kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۲۷۸
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
در نامه جامعه اسلامی دانشجویان مطرح شد

تشريح مطالبات دانشگاهيان از دولت جديد

 

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان طی نامه‌ای خطاب به مسئولان كشور، ضمن تشريح شرايط داخلي و خارجي، مطالبات خود درخصوص كابينه و رويكرد دولت سيزدهم را بيان نمود.
متن این نامه که خطاب به نمایندگان مجلس نوشته شده، به شرح زیر است:
«نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی! نیک مستحضرید؛ انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم در حالی که تمامی جبهه کفر و تزویر عملا به دنبال حذف مردم از صحنه و تحریم انتخابات بودند با مشارکت حداکثری و پیروزی آیت‌الله رئیسی به سرانجام رسید. اینک طبق اصل 133 قانون اساسی جمهوری اسلامی وظیفه مجلس شورای اسلامی بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزراء پیشنهادی و رای اعتماد به کابینه می‌باشد.
اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان بزرگ‌ترین اتحادیه دانشجویی کشور در راستای مهم‌ترین رسالت خود لازم دید چندین نکته پیرامون نظام مسائل کشور در حوزه‌های مختلف به همراه راهکار بیان نموده تا نمایندگان محترم با ژرف بینی و ریزبینی، برنامه‌هاي دولت را بررسی نمایند.
الف) بین‌الملل
متأسفانه دولت‌های مختلفِ پیش از دولت سیزدهم در حوزه بین‌الملل و سیاست خارجی، هیچگونه راهبرد مشخصی را در پیشبرد اهداف کشور و صیانت از منافع ملی در این حوزه در پیش نگرفته‌اند. از سویی فقدان راهبرد در عرصه سیاست خارجی منجر به فراز و فرودهای مضر در این صحنه خطیر و از سویی منجر به ناهماهنگی با دیگر ارکان حاکمیتی می‌شود.
در دوره‌های پیشین توجه دستگاه سیاست خارجی به کشورهای منطقه غرب آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین در پایین‌ترین سطح ممکن قرار داشته است. چشم پوشی از منافع و ظرفیت‌های عظیم سیاسی، اقتصادی و... این کشور‌ها تأثیر بسیار عمیق و مخربی بر روابط ایران با این کشورها، بویژه مهم‌ترین متحدین و همسایگان خود در منطقه غرب آسیا
گذاشته است.
از سوی دیگر عدم توازن در ارتباط با کشور‌های غربی و شرقی که آینده اقتصاد و سیاست جهان را در دست خواهند داشت، از جمله مسائل پیش روی دولت حضرتعالی در عرصه بین‌المللی خواهد بود که از پیشینیان به ارث برده‌اید. راهکار این مسئله نیز انتصاب سفرا و نمایندگان متخصص در امر دیپلماسی و اقتصاد و ابلاغ راهبرد مذکور و انجام عضویت در سازمان‌ها و پیمان‌های بین‌المللی همچون شانگهای، بریکس و پیگیری قرارداد همکاری ٢۵ ساله با چین و ابداع طرح‌های مشابه با سایر قدرت‌های در حال ظهور همچون هند، روسیه و... و همچنین انتقال پیام نگاه به شرق به تمامی قدرت‌های نوظهور آسیایی می‌باشد که می‌بایست دولت سیزدهم این روند را نیز تغییر دهد و با اقدام به موقع و ارائه راهکار‌های مؤثر به نقش‌آفرینی در این فضا بپردازد.
ب) اقتصاد
نمایندگان محترم این روزها رفاه اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم ایران است؛ بر همین اساس قاعدتاً مهم‌ترین اولویت‌های مجموعه اقتصادی دولت (وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی)، دولت سیزدهم هم باید پرداختن به مشکلات اقتصادی کشور و تأمین معیشت مردم باشد. اولین چالش دولت سیزدهم بحث نقدینگی است. اکنون نقدینگی قابل توجهی در سطح کشور وجود دارد و اگر دولت بتواند این نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند، پیش‌بینی شده است که تا پایان سال جاری (۱۴۰۰) نقدینگی حدودا به ۴ هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان برسد. این رقم، رقم بالایی است و تیم اقتصادی دولت سیزدهم باید بر روی این مسئله متمرکز شود و این حجم از پول سرگردان را کنترل کند.
چالش بعدی بحث تورم است، تا زمانی‌که تورم کاهش پیدا نکند مشکلات در کشور همچنان باقی خواهد ماند. یکی از روش‌های کنترل تورم، کاهش نقدینگی است کاهش و کنترل نقدینگی بسیار حائز اهمیت است. تورم این‌روزها موجب شده است که ضریب‌جینی، قابل توجه شود و فاصله طبقاتی میان دهک‌ها دارای شکاف بیشتری باشد، بنابراین توجه به بحث تورم نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
مسئله بعدی چالش مسکن خانوارها بوده که نگرانی‌های بسیاری در این خصوص وجود دارد. دولت سیزدهم باید برای ساخت مسکن و ایجاد تحرک در این حوزه برنامه‌های دقیقی داشته باشد. افزایش ساخت‌وساز و ایجاد رونق در حوزه مسکن می‌تواند تاثیرات بالایی در حوزه‌های دیگر داشته باشد و بخش‌های مرتبط را بار دیگر فعال کند. بنابراین توجه به بخش مسکن‌اشتغال را پویا می‌کند و صنوف دیگر را نیز به حرکت در می‌آورد.
ج) سلامت و بهداشت
همه‌گیری ویروس کرونا با انواع و اقسام مختلف و موج‌هایی که پیاپی ایجاد می‌شوند و سلامت جامعه را هدف گرفته شرایط بسیار سختی را برای جامعه و دولت به وجود آورده است.
متأسفانه علی‌رغم این زنگ خطر جدی آن‌چنان‌که باید و شاید دستورالعمل‌های بهداشتی در جامعه موردتوجه نیست و در سایه عدم تعهد به رعایت استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی در اماکن عمومی، مسافرت‌های مداوم و... آمار مرگ‌ومیر و مبتلایان شیب صعودی فوق‌العاده‌ای پیداکرده است.
نکته مهم دیگری که حائز اهمیت است آمار نه‌چندان مناسب واکسیناسیون است که مطابق وعده‌ها و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده اصلاً پیش نرفته است و انتظار می‌رود اقدام به وضع سیاست‌های و برنامه‌های جدید برای مقابله با بیماری کرونا نماید.
البته در شرایط کنونی اولین اولویت نظام سلامت بحث کرونا است که نیاز به مدیریت درست دارد؛ اما باید‌اشکالات دوره فعلی برطرف شود. تامین سلامت مردم با واکسیناسیون صحیح و بهبود ارائه خدمت در حوزه کرونا باید به اولین اولویت‌های دولت تبدیل شود.
پس از موضوع کرونا مباحث زیرساختی مثل برنامه پزشک خانواده، پاک دست بودن ارائه‌دهندگان خدمات، رفع تعارض منافع در بخش سلامت و تعیین منابع کافی برای نظام سلامت برای ارائه خدمت مناسب نکته مهمی است. در حال حاضر حتی با وجود اینکه قرار بود طرح تحول سلامت هزینه‌های مردم را کاهش دهد، مردم گرفتاری‌های بیمه‌ای دارند که یا تحت پوشش بیمه نیستند و یا پوشش بیمه به علت کافی نبودن منابع بیمه‌ها، کافی نیست و مردم گرفتار هزینه‌های سلامت هستند.
د) فرهنگ و آموزش
در تمام کشورهای پیشرفته جهان، معلمان و مسئولین وزارت ‌آموزش و پرورش از محققین در حوزه آموزش هستند اما متاسفانه در ایران ما شاهد این هستیم، ارتباط بخش بزرگی از آموزش با بازار قطع شده و اغلب آموزش‌های خارج از دانشگاه و مدرسه راه‌حل مناسب‌تری برای شغل‌یابی است. در این زمینه با تغییر رویکرد و اعتماد به جوانان محقق در حوزه فلسفه آموزش، مسیر را برای تحول باز گذاشته و اجازه دهیم آموزش‌های بی‌جهت از روند آموزشی حذف شود. عدم آموزش زندگی فردی معضل بزرگ آموزش پرورش و حتی سیستم دانشگاهی است.
و اما در مقوله فرهنگ اگر نتوانیم در ارتباط با استقلال فرهنگی به پایه‌های مستحکمی دست پیدا کنیم، ناچار خواهیم شد که تفکر لیبرالیسم را بپذیریم و در بلندمدت دچار استحاله فرهنگی خواهیم شد و در نتیجه این فرهنگ لیبرال، تمام هویت را از ما می‌گیرد و در نهایت، ما هم مانند برخی از کشورها، به یکی از اقمار فرهنگ لیبرالیسم و غرب تبدیل می‌شویم.
دولت سیزدهم در کوتاه مدت نیز باید فرهنگ ارتباط با مساجد و مراکزی که اکنون در جامعه تاثیرگذار هستند را تقویت و بتواند یک هسته تمدنی در داخل جامعه شکل دهد که مبتنی بر ادبیات رهبر معظم انقلاب و گفتمان حضرت امام راحل باشد و با استفاده از فعالیت‌های این تیم‌های فرهنگی، آنها را به سمت فعالیت اجتماعی سوق دهد.
هـ) صنعت
شاید یکی از بخش‌های دولت که می‌توان به صراحت گفت با زندگی روزمره مردم و البته اقتصاد کشور مرتبط است وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
وجود برخی ناهماهنگی‌ها در ساختار قیمت‌گذاری و خرید و فروش کالا، ایجاد رانت در واردات و صادرات کالاهای اساسی که نمونه آن افزایش قیمت بی‌رویه و فشار مضاعف به مردم بود؛ از جمله مسائلی است که در ساختار دولت مورد غفلت واقع شده است.
عدم نظارت صحیح بر توزیع و تولید کالاهای اساسی، عدم مدیریت صحیح معادن و ارائه رانتی آنها به‌اشخاص نزدیک به دولت، باعث شده است تا این وزارتخانه در 8 سال گذشته بیش از پیش در بلبشوی سیاست زدگی غوطه‌ور شود.
مشکلاتی که در سال‌های اخیر در افزایش قیمت لبنیات، خودرو، توزیع کالاهای اساسی و هزاران مشکل دیگر از جمله مواردی است که سوءمدیریت آنها باعث شد تا مردم از دولت گله‌مند و دلخور باشند. از این رو برنامه‌ریزی مدون جهت حل مشکلات این بخش که مستقیم با سرمایه ملت و زندگی روزمره آنها در تماس است، باید جزء مهم‌ترین اولویت‌ها به شمار برود.
خودروسازی یکی دیگر از بخش‌هایی است که در حوزه صنعت مورد اعتراض شدید مردم واقع شده است. مگر می‌شود خودرویی با این کیفیت پایین با رقم بسیار بالایی به فروش برود؟ به صراحت می‌توان گفت که خودروسازان داخلی با گروگان گرفتن اقتصاد کشور عملاً سیاست‌های خود را با اعمال فشارهای سیاسی پیاده می‌کنند لذا برنامه مجلس و دولت باید به گونه‌ای باشد تا این انحصار شکسته شده و عملاً کشور نجات یابد.
در پایان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان بزرگ‌ترین اتحادیه دانشجویی کشور، همانند گذشته به رصد عملکرد دولت وسایر ارکان نظام خواهد پرداخت و در صورت مشاهده هر گونه نقص و کاستی، با ارائه راهکار عملیاتی مطالبانه‌گرانه خواهان رفع آنها خواهد بود.