائیه در این مراسم با تقدیر از تلاش‌های مسئولان سازمان پزشکی قانونی و اعتماد به جوانان متخصص در این مجموعه که منشاء برکات فراوانی شده، ابراز امیدواری کرد، نگاه«ما می‌توانیم»، در همه زمینه‌ها و مجموعه‌های کشور حاکم شود.
محسنی اژه‌ای افزود: آنچه امروز متخصصان جوان ما در سازمان پزشکی قانونی انجام دادند، ترجمان این سخن است که ما می‌توانیم خودکفا شویم و با کم کردن وابستگی‌هایمان به کشورهای دیگر، در ردیف کشورهای پیشرفته دنیا
قرار گیریم.
وی با ابراز خرسندی از قرار گرفتن ایران در ردیف پنجم کشورهای سازنده کیت ژنتیک، اظهارداشت: ارزش مادی و ویژگی‌های کیت تولیدی نسبت به اعتماد به نیروهای جوان انقلابی در کشور که موجب خودکفایی و کاهش وابستگی به خارجی‌ها شده، موضوعی فرعی است.
موفقیت علمی در تولید کیت‌های آزمایشگاهی مهم است اما مهم‌تر آن است که کشورهای سازنده این محصول که آمریکا به عنوان دشمن ملت ما در میان آنها قرار دارد، بدانند که امروز ایران به بالاترین نقطه توانمندی علمی رسیده و این جهاد از مبارزه در هر ساحتی بالاتر است.
وی خاطر نشان کرد: اینکه ما در کنار رویارویی اطلاعاتی و نظامی با دشمن بتوانیم در میدان علمی به آنها برسیم و یا از آنها پیشی بگیریم به مراتب اثرات بیشتری خواهد داشت.
پیش از سخنان رئیس‌قوه قضائیه، رئیس‌سازمان پزشکی قانونی کشور با‌اشاره به سهم کیت تشخیص هویت و دستگاه هموژنایزر در روند کاهش اطاله دادرسی به دلیل تسریع در اظهارنظرهای کارشناسی این سازمان خاطر نشان کرد که استفاده از این محصولات استراتژیک، سالانه بیش از 30 میلیارد تومان هزینه‌های پزشکی قانونی را کاهش می‌دهد.
مسجدی با‌اشاره به اینکه علاوه‌بر سازمان پزشکی قانونی کشور، نیروی انتظامی و آزمایشگاه‌های خصوصی و همچنین وزارت کار برای تعیین تابعیت 41 هزار اتباع خارجی متقاضی استفاده از کیت تشخیص هویت هستند، از تولید قریب‌الوقوع کیت دیگری خبر داد که در تشخیص جنسیت، تشخیص رابطه پدر و فرزندی و همچنین تشخیص تعرضات جنسی کاربرد دارد.
گفتنی است، آزمايشگاه‌های ژنتيك قانونی يكی از مهم‌ترين بخش‌های آزمايشگاهی سازمان پزشكی قانونی كشور است كه سالانه به درخواست‌های فراوانی در زمينه بررسی رابطه خويشاوندی،‌ بررسی تابعيت، تعيين هويت و كشف جرم پاسخ
می‌دهد.در حال حاضر دانش توليد كيت‌های ژنتيك در جهان محدود به چهار كشور آمريكا، روسیه، آلمان و چين است و اين كشورها تنها تأمين كننده نياز دنیا به این كيت‌ها هستند.
به گفته مسئولان سازمان پزشکی قانونی از ابتدای طراحی پروژه تولید کیت‌ ژنتیک‌ ساخت داخل که منجر به تولید نهایی این کیت شد، بیش از ۵۰ هزار ساعت نفر کار انجام و تمام مراحل طراحی و توليد كيت‌ها در داخل كشور انجام شده است‌‌.
کیت STR Typing از محصولات دانش‌بنیانی‌ است که بدون هیچ‌گونه مهندسی معکوس طراحی شده و تنها بخشی از مواد آزمایشگاهی مورد نیاز آن از برخی شرکت‌های معتبر بین‌المللیِ فعال در حوزه‌ تولید مواد شیمیایی تهیه شده است.
ساخت دستگاه هموژنایزر‌
با تکیه بر توان داخلی
يكی ديگر از توليدات داخلی در راستای بومی‌سازی تجهیزات‌ سازمان پزشکی‌ قانونی، دستگاه هموژنايزر مورد استفاده در آزمايشگاه‌های سم‌شناسی قانونی‌ است که با هزينه‌ای معادل يك‌پنجم نمونه خارجی و با كارايی بهتر، از بهمن ماه سال گذشته فاز مطالعاتی آن آغاز شد و اكنون با گذراندن موفقيت‌آميز مراحل ارزيابی كيفی در سازمان آماده استفاده در آزمايشگاه‌های سم‌شناسی قانونی است.