kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۲۹۸
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۴
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

هماهنگی سیاست‌های پولی و مالی در دولت سیزدهم ضروری است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، هماهنگی سیاست‌های پولی و مالی را در دولت سیزدهم بسیار ضروری دانست.


مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم تاکید کرد: بخش مهمی از وظایف بانک مرکزی موضوع مدیریت اقتصاد کلان است. هر کسی این مسئولیت را برعهده بگیرد باید توانایی لازم در جهت سیاست‌گذاری پولی در اقتصاد کشور را داشته باشد.
وی در پاسخ به سؤالی درباره حوزه‌های مشترک بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و نیاز هماهنگی بین این دستگاه‌ها توضیح داد: بخشی از سیاست‌های پولی و مالی به ویژه سیاست‌های مالیاتی در وزارت اقتصاد انجام می‌شود، بخشی نیز در سازمان برنامه و بودجه رخ می‌دهد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: سازمان برنامه و بودجه از طریق اثرگذاری خود بر بودجه می‌تواند روی برخی متغیرهای اقتصاد کلان تاثیر داشته باشد در نتیجه سه دستگاه شامل بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه عملا سیاست‌های پولی و مالی کشور را کنترل می‌کنند و باید در عمل با یکدیگر هماهنگ باشند.
طغیانی افزود: هرگونه ناهماهنگی بین آنها می‌تواند سیاست‌های دولت را در زمینه سیاست‌های پولی و مالی دچار مشکل کند. گزینه‌های سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد مشخص هستند و گزینه بانک مرکزی قطعی نیست. هر کسی که در جایگاه ریاست بانک مرکزی قرار گیرد باید حتما در هماهنگی کامل دو دستگاه دیگر عمل کند تا ان‌شاءالله شاهد موفقیت دولت در سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی باشیم.
وی با ‌اشاره به برخی از مصداق‌ها درخصوص لزوم هماهنگی بین دستگاه‌های دخیل در حوزه پولی و مالی اضافه کرد: نمی‌توان در حوزه پولی که در اختیار بانک مرکزی است سیاست انقباضی اعمال کرد و در حوزه مالی سیاست انبساطی داشت و در نهایت به نتیجه رسید، چرا که این دو سیاست یکدیگر را خنثی خواهند
کرد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به طور مثال بانک مرکزی اعلام می‌کند که می‌خواهد به هدف تورمی 22 درصد برسد. برای رسیدن به این هدف تورمی سیاست پولی و مالی مناسب نیاز است اما بانک مرکزی تنها سیاست پولی را در اختیار دارد و تنها می‌تواند درخصوص موضوعاتی مانند حجم پول و رشد نقدینگی سیاست‌گذاری کند یا در مقابل برخی سیاست‌های پولی دولت مقاومت کند.
طغیانی با بیان اینکه سیاست پولی باید با سیاست مالی تکمیل شود تا به موفقیت برسد، تصریح کرد: اگر سیاست مالی هم راستا با سیاست پولی نباشد به نتیجه نخواهد رسید. یعنی وقتی شما یک بودجه انبساطی با کسری شدید داشته باشید، بانک مرکزی را از رسیدن به هدف تورمی که تعیین کرده است
باز می‌دارد.
وی گفت: این هماهنگی و انطباق سیاستی باید رخ دهد و این هماهنگی‌های فرادستگاهی در درون دولت باید به دقت انجام شود تا در نهایت دولت بتواند به اهداف خود برسد.