kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۱۴۸
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶
مدیرعامل بانک مسکن:

شورای فقهی بانک مرکزی برای فروش متری مسکن مجوز داد

مدیرعامل بانک مسکن از پیگیری افزایش وام خرید مسکن و برنامه جدید این بانک برای فروش متری زمین با استفاده از اوراق موازی سلف خبر داد.


محمود شایان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درخصوص وام خرید مسکن،‌ اظهار کرد:‌ سال گذشته وام خرید افزایش یافت و بر اساس شرایط خاص به
400 میلیون تومان رسید.
وی ادامه داد: با توجه به تورمی که در کشور داشته‌ایم در حال پیگیری برای افزایش سقف وام خرید مسکن هستیم.
مدیرعامل بانک مسکن تصریح کرد: از مجاری قانونی در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم وام را افزایش دهیم که با تورم همخوانی داشته باشد. در کنار این برنامه طرح دیگری با نام فروش متری آپارتمان توسط بانک مسکن تدوین شده است.
شایان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته شرکت‌های زیرمجموعه بانک مسکن از طریق بورس با اوراق موازی سلف فروش متری مسکن را اجرایی می‌کنند.
وی با یادآوری این‌که مجوز شورای فقهی بانک مرکزی برای فروش متری مسکن اخذ شده است، اضافه کرد: در حال مذاکره با بورس هستیم، با این کار کمک خوبی در کنار صندوق پس‌انداز جوانان قرار می‌گیرد و خانواده‌ها می‌توانند به صورت متری اقدام به خرید مسکن کنند.
مدیرعامل بانک مسکن در پاسخ به این پرسش که آیا در قبال خرید متری مسکن پروژه‌ای وجود دارد،‌ گفت: به شرکت‌های زیرمجموعه بانک تکلیف شده پروژه‌های بیشتری را در این زمینه تعریف کنند، ضمن این‌که مردم می‌توانند در بازار سرمایه خرید‌های خود را به فروش برسانند و در بازار آزاد اقدام به خرید خانه کنند.
شایان تاکید کرد: وقتی اقتصاد مسکن راه‌اندازی شود این برنامه‌ها زنجیروار به صورت مکمل همدیگر در راستای خانه‌دار کردن مردم عمل خواهند کرد.
مدیرعامل بانک مسکن نیمه ماه جاری (مرداد 1400) از نهایی شدن صدور کارت مصالح ساختمانی برای پیشبرد برنامه ساخت یک میلیون مسکن خبر داده و گفته بود: این کارت 50 تا 100 میلیون تومان شارژ می‌شود.
300 هزار واحد مسکن مهر تکمیل نشده است
بر اساس اطلاعات بانکی با وجود گذشت نزدیک به یک دهه از شروع پروژه مسکن مهر، نزدیک به
300 هزار واحد مسکونی از این پروژه همچنان باقی مانده و تکمیل نشده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، در طرح مسکن مهر که از سال 91 آغاز شد، تامین مالی ساخت 2.4 میلیون مسکن از 4.2 میلیون واحد مسکونی از این طرح به بانک مسکن سپرده شد.
از 2.4 میلیون مسکن مهر تامین مالی شده با خط اعتباری تعلق گرفته به بانک مسکن، 442 هزار واحد مسکن روستایی، 82 هزار واحد در بافت فرسوده، یک‌میلیون 852 هزار مسکن مهر شهری تفکیک شده است.
در همین راستا تا 31 تیرماه سال 1400، 32 هزار مسکن مهر روستایی، 414 واحد واقع در بافت فرسوده و 240 هزار مسکن مهر شهری مجموعا 273 هزار واحد مسکونی باقی مانده و فروش اقساطی نشده‌اند.
با در نظر گرفتن آمار 273 هزار واحد مسکونی تکمیل نشده مسکن مهر از واحدهای تامین مالی شده بانک مسکن، برآورد می‌شود که 30 هزار مسکن مهر دیگر که توسط سایر بانک‌های کشور تامین مالی شده است نیز تکمیل نشده است.
بدین ترتیب برخلاف آمار ارائه شده از سوی متولیان وزارت راه و شهرسازی، اطلاعات بانکی خبر از تکمیل نشدن 300 هزار واحد مسکن مهر می‌دهد.
لازم به تاکید است، پیش از این محمد اسلامی عنوان کرده بود، تعداد واحدهای مسکن مهر باقی‌مانده کمتر از 20 هزار واحد مسکونی است که با آمار ارائه‌شده از سوی بانک مسکن زمین تا آسمان تفاوت دارد و اولین مسئولیت وزارت راه و شهرسازی دولت جدید، تسریع در تکمیل این واحدهای مسکونی است.