kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۲۱۲
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲
مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 فوتبال

ابهام بزرگ در فاصله 9 روز تا اولین بازی تیم ملی ایران در تهران از سوریه میزبانی می‌کند؟!

 

سرویس ورزشی-
در فاصله 9 روز تا برگزاری نخستین بازی تیم ملی فوتبال در مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 هنوز تکلیف میزبانی ایران در این رقابت‌ها مشخص نیست.
در شرایطی که اخبار مربوط به بازار نقل و انتقالات و جابجایی بازیکنان بین تیم‌های مختلف مهم‌ترین خبرهای این روزهای فوتبال ایران است اما از آن پر اهمیت‌تر دیدارهای پیش رو در مسابقات مقدماتی جام جهانی است که در یک چشم بهم زدن از راه خواهد رسید. اگر تعجب نمی‌کنید از امروز تنها 9 روز دیگر تا دیدار حساس ایران
– سوریه در مقدماتی جام جهانی و انتخابی ۲۰۲۲ قطر فرصت باقی مانده است.
تیم ملی ایران بعد از نمایش قدرتمندانه در مرحله مقدماتی این رقابت‌ها در بحرین و در شرایطی که در اوج نگرانی‌ها در نهایت به عنوان صدرنشین به دور دوم رقابت‌های انتخابی صعود کرد، بعد از آن مسابقات کوچکترین فعالیتی نداشته و این مسئله باعث نگرانی برخی از ناظران درباره سرنوشت تیم ملی در رقابت‌های پیش رو شده است. البته سرمربی تیم ملی با اشاره به نحوه برنامه‌ریزی رقابت‌های باشگاهی و ترافیک مسابقات و هم چنین درگیری بازیکنان لژیونرها در رقابت‌های باشگاهی عقیده دارد کشاندن آنها در شرایط کرونایی به تهران و بازگشتشان به کشور مبدا ضرری بیش از شرایط نه چندان مطلوب و نرمال فعلی می‌داشت.
با این حال فعالیت‌های تیم ملی فوتبال ایران برای اولین بازی مقدماتی جام جهانی با برگزاری یک مینی کمپ با حضور تعدادی از بازیکنان تیم ملی شاخص لیگ برتر ایران آغاز می‌شود و سپس با شروع زمان مربوط به روزهای فیفا با معرفی لیست اصلی تیم ملی بازیکنان لژیونر نیز به ایران باز خواهند گشت تا با برگزاری اردوی دو سه روزه خود را آماده اولین مسابقه ایران در این رقابت‌ها مقابل سوریه کنند.
داستان حق پخش تلویزیونی
در فاصله 9 روز تا برگزاری نخستین بازی تیم ملی در انتخابی جام جهانی قطر، هنوز محل میزبانی ایران از سوریه مشخص نشده و AFC در انتظار دریافت پاسخی از صداوسیمای ایران در ارتباط با مسائل مربوط به حق پخش تلویزیونی است! در حالی که بعد از گذشت حدود یک سال و نیم از شیوع ویروس کرونا در جهان و لغو بازی‌ها، فیفا حکم به میزبانی کشورها داده است، تیم ملی برای میزبانی بازی‌های خود در دور نهایی انتخابی جام جهانی به مشکل برخورده و AFC حق پخش تلویزیونی را گروکشی کرده تا مناقشه قدیمی خود با صداوسیما را حل و فصل کند.
دیروز خبرگزاری ایسنا گزارش داد که رایزنی میان مسئولان ایرانی و خارجی از چندین روز قبل ادامه دارد اما تا به حال پاسخ قانع‌کننده‌ای که منجر به تایید میزبانی تیم ملی در تهران شود، به AFC ارسال نشده است. از چندین روز پیش تاکنون که میرشاد ماجدی آخرین هشدارها را در سایت فدراسیون فوتبال داده بود، مهلت زیادی نمانده و مطابق شنیده‌ها، امروز یا فردا آخرین فرصت ایران برای پاسخگویی به AFC است و در صورتی که دو طرف به توافق نرسند، این دیدار به خارج از خانه و زمین سوم منتقل می‌شود.
با توجه به بدهی‌های معوقه و هزینه حق پخش تلویزیونی این مسابقات، AFC و فیفا رقمی در حدود ۴ میلیون دلار مطالبه کرده‌اند که این مبلغ با توجه به محدودیت‌های بانکی و همین‌طور برخی دلایل صداوسیما، فعلا مورد تایید قرار نگرفته و پاسخ‌های لازم به دست نهادهای بین‌المللی فوتبال نرسیده است. ۴ میلیون دلار با رقم کنونی ارزهای خارجی در بازار ایران، چیزی در حدود ۹۸ میلیارد تومان می‌شود که باید اسناد و مدارک پرداخت این مبلغ به طور رسمی در اختیار مسئولان فیفا و AFC قرار گیرد.
اگر صداوسیما این درخواست را نپذیرد و به هر دلیلی طرفین به توافق نرسند، تیم ملی باید ورزشگاهی را در خارج از کشور برای میزبانی بازی‌های خود معرفی کند که از قرار معلوم، قطر کشور مطبوع فدراسیون فوتبال برای میزبانی مقابل سوریه است. البته قطر پیش از این هم میزبان سایر کشورها از جمله دیدار تیم‌های ملی چین و ژاپن شده است که به علت محدودیت‌های مربوط به مسافرت در دوران پاندمی کرونا، به این کشور منتقل شده است.
مشکلات سوریه برای بازی با ایران
سوریه حریف نام آشنایی است که ما در فروردین ماه گذشته یک بازی تدارکاتی با آنها انجام دادیم و در یک بازی نه چندان دلچسب با سه گل شکستشان دادیم. حالا سوریه که به عنوان یکی از مقتدرترین تیم‌های دور اول به مرحله دوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی صعود کرده با مربی جدید به ایران خواهد آمد تا دوباره با قدرت اول منطقه خاورمیانه در عرصه ملی شانه به شانه بشود.
دیروز سایت عربی کوره گزارش داد سوری‌ها قبل از بازی با ایران با سه مشکل مواجه هستند. در این گزارش آمده است: «مشکل بزرگ تیم ملی فوتبال سوریه آسیب دیدگی بازیکنان کلیدی است. عمر السومه امید نخست گلزنی هم بازی برابر ایران و هم امارات را از دست داد و ماردیک مردکیان جایگزین او هم که در العربی کویت بازی می‌کرد مصدوم است و به این بازی نمی‌رسد. احمد صالح کاپیتان سوریه هم که در خط دفاعی بازی می‌کرد به این دو بازی حساس نمی‌رسد.
مورد دیگر اینکه نزار محروس، سرمربی کنونی تیم ملی فوتبال سوریه در فهرست اخیر خود نام بازیکنانی مثل الیاس هدایا، عبدالرحمان ویس و خلیل الیاس را که دو رگه هستند قرار دارد اما این بازیکنان اعلام کرده‌اند که به خاطر کمبود وقت و همراهی تیم‌های باشگاهی نمی‌توانند تیم ملی سوریه را همراهی کنند.
و مشکل سوم اینکه نزار محروس به تازگی هدایت تیم ملی فوتبال سوریه را برعهده گرفت و جایگزین نبیل معلول شد. تیم قبل از دو دیدار برابر ایران و امارات هیچ بازی دوستانه‌ای انجام نداده است و طبیعی است که تیم تاکتیک و استراتژی روشنی نداشته باشد. البته قرار است که سوری‌ها یک دیدار دوستانه برابر الجزایر داشته باشند که البته الجزایر در این بازی لژیونرهای خود را در اختیار ندارد.
برنامه مسابقات ایران
برنامه دیدارهای تیم ملی فوتبال در رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2022 قطر به این شرح است:
*ایران ........................................... سوریه (۱۱ شهریور ۱۴۰۰)
*عراق ............................................... ایران (۱۶ شهریور ۱۴۰۰)
*امارات ................................................... ایران (۱۵ مهر ۱۴۰۰)
*ایران............................................ کره جنوبی (۲۰ مهر ۱۴۰۰)
*لبنان .................................................... ایران (۲۰ آبان ۱۴۰۰)
*سوریه ................................................... ایران (۲۵ آبان ۱۴۰۰)
*ایران .................................................... عراق (۷ بهمن ۱۴۰۰)
*ایران ................................................ امارات (۱۲ بهمن ۱۴۰۰)
*کره جنوبی .................................... ایران (۴ فروردین ۱۴۰۱)
*ایران .............................................. لبنان (۹ فروردین ۱۴۰۱)
طبق اعلام فیفا دو تیم اول و دوم هر گروه به صورت مستقیم راهی جام جهانی می‌شوند. تیم‌های سوم در مسابقه پلی‌آف شرکت خواهند کرد و برنده آنها راهی پلی‌آف بین‌المللی خواهد شد. چهار تیم از کنفدراسیون‌های آسیا، اقیانوسیه، کانمبول و کونکاکاف حضور دارند که در نهایت دو تیم برنده به جمع 32 تیم برتر جام جهانی راه پیدا می‌کنند. به این صورت با توجه به میزبانی قطر و حضور قطعی چهار تیم آسیایی، در جام جهانی 2022 قاره آسیا با پنج سهمیه قطعی بیشترین تعداد سهمیه تاریخش را خواهد داشت که در صورت صعود تیم حاضر در پلی‌آف نیز، سهمیه آسیا در جام جهانی پیش‌رو به شش تیم افزایش پیدا می‌کند.