kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۲۳۱
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
رایزن بازرگانی ایران در افغانستان:

تعرفه واردات کالا به افغانستان کاهش یافت

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با بیان اینکه روند صادرات کالا به افغانستان با روال عادی در حال انجام است، خبر داد: طالبان تعرفه واردات کالا به افغانستان را کاهش داده است.

محمد مهدی جوانمرد قصاب در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره آخرین وضعیت روابط تجاری ایران و افغانستان، گفت: در مرزها و گمرکات مشکلی برای نقل و انتقال کالا از ایران به افغانستان وجود ندارد و تقریبا صادرات کالا از ایران به افغانستان با روال عادی در حال انجام است.
رایزن بازرگانی ایران در افغانستان با‌اشاره به اینکه طالبان تعرفه گمرکی واردات کالا را به شدت کاهش داده است، توضیح داد: طالبان تعرفه گمرکی واردات کالا را یک هشتم کاهش داده و با این شرایط بازرگانان بسیار راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانند ترخیص کالاهایشان را انجام دهند.
جوانمرد قصاب با بیان اینکه پیش‌بینی روند تجارت با افغانستان نیازمند مشخص شدن استراتژی اقتصادی این کشور است، بیان کرد: لذا باید در آینده در این مورد صحبت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه مشکل خاصی درباره تجارت با افغانستان وجود ندارد، افزود: طالبان سیاست گسترش روابط تجاری با همسایگان خصوصا ایران را اعلام کرده است و لذا مشکلی درخصوص تجارت بین دو کشور وجود ندارد.
این مسئول ادامه داد: البته مشکلاتی درخصوص ناامنی در کشور افغانستان و بحث صدور ویزا برای تجار به تازگی مسائلی را بوجود آورده اما تاجرانی که دارای ویزای یک ساله هستند تا زمان پایان یافتن مهلت ویزا هیچ مشکلی ندارند.
گفتنی است حدود یک هفته قبل نیز یک عضو اتاق بازرگانی گفته بود: به نظر می‌رسد هر دولتی هم در کابل بر سرکار بیاید مجبور است راه را برای روابط تجاری باز کند، گرچه ما احتیاط می‌کنیم.
​سیدحمید حسینی درباره وضعیت صادرات سوخت و فرآورده به افغانستان بعد از تحولات سیاسی و حضور دوباره طالبان در این کشور اظهار کرد: با توجه به تحولات صورت گرفته برخی مرزها و گمرکات تعطیل شده، به علت آتش‌سوزی در مرز دوغارون؛ صادرات مسئله‌دار شده و منجر به افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی در افغانستان شده است ولی به این معنا نیست که همه مرزها بسته شده باشند.
وی افزود: در ارتباطی که بنده با صادرکنندگان در مرز زاهدان داشتم، عنوان شد اکنون کار بسیار تسهیل شده و در مرز میلک و زابل با پرداخت یک درصد؛ کالا و فرآورده وارد افغانستان می‌شود.