kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۳۴۵
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۱
عذرخواهی رئیس ‌سازمان زندان‌ها

خدمات کم‌نظیری که نباید با چند رفتار ‌اشتباه نادیده گرفته شود

در پی انتشار فیلمی از رفتار نامناسب با زندانیان در زندان اوین، رئیس‌سازمان زندان‌ها عذرخواهی کرد، اما نباید در این میان خدمات کم‌نظیر و انسانی دستگاه قضا با زندانیان، تحت‌الشعاع چند رفتار ‌اشتباه و البته توجیه‌ناپذیر قرار گیرد.

سرویس اجتماعی-

در روزهای گذشته فیلمی از رفتار نامناسب و ضرب و شتم تعدادی از زندانیان در زندان اوین منتشر شد که البته مثل همیشه شاهد فرصت‌طلبی و میدان‌داری شبکه‌های ضدانقلاب و وابسته به سعودی از این ‌اشتباه توجیه‌ناپذیر بودیم. پس از این ماجرا، رئیس‌سازمان زندان‌ها درخصوص انتشار فیلمی از زندان اوین عذرخواهی کرد.
محمدمهدی حاج‌محمدی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «درخصوص تصاویر زندان اوین، مسئولیت این رفتار‌های غیر قابل قبول را پذیرفته و ضمن تعهد تلاش بر عدم تکرار چنین وقایع تلخ و برخورد جدی با عوامل خاطی‎‎‏؛ از خداوند متعال، رهبر عزیزمان‏، ملت بزرگوار و زندانبانان شریف که البته زحماتشان تحت تاثیر این خطاها‏ نادیده گرفته نخواهد شد؛ عذرخواهم.» معاون اول قوه قضائیه نیز از بررسی بیشتر این ماجرا خبر داد.
هر چند نباید از لزوم برخورد با مامورانی که با رفتار نامناسب خود با زندانیان زحمات مشفقانه مجموعه زندانبانی کشور در توجه به حقوق محکومان و زندانیان را زیر سؤال برده و باعث سوءاستفاده شبکه‌های ضد انقلاب شده‌اند، غافل شد، اما نباید اجازه داد شبکه‌های وابسته به حکومت‌هایی که روزنامه نگار مخالف سیاست‌های خود را تکه‌تکه می‌کنند یا پرچمدار ظلم‌های تاریک در ابوغریب و گوانتانامو و افغانستان هستند با خباثت و فرصت‌طلبی، تمام زحمت‌ها و خدمات مجموعه دستگاه قضا و اقدامات کم نظیری که برای کمک به زندانیان ارائه داده و می‌دهد را با انتشار پرحجم چند فیلم پنهان کنند.
علاوه ‌بر رفتار و منش جمهوری اسلامی در برخورد با زندانیان که نمونه بارز آن در رفتار شهید لاجوردی که همین ایام سالگرد شهادت وی می‌باشد از گذشته قابل مشاهده بوده است، در سال‌های اخیر نیز قوه قضائیه گام‌های بزرگی برای کمک به محکومان در زندان‌ها برداشته است. علاوه ‌بر خدماتی که در همه دوره‌ها وجود داشته از جمله رسیدگی به وضعیت خانواده زندانیان نیازمند، اعطای مرخصی، فراهم بودن امکان بهره‌مندی از وکیل و... به‌طور خاص در دوران دو ساله ریاست آقای رئیسی در قوه قضائیه و در ادامه در همین مدت کوتاه دوره جدید اتفاقات کم‌نظیری درخصوص زندانیان رخ داده که نباید به راحتی از آنها گذشت.علاوه ‌بر مواردی همچون افزایش اقدامات اجتماعی در مساعدت به خانواده زندانیان نیازمند و مساعدت در رفع نیازهایی همچون امکانات تحصیل، درآمدزایی، حمایت‌های معیشتی و... می‌توان به دستورات اکید آقای رئیسی در دوره ریاست قوه قضائیه برای بررسی مجدد پرونده‌های محکومان زندانی برای یافتن امکان بهره‌مندی آنها از آزادی یا عفو که منجر به گره گشایی از تعداد زیادی از زندانیان شد و همچنین دستور ایشان برای بررسی پرونده تمام زندانیان بدهکار و اعمال حداکثر مساعدت قانونی‌اشاره کرد.
بهره‌مندی مناسب زندانیان از مرخصی، رشد طرح‌های مهارت‌آموزی زندانیان در دوران محکومیت و بهره‌مندی از درآمد آن و بهره‌مند بودن از مهارت کسب شده در دوران پس از زندان، انجام واکسیناسیون زندانیان علیه کرونا، مدیریت بهداشتی مناسب زندان‌ها در دوران کرونا، حضور روسای قبلی و فعلی قوه قضائیه در بندهای مختلف زندان در تهران یا در خلال سفرهای استانی از زندان زنان گرفته تا بندهای محکومان امنیتی و گفت‌و‌گوی رو در رو با زندانیان، دستور اخیر رئیس‌قوه قضائیه به مسئولان قضایی سراسر کشور برای تعیین تکلیف سریع زندانیان با پروندهای دچار اطاله دادرسی و پرهیز از بازداشت‌های موقت غیرضروری و همچنین دستور برای حضور مکرر مسئولان قضایی در زندان‌ها که نمونه‌های زیادی از آنها را شاهد هستیم از جمله بازدید روز گذشته دادستان عمومی و انقلاب تهران به همراه جمعی از مسئولان دادسرا و دادستان‌های مناطق مختلف استان تهران در ندامتگاه قزلحصار در ادامه دیدارهای متعدد گذشته و موارد متعدد دیگر را می‌توان از اقداماتی برشمرد که به جرأت در کمتر کشوری امکان
مشاهده دارد. به راستی در کدام کشور رئیس‌دستگاه قضا در بند محکومان امنیتی حاضر شده و پای صحبت‌های آنها می‌نشیند؟ این در شرایطی است که بارها شاهد محرومیت زندانیان در کشورهای مدعی حقوق بشر از ابتدایی‌ترین حقوق خود بوده‌ایم.
عاملان زندان گوانتانامو
سکوت کنند
در همین زمینه، حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی رئیس‌کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با تاکید بر موضوع بررسی ماجرای زندان اوین و لزوم پاسخگویی مسئولان این حوزه در صورت قصور یا تقصیر در این زمینه، در ارتباط با موج‌سواری رسانه‌های معاند فارسی‌زبان بر روی کلیپ منتشر شده تصریح کرد: بدون شک شبکه‌های فارسی زبان خارج نشینی که حقوق‌بگیر ولیعهد عربستان و عامل اصلی قتل فجیع خاشقجی هستند یا شبکه‌هایی که همواره در برابر وقوع جنایات هولناک در زندان‌هایی چون گوانتانامو سکوت کرده‌اند، صلاحیت اظهارنظر درباره اتفاقاتی که در ایران رخ می‌دهد را ندارند.