kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۳۱۲
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲

ایران در رسانه‌های جهان

رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای روزانه اخبار و تحلیل‌های مختلفی را درباره ایران منتشر می‌کنند. ‌ترجمه گلچینی از این گزارشات و تحلیل‌ها به معنای تایید محتوای آنها نبوده و صرفاً برای آشنایی مخاطبان با فضای رسانه‌های خارجی درباره کشورمان است.

 

سرویس سیاسی-

ساوت چاینا مورنینگ پست: اعلام رزمایش دریایی چین روسیه و ایران به معنی «حمایت از تهران» است
روزنامه انگلیسی زبان هنگ کنگی «ساوت چاینا مورنینگ پست» در مطلبی به قلم «راشل ژانگ» خبرنگار مسائل دیپلماتیک نوشت: رزمایش‌های سالانه در خلیج ‌فارس در اواخر سال 2021 یا اوایل سال 2022 برای نشان دادن حمایت از ایران در روابط بین‌المللی اعلام شد. هدف اعلام شده از این رزمایش‌ها، اطمینان از امنیت دریایی بین‌المللی و مبارزه با دزدی دریایی است. روسیه در ماه‌های آینده رزمایش دریایی مشترکی با چین و ایران برگزار خواهد کرد و اعلام کرده که از مسکو و پکن برای مقابله با واشنگتن از تهران حمایت می‌کند. لوان ژاگریان، سفیر روسیه در تهران، گفت: «این رزمایش‌ها در اواخر سال 2021 یا اوایل 2022 در خلیج ‌فارس برگزار می‌شود. مانورهای مشترک دریایی سالانه در منطقه خلیج ‌فارس برگزار می‌شود و کشتی‌های جنگی روسیه، ایران و چین در آن شرکت می‌کنند. هدف اصلی این اقدامات اطمینان از ایمنی حمل‌ونقل بین‌المللی و مبارزه با دزدان دریایی است.»
سون چی، متخصص روابط بین‌الملل در آکادمی‌علوم اجتماعی شانگهای، گفت که رزمایش چین، روسیه و ایران «حمایت از ایران در امور بین‌المللی را نشان می‌دهد». روزنامه سان نیز گفته است که اعلام رزمایش سه کشور در این لحظه حساس نشان می‌دهد که چین و روسیه از ایران، تحت پوشش تضمین ایمنی کشتیرانی بین‌المللی و مبارزه با دزدی دریایی حمایت می‌کنند.»
از طرفی چین و روسیه خود را برای بدتر شدن وضعیت امنیتی در افغانستان آماده می‌کنند. پکن نگران احتمال سرازیر شدن آشوب‌های افغانستان از مرزها به منطقه حساس سین کیانگ است. چین، روسیه و ایران نیز در شرایطی که هر سه مورد تحریم‌های واشنگتن قرار گرفته‌اند از یکدیگر حمایت کرده‌اند.
شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین هفته گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با همتای ایرانی خود ابراهیم رئیسی، گفت چین از «خواسته‌های مشروع» ایران در مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای حمایت خواهد کرد. شی گفت: «پکن مایل است همکاری با تهران را «در امور منطقه‌ای برای حفظ منافع مشترک و ارتقای امنیت و ثبات منطقه» افزایش دهد. همزمان با تصرف افغانستان بدست طالبان، چین، روسیه و ایران، واشنگتن را مسئول ایجاد هرج و مرج در منطقه می‌دانند. ایران همچنین می‌گوید در مسیر عضویت کامل در گروه امنیتی تحت رهبری چین در سازمان همکاری شانگهای است.
الجزیره: ایران یک راه حیاتی مهم به سوی افغانستان را از سر می‌گیرد: سوخت
«الجزیره» در خبری عنوان کرد: طالبانی‌ها به ایران گفته‌اند که این کشور می‌تواند صادرات فرآورده‌های نفتی را که به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی متوقف شده بود، ادامه دهد. یک مقام ایرانی به خبرگزاری رویترز گفت که صادرات سوخت ایران به افغانستان چند روز پیش از سوی دولت جدید افغانستان از سر گرفته شد. این گروه مسلمان سنی هفته گذشته پس از آنکه ایالات متحده و متحدانش نیروهای خود را پس از جنگی 20 ساله از افغانستان خارج کردند، قدرت را در این کشور به دست گرفته است. در عین حال طالبان برای مقابله با افزایش قیمت، از ایران خواستند تا مرزها را برای تجار باز نگه دارد.
ایران دارای چهارمین ذخایر بزرگ نفتی جهان است، اما آخرین دور تحریم‌های آمریکا که توسط دونالد ‌ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال 2018 وضع شده، صادرات نفت ایران را به میزان قابل توجهی کاهش داده است. بنزین و نفت خام عمده صادرات ایران به افغانستان است. بر اساس گزارش پلتفرم اکتشاف و استخراج نفت و گاز، ایران از ماه مه 2020 تا مه 2021 نزدیک به 400 هزار تن سوخت به همسایه خود صادر کرده است. بر اساس گزارش دولت افغانستان، جریان سوخت ایران طی چند سال گذشته برای افغانستان موردی حیاتی بوده است. بر اساس داده‌های وزارت دارایی افغانستان، بین مارس 2020 و مارس 2021، ایران 367 میلیون دلار، به این کشور سوخت وارد کرده است. یک منبع آگاه از این موضوع که نخواست نامش فاش شود، گفت که سالانه بیش از یک میلیون تن سوخت ایران به افغانستان یا بیش از
20 هزار بشکه در روز به افغانستان منتقل می‌شود.
حمید حسینی، یکی از اعضای هیئت‌مدیره و سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی‌ایران در تهران، به رویترز گفت: اهداف اصلی سوخت ایران استان‌های شرقی نزدیک مرز ایران و مناطق جنوبی مانند قندهار و نیمروز است که طالبان حتی قبل از سرکوب در هفته‌های اخیر در آنجا نفوذ قوی داشته‌اند. من فکر می‌کنم دولت جدید ایران همکاری‌های قابل ملاحظه‌ای را با دولت طالبان خواهد داشت. ایران به راحتی می‌تواند تجارت خود را با افغانستان دو برابر کند. وی همچنین گفت: «دولت (اشرف) غنی همواره در تلاش بوده است تا همکاری با ایران را محدود کند زیرا ایران تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد.»
یو.اس سان:
نگرانی‌های آمریکا از تهدیدات سایبری ایران
وبگاه خبری «یو.اس سان» در مقاله‌ای به قلم «کریس بردفورد» نوشت: ممکن است ایالات متحده مجبور شود تا برای جلوگیری از تهدید فزاینده مجرمان سایبری اقدام نظامی علیه ایران انجام دهد. جیمز شایرز، کارشناس امنیت سایبری معتقد است تهدید برای ایالات متحده همچنان وضع بدتری پیدا می‌کند، زیرا هکرها تاکتیک‌های خود را توسعه می‌دهند. در این بین بیم آن می‌رود که هکرها نیز به زودی شروع به هدف‌گیری آمریکایی‌ها از طریق سرویس‌های رسانه‌ای مانند نتفلیکس کنند.
ایران در کنار کره شمالی، روسیه و چین یکی از چهار بازیگر اصلی در فضای مجازی محسوب می‌شود. شایرز در گفت‌وگو با روزنامه سان، از ایالات متحده و جامعه بین‌المللی خواست تا راهکارهایی برای جلوگیری از احتمال حملات آینده ایران بیابند. وی گفت: «ایالات متحده می‌تواند اقدامات پیشگیرانه به‌خصوص با استفاده از سازمان‌های نظامی مانند فرماندهی سایبری انجام دهد تا عملیات ایران را حتی قبل از وقوع آنها مختل کند.» اما این کارشناس هشدار داد که چنین اقدامی می‌تواند خطر یک معضل امنیتی را افزایش دهد که در آن دولت‌ها برای تقویت دفاع خود حرکت کرده و این منجر به یک مسابقه تسلیحاتی همچون دوران جنگ سرد اما در فضای مجازی شود. شایرز گفت که این می‌تواند یک «معضل امنیتی» ایجاد کند زیرا دولت‌ها هیچ‌گونه هنجار رفتاری را در فضای مجازی را نمی‌شناسند.
گرت گراف، مدیر ابتکارات سایبری در موسسه آسپن، گفت که ایالات متحده باید «دکترین پایداری» را بیابد که از تشدید حملات فاجعه‌آمیز جلوگیری کند؛ زیرا نیروهای سرکش سعی در محک «واشنگتن» دارند. او نگران است که پیامدهای حمله احتمالی از نظر اقتصادی و سیاسی در سراسر غرب مخرب باشد. در حالی که حمله به آمریکا از تهران «بعید» است، به گفته شایرز، ایران می‌تواند با استفاده از عملیات سایبری در خاورمیانه نفوذ داشته باشد. عملیات سایبری به دولت‌هایی مانند ایران روش سرمایه‌گذاری بسیار پایینی برای تأثیرگذاری خارجی ارائه می‌دهد و آنها دیگر مجبور نیستند برای به دست آوردن چیزهای زیادی سرمایه‌گذاری‌های عظیمی‌ انجام دهند.
اکونومیست: ایران در جنگ سرد با عربستان
به پیروزی برجسته‌ای دست یافته است
نشریه «اکونومیست» نوشت: دهه‌هاست که ناظران خاورمیانه منشور جنگ سرد را میان عربستان و ایران نظاره می‌کنند، درگیری‌ای که با انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 آغاز شد. آیت‌الله‌های تهران امیدوار بودند و حکام شبه جزیره عربستان از این می‌ترسیدند که موج انقلابی از خلیج ‌فارس عبور کند. صدام حسین جنگ هشت ساله خود علیه ایران را در دهه 1980 به‌عنوان تلاشی برای محافظت از اعراب در برابر هژمونی ایران مطرح کرد. کشورهای حوزه خلیج ‌فارس، به‌ویژه عربستان سعودی و کویت، بیش از
37 میلیارد دلار به عملیات مورد نظر صدام کمک مالی کردند.
این دیدگاه دوگانه درباره جنگ نیابتی اثربخشی و فایده خود را از دست داده است. زیرا سعودی‌ها در این بازی باختند. آنها نتوانسته‌اند جایگاه مهمی‌را برای خود در سایر کشورهای عربی ایجاد کنند و به دیپلماسی بی‌اثر چک با سیاستمداران و جنگ سالاران متزلزل بسنده کرده‌اند (این نوع دیپلماسی برای توصیف شکلی از سیاست خارجی است که آشکارا از کمک‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری بین کشورها برای جلب رضایت دیپلماتیک استفاده می‌کند). بدون شک ایران قدرتمندترین بازیگر خارجی در لبنان، سوریه و عراق است. سعودی‌ها هم هنوز در یمن مبارزه می‌کنند، اما جنگ شش ساله آنها علیه حوثی‌ها، یک گروه شیعه، بیشتر به نفع ایران تمام شده است. در این بین حزب‌الله همچنان قوی‌ترین دشمن عربی اسرائیل است. ژنرال‌های تل‌آویو اذعان دارند که جنگ جدید با این گروه دردناک خواهد بود. در سوریه نیز، ایران و متحدانش نیروهای جبهه مقاومت را برای محافظت از اسد استفاده کردند که رژیمش هیچ نشانی از مقاومت نداشت.
المانیتور:
خروج ایران از سیاست خارجی هسته‌ای محور
پایگاه خبری- تحلیلی «المانیتور» در گزارشی نوشته است که پارلمان ایران 25 اوت به تصویب یا رد صلاحیت وزیران پیشنهادی ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور رای می‌دهد. وجود پارلمانی تحت سلطه محافظه‌کاران و یک رئیس‌جمهور محافظه‌کار، این نوید را می‌دهد که وزرا به احتمال زیاد از رأی موافقت برخوردار خواهند شد؛ که این به جنگ میان جناح‌های مختلف منجر خواهد شد.
یکی از مهم‌ترین مناصب مورد نیاز وزیر خارجه خواهد بود. از سال 1981، ایران تنها پنج وزیر خارجه داشته است که اکثر آنها مدت طولانی در این سمت خدمت کرده‌اند. با توجه به اهمیت وزارت خارجه، همچون وزارت اطلاعات، نامزد انتخاب شده توسط رئیس‌جمهور، اغلب توسط بیت رهبر ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای ابتدا مورد بررسی قرار می‌گیرد.
حسین امیرعبداللهیان، انتخاب رئیسی برای تصدی پست وزارت امور خارجه، 22 اوت در صحن مجلس برای ارائه چشم انداز و برنامه خود سخنرانی کرد. به‌طور خلاصه، امیرعبداللهیان و دولت جدید ایران، در مقابل دولت قبلی، به دنبال ایجاد سیاست خارجی مبتنی بر توافق هسته‌ای با غرب نیستند. امیرعبداللهیان، معاون سابق وزیر امور خارجه در امور عربی که تجربه زیادی در منطقه دارد و از نظر سیاسی با سیاست‌های کلی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همخوانی دارد، وابستگی بیش از حد و تمرکز بر مذاکره با ایالات متحده و غرب را یک رویکرد سیاسی اشتباه دانسته و اغلب از ایجاد «تعادل» در سیاست خارجی صحبت می‌کرد. یعنی در حالی که پرونده هسته‌ای همچنان باز مانده، او به‌دنبال ایجاد روابط محکم‌تر در منطقه و در شرق، به‌ویژه با چین و روسیه است.
پیام امیرعبداللهیان درخصوص برجام هنوز مشخص نیست. رئیس‌جمهور سابق حسن روحانی، درصدد مذاکره برای بازگشت مجدد ایالات متحده به توافق هسته‌ای بود. با این حال، عوامل متعددی مانع چنین معامله‌ای شدند. روحانی لایحه مجلس را مقصر دانست که ایران را از برجام دورتر کرده و مانع از بازگشت مجدد آمریکا می‌شد که تحریم‌های فلج‌کننده علیه این کشور را لغو می‌کرد. به گفته روزنامه‌نگاران که مذاکرات وین را از نزدیک دنبال کردند، موانع اصلی این بود که ایران تضمین‌هایی را مبنی بر ممانعت از خروج مجدد ایالات متحده از توافق هسته‌ای همانند سال 2018 در دوران ریاست جمهوری دونالد ‌ترامپ درخواست کرده بود و در مقابل ایالات متحده نیز خواسته بود تا اطمینان حاصل کند که ایران برای مذاکره در مورد موشک‌ها و سیاست‌های منطقه‌ای، آماده است.
رئیسی در دیدار با «توشیمیتسو موتگی» وزیر امور خارجه ژاپن تأکید کرد که ایران اصولاً با مذاکره مخالف نیست. وی به موتگی یادآور شد که ایران به توافق اولیه پایبند بوده است و این ایالات متحده است که از توافق خارج شده و اروپا نیز از ایالات متحده پیروی کرده است. رئیسی همچنین گفت: «هیچ توجیهی برای ادامه تحریم‌ها علیه ایران وجود ندارد.» رئیسی همچنین از ژاپن خواست تا پولی را که به‌دلیل تحریم‌ها در بانک‌های ژاپنی قفل شده است را آزاد کند. گزارش‌هایی وجود داشت که نشان داده ایران از ژاپن می‌خواهد تا در مورد توافق هسته‌ای میان تهران و واشنگتن میانجی‌گری کند. در زمان دولت قبل، مذاکرات در سطح وزارت خارجه در وین برای حل مسائل کلیدی که ایالات متحده را به توافق بازمی‌گرداند و ایران را به تعهد کامل می‌رساند، انجام شد. اما هنوز مشخص نیست که این مذاکرات کی از سر گرفته می‌شود.