kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۳۲۶
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳

دستیابی طالبان به سلاح‌های مدرن آمریکایی جمهوری‌خواهان را به جان پنتاگون انداخت

به دنبال دست‌یابی طالبان به میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات مدرن نظامی آمریکا دو عضو جمهوری‌خواه کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا از پنتاگون خواستند تا درباره این تسلیحات توضیح بدهد.


10 روز از سقوط کابل به دست طالبان می‌گذرد. پیش از این رسانه‌ها تصاویر زیادی از سلاح‌های آمریکایی که به دست طالبان افتاده بود منتشر کرده بودند حالا جمهوری‌خواهان
به فکر بازخواست از کنگره در این زمینه افتاده‌اند.کارشناسان و رسانه‌ها می‌گویند پس از سقوط دولت کابل و قدرت گرفتن گروه طالبان در افغانستان، میلیاردها دلار سلاح آمریکایی به دست این گروه افتاده است. جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از این ادعا کرده بود که این کشور ۸۰ میلیارد دلار برای تجهیز و آموزش ارتش ملی افغانستان هزینه کرده است و ارتش افغانستان از بسیاری از ارتش‌های کشورهای ناتو، دارای نیروی بیشتری بوده است.
جان کربی سخگنوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز پیش از این خطاب به خبرنگاران گفته بود: «من نمی‌دانم دقیقا چه تجهیزاتی که پیش از این در اختیار افغان‌ها بوده است، اکنون در خطر قرار دارد». اما دیروز (سه شنبه)
2 عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از پنتاگون خواستند تا درباره طرح و برنامه‌های خود برای بازپس‌گیری یا انهدام میلیاردها دلار تسلیحات آمریکایی که پس از سقوط افغانستان به دست نیروهای طالبان افتاده است، توضیح دهد. این 2 نماینده جمهوری‌خواه در نامه‌ای نوشته‌اند: «به خاطر نتیجه مستقیم طرح و برنامه‌های ضعیف دولت بایدن و خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، طالبان اکنون به بخش مهمی از زرادخانه تسلیحاتی آمریکا دست یافته است. بدتر از آن اینکه دولت بایدن ظاهرا هیچ طرح و برنامه‌ای برای بازپس‌گیری یا انهدام میلیاردها دلار تسلیحات آمریکایی که به دست طالبان افتاده است، ندارد». این نامه که برای« لیود آستین» وزیر دفاع آمریکا نوشته شده، از سوی جیمز کومر و گلن گورتمن امضا شده است.
 ضرب الاجل طالبان برای آمریکا
از تحولات میدانی افغانستان نیز خبر می‌رسد هرج و مرج
در فرودگاه کابل همچنان ادامه دارد. طالبان اعلام کرده فرودگاه بسته است و مردم به فرودگاه مراجعه نکنند. از سوی دیگر با نزدیک شدن به تاریخ 31 اوت(9 شهریور) که زمان خروج کامل آمریکا از افغانستان است زمزمه‌ها نسبت به تمدید این زمان بالا گرفته است و برخی مقامات آمریکایی گفته‌اند تا این تاریخ امکان ندارد که واشنگتن بتواند روند خروج اتباع اروپا و آمریکا و همکاران افغان نیرو‌های خارجی از افغانستان را تکمیل کند.
همزمان دو نفر از سران طالبان پایان ماه میلادی جاری را خط قرمز طالبان برای آمریکایی‌ها عنوان کرده و گفته‌اند ماندن آمریکایی‌ها پس از این تاریخ در افغانستان عواقبی دارد. «ملا جمال الدین»  عضو کمیسیون نظامی طالبان در کابل در این زمینه هشدار داده است. «سهیل شاهین»، سخنگوی دفتر طالبان در قطر نیز گفته تاریخ تعیین شده، خط قرمز طالبان است. شاهین در گفت‌وگو با اسکای نیوز، تاکید کرده ۳۱ اوت(9 شهریور) خط قرمز خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است و این زمان برای آمریکا و انگلیس تمدید نخواهد شد و اگر آنها این زمان را تمدید کنند، به معنای گسترش اشغالگری آنهاست. همزمان روزنامه واشنگتن‌پست از دیدار محرمانه روز دوشنبه «ویلیام برنز»
رئیس‌سیا با «ملا عبدالغنی برادر» معاون سیاسی طالبان در کابل خبر داده است. درباره محتوای این دیدار خبری منتشر نشده است.
شورای 12 نفره
از سوی دیگر در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره آینده افغانستان بعد از تسلط طالبان بر این کشور ادامه دارد، «فارن پالیسی» در یادداشتی از احتمال تشکیل یک شورای ۱۲ نفره برای حکومت بر افغانستان خبر داد.
در این یادداشت به نقل از «منابع نزدیک به رهبری طالبان» آمده: «رهبران طالبان یک شورای ۱۲ نفره برای اداره افغانستان تشکیل می‌دهند و به برخی از اعضای مطیع دولت سابق تحت حمایت آمریکا، وزارتخانه‌های مورد نظر خود را ارائه می‌دهند زیرا آنها در تلاش برای تشکیل دولتی قابل قبول برای جامعه بین‌المللی هستند». بنابر این یادداشت ملا عبدالغنی برادر، ملا محمد یعقوب پسر ملا محمد عمر (رهبر سابق طالبان) و خلیل الرحمان حقانی پرنفوذترین و قدرتمندترین اعضای شورای ۱۲ نفره حاکم بر افغانستان خواهند بود.
در ادامه این یادداشت می‌خوانیم: «این استراتژی (تشکیل شورای 12 نفره) برای حکمرانی بر افغانستان از بازتولید مناصبی از قبیل رئیس‌جمهور یا حتی امیر جلوگیری می‌کند منصبی که رهبران سابق طالبان از قبیل ملا عمر مدعی آن شده بودند اما این استراتژی زمینه را برای منازعات فرقه‌ای باز می‌کند و شورای حاکم را با مشکل مقابله با جنبش ضد طالبان به مرکزیت دره پنجشیر قرار خواهد داد».
بر اساس این گزارش رهبران طالبان خواهان این هستند که تا آنجا که ممکن است هم از سوی موافقان و هم مخالفانشان، حکومتشان یک حکومت فراگیر دیده شود و مذاکرات غیر رسمی طالبان با شورای متشکل از «حامد کرزای» رئیس‌جمهور پیشین افغانستان، «عبدالله عبدالله» رئیس‌اجرایی دولت سابق افغانستان و «گلبدین حکمتیار» رهبرا حزب اسلامی افغانستان از چندی قبل آغاز شده است.