kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۱۸۲
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۲

گرامی‌مقدم: با اختلافات موجود جبهه اصلاحات قابل تداوم نیست(خبر ویژه)

سخنگوی حزب اعتماد ملی تاکید کرد: اختلافات در میان جبهه اصلاح‌طلبان اساسی است و با این وضعیت هم نمی‌شود ادامه داد.


اسماعیل گرامی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرآنلاین اظهار داشت: اینکه بالاخره اصلاح‌طلبان باید کاری را انجام دهند، روشن است که همه هم موافق این اتفاق هستند و بالاخره وجود جبهه اصلاحات از نبودن آن بهتر است، این گونه که عده‌ای در آنجا پافشاری کنند که اگر نامزد ما تایید نشد ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم با این فرمان این جبهه نمی‌تواند ماندگار باشد. اگر آنها بگویند اگر نامزد ما تایید نشود ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم اساسا وجود این جبهه چه نیازی دارد و زیر سؤال می‌رود، اینها را جبهه باید حل کند، اگر می‌خواهند در انتخابات شرکت نکنند باید تصمیم بگیرند، اگر می‌خواهند شرکت کنند باید به فصل مشترکی از دیدگاه‌ها برسند. وی در پاسخ این سئوال که «این اختلافات را چقدر اساسی می‌دانید؟ افرادی مثل آقای مرعشی می‌گویند باید به سمتی رفت که صندوق رأی، محور باشد.»، گفت: این اختلافات اساسی است. من در جبهه اصلاحات هم عرض کردم که هم می‌توان این جبهه را ادامه داد و هم نمی‌توان ادامه داد. در واقع با حفظ این نگاه‌ها و موضع‌گیری‌ها نمی‌توان ادامه داد، همان چیزی که آقای مرعشی می‌گوید که درست است و من هم طرفدار آن نظریه هستم؛ نخست باید در مورد شرکت کردن در انتخابات به یک تفاهم کلی رسید وگرنه اگر این نگاه به همین شکل ادامه پیدا کند، فرض کنید شش ماه تا انتخابات مجلس باقی مانده و این جبهه هنوز تصمیم ندارد که شرکت کند یا نکند به تعبیری همین آش و همین کاسه است و هم اختلافات باقی است و هم توان و انرژی جبهه هدر رفته است.
بنابراین نمی‌توان با این دو دیدگاه و با این اختلاف ادامه داد اما اگر به یک فصل مشترکی که آقای مرعشی می‌گویند و من هم بر آن باور هستم برسیم آن زمان می‌توان ادامه داد.
گرامی‌مقدم افزود: واقعیت این است که این مسئله‌ای که آقای مرعشی گفتند و طرفدار آن هستند ما هم اساسا دنبال همین بودیم که بالاخره اگر در انتخابات حضور پیدا نکنیم رقیب جایگزین ما می‌شود و عده‌ای دیگری روی کار می‌آیند پس باید در انتخابات حضور پیدا کرد تا این صندوق و جمهوریت حفظ شود، از سوی دیگر باید برای این مسئله چاره‌ای بیندیشیم که چه ایراداتی وجود دارد مثلا من از روز اول مخالف جدی تصویب دو سوم آرا برای نامزد نهایی (در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان) بودم، اولین مخالف آن بنده بودم یعنی وقتی در جلسه مطرح شد و آن جلسه، تمام وقتش را به این موضوع اختصاص داد و نظرسنجی کرد که آیا دو سوم را بگذاریم یا خیر، من همانجا گفتم این دو سومی که تعیین کردید بدین معناست که ما در انتخابات شرکت نکنیم ولی متاسفانه با دو رأی تصویب شد و سه ماه تمام وقت ما هدر رفت و نامزدی نداشتیم. روشن بود که با دو سوم هیچ رقابتی برگزار نمی‌شود، رقابت همیشه با یک رأی نسبی است.
یادآور می‌شود با وجود حمایت 17 گروه اصلاح‌طلب و کسانی چون خاتمی و کروبی از عبدالناصر همتی، وی بیش از 2/3 میلیون رای در انتخابات کسب نکرد.
گرامی‌مقدم پیش از این هم در گفت‌وگو با نامه‌نیوز با انتقاد از مواضع رادیکال کسانی مانند حجاریان گفته بود: حجاریان و دوستانش کاری جز ناامید کردن مردم انجام ندادند. حجاریان برخی اصلاح‌طلبان را به خاطر شرکت در انتخابات متهم به صندلی‌طلبی کرده و خواستار تحریم انتخابات شده بود.