kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۱۸۹
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۳
موافقان و مخالفان چه گفتند؟

بررسی صلاحیت 5 وزیر پیشنهادی در صحن علنی مجلس

دیروز در دو نوبت صبح و عصر بررسی گزینه‌های پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارتخانه‌های ارتباطات، اقتصاد، اطلاعات و امورخارجه در صحن مجلس ادامه یافت و کمیسیون‌ها و نمایندگان نظرات خود را پیرامون هر فرد به صورت مجزا بیان کردند.


جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی برای بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم صبح دیروز به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. در ابتدای جلسه صلاحیت عیسی زارع‌پور برای تصدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت.
روز شنبه کلیات برنامه‌ها و کابینه سیزدهم مورد بررسی قرار گرفت. علاوه‌بر این روز گذشته مخالفان و موافقان رأی اعتماد به حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نظرات خود را بیان کردند و وزیر پیشنهادی نیز به انتقادات و ابهامات نمایندگان پاسخ داد.
در جلسه دیروز ادامه بررسی گزینه‌های پیشنهادی آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور سیزدهم جمهوری اسلامی ایران دنبال شد و در مورد وزرای پیشنهادی موافقان و مخالفان نظراتشان را بیان کردند.
موافقان و مخالفان
گزینه پیشنهادی ارتباطات
عباس زاده مشکینی، نماینده مردم مشکین شهر در مخالفت با عیسی زارع‌پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وزیر پیشنهادی ارتباطات تخصص ICT و سابقه کار ندارد. وزارت ارتباطات یک وزارتخانه زیربنایی است و شوخی نیست زیرا شاهراهی را باز می‌کند که تمام وزارتخانه‌ها باید از آن مسیر عبور کرده و برنامه‌های خود را بر آن سوار کنند.
سید غنی نظری نماینده مردم خلخال نیز در مخالفت با گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه زارع پور روحیه شفافیت ندارد، گفت: سابقه وزیر پیشنهادی ارتباطات متناسب با این وزارتخانه پر پول و گسترده نیست.
سید مجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان در موافقت با عیسی زارع پور گزینه پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: یکی از ویژگی‌های زارع پور تجربه و تخصص است. وزیر پیشنهادی ارتباطات دارای عالی‌ترین سطح تحصیلات از دانشگاه‌های داخلی و خارجی هستند.
همچنین مجتبی یوسفی نماینده اهواز در موافقت با وزیر پیشنهادی، گفت: ایجاد کابینه توانمند، جوان، مؤمن و انقلابی به معنای معرفی کارآمدترین افراد در حوزه وزارتخانه‌های تخصصی است. کارآمدی از طریق ارائه برنامه و بررسی کارنامه وزرای پیشنهادی قابل احصاء است.
ظرف ۴ سال، شبکه ملی اطلاعات را اجرا می‌کنیم
عیسی زارع پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه رای اعتماد شرح حالی از تخصص و برنامه‌های خود را برای اداره وزارت ارتباطات تشریح کرد وگفت: نقدپذیر هستم و از نقدهای عالمانه نخبگان استفاده می‌کنم.
زارع‌پور با بیان اینکه امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی مردم تبدیل شده است،‌ گفت: اگر ما در این حوزه برنامه مناسبی نداشته باشیم و مواجهه فعالی نداشته باشیم قطعا به آسیب‌هایش دچار خواهیم شد و امروز برای مردم کوچه و خیابان هم مهم است که چه کسی سکان وزارت ارتباطات را به دست می‌گیرد چون هر اقدامی می‌تواند کسب و کار و زندگی و فرهنگ آنان را تحت تاثیر قرار دهد.
وی با تاکید بر اینکه فرصت‌های فضای مجازی بسیار بیشتر از آسیب‌هایش است و اگر آینده‌نگر باشیم می‌توانیم از فرصت‌هایش استفاده زیادی را ببریم، گفت:‌ الان عصر پلتفرم هاست و میزان نفوذ این پلتفرم‌ها و تعداد کاربران عمق راهبردی کشور را تعیین می‌کنند و ما از ظرفیت‌های این فضا برای حکمرانی غفلت کرده‌ایم. هرچند پلتفرم‌های ایرانی خدمات رسان در حوزه خرید و فروش و تاکسی‌های اینترنتی در سطح تراز جهانی داریم که ما را از پلتفرم‌های خارجی بی‌نیاز کرده است.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه اینجانب با بررسی اسناد بالادستی مخصوصا مصوبات بر زمین مانده شورای عالی فضای مجازی برنامه‌ای را تدوین کرده‌ام که در جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس مورد بررسی قرار گرفت،‌گفت: تجربه یک دهه گذشته نشان داده که اگر مواجهه فعالی در این فضا نداشته باشیم همچنان تحت تاثیر پلتفرم‌های خارجی قرار خواهیم گرفت و باید با تکیه بر توان جوانان انقلابی از این ظرفیت استفاده کنیم.
وی افزود: اگر ده سال قبل همان مسیر فضایی را که داشتیم ادامه می‌دادیم،‌ الان نباید نگران فلان منظومه ماهواره‌ای که دسترسی ماهواره‌ای به شبکه جهانی را فراهم می‌کند می‌بودیم و می‌توانستیم خودمان در این فضا حرفی برای گفتن داشته باشیم.
زارع‌پور با بیان اینکه فضای مجازی ملی است و مخصوص وزارت ارتباطات نیست و من بخش مربوط به وزارت ارتباطات را در برنامه‌ام آورده‌ام، گفت: مسئله و دغدغه مهم شبکه ملی اطلاعات است که 20سال است می‌خواهیم اجرا کنیم ولی به دلایل مختلف هنوز محقق نشده است. متاسفانه شبکه ملی اطلاعات را به غلط به معنای قطع دسترسی به اینترنت جا انداخته‌اند ولی راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از افتخارات کشورهای مختلف است و به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست.

وی ادامه داد: مسئله این است که من وقتی یک پیام را در داخل کشور ارسال می‌کنم چرا بسته‌های اطلاعاتی مربوط به این فضا از کشور خارج و به آلمان و آمریکا برود. این بدان معناست که باید هم هزینه پهنای باند بین‌الملل را بدهیم و هم امنیت‌مان به خطر می‌افتد و هم استقلالمان دچار خدشه می‌شود و اگر روزی اتفاقی بیافتد و لنگر یک کشتی گیر کند کل خدمات داخلی کشورمان از کار می‌افتد و این منطقی نیست.
وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات را به این معنا که بتوانیم تمام امورات کشور را به آن وابسته کنیم استفاده خواهیم کرد و راه‌اندازی این شبکه پرسرعت در پهنه جغرافیایی ایران به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست،‌گفت: در سقف زمانی 4سال شبکه ملی اطلاعات را براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی اجرا خواهیم کرد.
موافقان و مخالفان
گزینه پیشنهادی اطلاعات
در ادامه جلسه محمود عباس‌زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارش کمیسیون امنیت ملی در موافقت با برنامه‌های حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات را قرائت کرد و گفت: آقای خطیب تنها شاید وزیر پیشنهادی اطلاعاتی است که بعد از انقلاب کار اطلاعاتی را از کف سیستم اطلاعاتی کشور از شهرستان و استان شروع کرده و نهایتا به سطح ملی رسیده است.
روح‌الله نجابت سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها، گزارش کمیسیون متبوعش را درخصوص برنامه‌های حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات قرائت کرد. کمیسیون شوراهای مجلس، وزیر پیشنهادی اطلاعات را مشروط به اجرای برنامه‌های اعلامی واجد شایستگی‌های لازم برای تصدی وزارت اطلاعات می‌داند.
غلامحسین رضوانی، نماینده مردم تهران در مخالفت با حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، گفت: در درخشان‌ترین دوران قوه قضائیه ایشان رئیس‌حفاظت اطلاعات این قوه بود اما اقدام موثری از او مشاهده نشده است
جعفری، نماینده مردم بروجن در موافقت با خطیب گفت: حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب اولین وزیری است که از داخل مجموعه وزارت اطلاعات انتخاب شده است.
زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه در موافقت با گزینه پیشنهادی اطلاعات گفت: در زمان مسئولیت آقای خطیب در اداره کل اطلاعات قم، اتفاقات بزرگ و خوبی در حوزه بحث ضد جاسوسی افتاده است.
در بخشی از جلسه قالیباف در توضیحاتی پیرامون نظر یکی از نمایندگان گفت: رئیس‌مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس‌جمهور اعلام کرد وزرای مربوطه خدمت رهبری معرفی شده‌اند و ایشان موافقت کردند.
جلالی، نماینده مردم رفسنجان در مجلس، در مخالفت با خطیب ابهاماتی را در مورد عملکرد مدیریتی حجت‌الاسلام خطیب در قم مطرح کرد.
ذوالنوری، نماینده مردم قم در موافقت با خطیب گفت: من شهادت می‌دهم که سرسوزنی در عملکرد وزیر پیشنهادی اطلاعات، کم کاری در زمینه انقلابی‌گری نبوده است؛ او همواره در حوزه انقلابی‌گری جلوتر از بقیه حرکت می‌کرد.
شکست اطلاعاتی دشمن ادامه دارد
بعد از پایان سخنان نمایندگان مجلس در موافقت یا مخالفت با گزینه پیشنهادی اطلاعات، حجت‌الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی این وزارت‌خانه گفت: از همه عزیزان تقاضامندم تا در ادامه راه همواره با نکته سنجی، دقت، یاری، نقد و پیشنهاد بنده را مورد حمایت قرار دهند. سربازان گمنام امام زمان (عج) تمام تلاش و زحمات خود را وقف امنیت این کشور کرده‌اند و با مصاف با دشمنان، توطئه‌ها، فتنه‌ها، گروهک‌های مسلح و مزدوران جاسوسی از جان خود مایه گذاشتند و آبرو و نفس و جان خود را تقدیم کرده‌اند.
خطیب با تشکر از آیت‌الله رئیسی بیان داشت: شرایط کشور و شرایط امنیتی منطقه و مقوله امنیت ملی یک منظومه در هم تنیده است و همواره در حال تغییر است. وزارت اطلاعات باید با تولید اطلاعات و دقت نظر در تامین مسائل امنیتی و هوشیاری در دیده‌بانی و مرزبانی همه‌جانبه ابعاد پیچیده و لایه‌های مختلف امنیتی را در مقیاس ملی، فراملی و منطقه‌ای و جهانی دنبال کند و لازمه این پایندگی؛ تحول و پویایی در تشکیلات پنهانی اطلاعاتی را می‌طلبد.
وی ادامه داد: وزارت اطلاعات یک نهاد بیرون آمده از انقلاب اسلامی است بنابر این باید در تراز انقلاب اسلامی ظهور و بروز پیدا کند و تداوم یابد و با یک حرکت انقلابی و انقلابی ماندن صد در صد برنامه تحولی خود را عملیاتی کند. با درایت، تیزبینی و هدایت‌‌های رهبر فرزانه انقلاب و بصیرت و هوشمندی مردم انقلابی توطئه‌ها و فتنه‌ها خنثی گردیده و خنثی می‌گردد. نفوذ می‌تواند برای دشمن همچنانکه تا کنون نشان داده زمینه امید باشد. 
خطیب خاطر نشان کرد: یکی از وظیفه‌های اصلی ما صیانت از مردم ایران و صیانت از دارایی‌های این ملت است. یکی از وظایف بنده این است تشکیلات اطلاعاتی را انقلابی و اطلاعات را مردم پایه کنم. 
موافقان و مخالفان
گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد
در ادامه جلسه دیروز بررسی سیداحسان خاندوزی گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت اقتصاد مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت. ابتدا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در موافقت با خاندوزی گفت: اعضای این کمیسیون با اکثریت آرا، «خاندوزی» را به عنوان گزینه مطلوب وزارت امور اقتصادی و دارایی پذیرفتند.
سپس محمود عباس زاده مشکینی نماینده مردم مشکین شهر در مخالفت با خاندوزی گفت: وزیر پیشنهادی اقتصاد در برنامه‌های خود به برخی مسائل استراتژیک همچون سرمایه‌گذاری خارجی، کمرنگ‌تر و ملایم‌تر‌اشاره کرده است.
پس از سخنان نماینده مشکین شهر جلسه در نوبت صبح خاتمه یافت و در ادامه جلسه در نوبت عصر محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: همکاران ما در کمیسیون اقتصادی از خاندوزی حمایت می‌کنند؛ ما با او دو شرط داریم، شرط اول سلامت کاری و شرط دوم کارآمدی در انجام فعالیت است.
ویس کرمی نماینده مردم خرم‌آباد در مخالفت با خاندوزی با بیان اینکه عرصه اقتصاد عرصه آزمون و خطا نیست، گفت: بهتر بود آقای خاندوزی در ابتدا به عنوان معاون وزیر یا مدیر میانی وزارت اقتصاد انتخاب می‌شدند.
پاشایی، نماینده مردم مرند و جلفا در موافقت با خاندوزی گفت: وزیر پیشنهادی اقتصاد شناخت کافی از مسائل اقتصادی کشور دارد و به دنبال اصلاح بازار بورس است.
عزیزی، نماینده مردم کرمانشاه نیز در موافقت با خاندوزی با بیان اینکه خاندوزی جوان و انقلابی است و رویکرد جهادی و فسادستیزی دارد، گفت: او از دانش کافی برخوردار است و تجربه لازم و بسیار خوبی در نظام قانونگذاری دارد.
ترمیم اقتصاد بدون امید بستن به بیگانه
سیداحسان خاندوزی وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی بعد از شنیدن دیدگاه‌های موافقان و مخالفان برنامه‌های خود در مجلس اظهار داشت: سعی می‌کنم نماینده‌ای شایسته برای جریان گام دوم باشم و هزار جهد کردم که بار وزارت را به دوش نکشم اما بعد از نپذیرفتن مسئولیت در اولین جلسه در 9مردادماه، بعدها به دلایلی پذیرفتم بعد از توکل و توسل جامه رزم اقتصادی بر تن کنم و تجربه 17ساله اقتصادی ام را در خدمت دولت مردمی و ایران قوی در بیاورم.
وی در بخشی از اظهارات خود با بیان اینکه ماموریت بلندمدت و اساسی وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم اولا ارتقای نقش خود این وزارتخانه در تیم اقتصادی دولت و ثانیا بازطراحی سیستم‌ها با هدف مقاوم‌سازی مالیه دولت پشتیبانی از بخش‌های مولد و مانع زدایی از تولید و کاهش نابرابری‌های ناموجه است گفت:‌ بدین منظور ساختارها و فرآیندهای معیوب موجود را با تکیه بر فناوری‌ها نوین و حذف مجوزهای زائد و بهبود محیط کسب و کار و رفع انحصارات و امتیارهای ویژه و تسهیل امور گمرکی و مالیاتی مسیری برای مشارکت همه مردم در فرآیند تولید و پیش‌بینی پذیری اقتصاد فراهم می‌کنیم.
بر اساس این گزارش، رای‌گیری درباره صلاحیت وزیر پیشنهادی اقتصاد احتمالا روز سه‌شنبه و بعد از پایان بررسی صلاحیت تمام وزرای پیشنهادی انجام خواهد شد.
موافقان و مخالفان
گزینه پیشنهادی وزارت‌خارجه
در ادامه صلاحیت حسین امیرعبداللهیان، وزیر پیشنهادی امور خارجه در دولت سیزدهم بررسی شد و موافقان و مخالفان دیدگاه‌های خود را درباره سوابق و برنامه‌های وی مطرح کردند.
در ابتدای این بررسی کمیسیون امنیت ملی مجلس گزارش خود را از بررسی صلاحیت و برنامه‌های حسین امیرعبداللهیان برای تصدی پست وزارت امور خارجه قرائت کرد و از تطابق این برنامه‌ها با اسناد بالادستی خبر داد.
سپس حسن محمدیاری نماینده مردم رضوا‌ن‌شهر در مخالفت با گزینه وزارت‌خارجه گفت: آقای وزیر پیشنهادی از شما می‌خواهیم که صریحا اعلام کنید که در قبال سیاست‌های دوگانه دولت گذشته مبنی بر تفکیک و جدایی دیپلماسی سیاسی از دیپلماسی مقاومت و تلقی آنان در ناتوانی وزارت امور خارجه در حمایت و پرداخت هزینه مقاومت و به تبع آن تحمیل هزینه‌های سنگین بر نظام و حتی جریانات انقلابی منطقه آیا برنامه لازم و اقتدار و توانایی لازم را دارید یا خیر؟
علی اصغر عنابستانی نماینده مردم سبزوار در مخالفت با حسین امیرعبداللهیان گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت امور خارجه اظهار داشت: آقای امیرعبداللهیان یک دیپلمات انقلابی، کارآزموده، مجرب و نزدیک به جبهه انقلاب است اما مخالفت من با ایشان به دلیل اهمیتی است که اجرای سیاست‌های کلی نظام در حوزه وزارت خارجه دارد. یک سابقه همکاری از آقای امیر عبداللهیان با آقایان ظریف و لاریجانی وجود دارد که ما را قدری نگران می‌کند و سختی شرایط کشور به ویژه در حوزه سیاست خارجی و برجام و بازگشت عزت کشور نیز نگرانی ما را بیشتر می‌کند. 
 حجت‌الاسلام سیدسلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: آقای امیرعبداللهیان آیا شما در مسئولیت‌هایی که داشتید از جمله معاونت وزارت امور خارجه در حوزه معاونت عربی و آفریقایی و... قانون برنامه ششم در مورد بحث تقویت دیپلماسی اقتصادی را اجرا کرده‌اید؟
 عباس گلرو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  در موافقت با حسین امیرعبداللهیان وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار داشت: آقای امیرعبداللهیان دارای شاخصه‌های برجسته‌ای برای تصدی وزارت امور خارجه هستند؛ بسیاری از دوستان و همراهان ما در منطقه و محور مقاومت از انتخاب ایشان برای این پست استقبال قابل توجهی کردند.
محسن علیزاده نماینده مردم سپیدان در موافقت با برنامه حسین امیرعبداللهیان گزینه پیشنهادی امورخارجه اظهار داشت: سوابق اجرایی و حرفه‌ای امیرعبداللهیان نشانه این است که وی مدیری آسانسوری نیست و  در مدتی که در مجلس حضور داشته موفق شد دیپلماسی پارلمانی را فعال کرده و در جایگاهی قرار دهد که امروز مورد مباهات مجلس شورای اسلامی است.
علی علیزاده نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر دیروز به عنوان یکی دیگر از موافقان وزیر امور خارجه پیشنهادی اظهار داشت: امیر عبداللهیان به درستی برای جایگاه وزارت امور خارجه معرفی شده است و برنامه ارائه شده از طرف او دارای چارچوب و نوآوری خاصی است که نشان دهنده این است که آقای عبداللهیان شخصا در تدوین آن نقش داشته است.
نماینده مردم مراغه همچنین به تلاش‌های امیر عبداللهیان در منطقه به ویژه درخصوص محور مقاومت ‌اشاره و تاکید کرد که او جبهه مقاومت را به هم پیوند داده است.
دیپلماسی و میدان
دو بازوی محقق‌کننده منافع ملی
پس از اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی امور خارجه در نشست عصر دیروز، حسین امیر عبداللهیان در دفاع از برنامه پیشنهادی خود گفت: عاشورا به ما آموخت دیپلماسی و میدان دو بازوی محقق‌کننده منافع ملی و امنیت ملی کشور هستند. اعتقاد داریم با استفاده از ظرفیت دیپلماسی عزت‌مند می‌توان در روابط خارجی حداکثر حقوق و منافع ملی را محقق ساخت.
عبداللهیان تصریح کرد: در خطوط اصلی سیاست خارجی توجه به سه اصل عزت، حکمت و مصلحت در چارچوب سیاست خارجی پویا  و متوازن مورد توجه است.
وزیر پیشنهادی امور خارجه با تاکید بر اینکه قرن ۲۱ متعلق به آسیا است، بیان داشت: سیاست خارجی متوازن یعنی سیاست خارجی ما در یک منطقه متوقف نخواهد ماند. مشکلی که ما در وزارت خارجه داریم این است که رویکرد در وزارت خارجه در چهل سال گذشته، رویکرد اقتصادمحور نبوده است. 
وی ادامه داد: وزارت امور خارجه مذاکره را ابزاری برای دیپلماسی می‌دانیم و از میز مذاکره فرار نخواهیم کرد و وزارت خارجه را به برجام گره نخواهیم زد. با مذاکره‌ای همراه خواهیم بود که فرسایشی نباشد و تامین‌کننده منافع مردم ایران باشد. ما با قدرت از متحدین خود و جبهه مقاومت حمایت خواهیم کرد. ما با دقت تحولات افغانستان را دنبال می‌کنیم و از سیاست گفت‌وگوهای بین افغانستانی حمایت می‌کنیم.