kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۰۸۳
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
تحلیل فرانس 24 از خرید سوخت ایران توسط لبنان:

ایران در منطقه طوفان ژئوپولیتیک به راه انداخته است

 

کارشناس روابط خارجی در شبکه فرانس 24 با اشاره به «فروش سوخت توسط ایران به لبنان در اوج تحریم‌ها» گفت شاهد یک طوفان ژئوپلتیک در منطقه هستیم.
«داوگ هربرت»، کارشناس روابط خارجی، در تحلیل خبر خرید سوخت ایران توسط لبنان آن هم در شرایط تحریمی می‌گوید، «آنچه در منطقه شاهدش هستیم یک طوفان ژئوپلتیک است و هر خطایی [در این شرایط خاص] ممکن است رخ دهد. [در این ماجرا] ما نیرومندترین گروه شبه نظامی لبنان، حزب‌الله، را می‌بینیم که نیرویی سیاسی نیز هست. بر اساس گزارش‌ها یک تاجر وابسته به حزب‌الله نفت از ایران سفارش می‌دهد، کشوری که تحت شدیدترین تحریم‌های غرب و آمریکا است و هدف آنها این بود که صادرات نفت ایران را به صفر برسانند. [پس طرف دیگر این ماجرا] ایران را می‌بینیم که دشمن درجه یک غرب و اسرائیل است».
او با اشاره به سخنان نصرالله که گفته بود»... از لحظه آغاز حرکت کشتی ایرانی، ما آن را به مثابه خاک لبنان در نظر خواهیم گرفت. ما ذلت مردم‌مان را نمی‌پذیریم... کسی مرتکب اشتباه به چالش کشیدن ما نشود زیرا این مسئله مرتبط با عزت ملت ماست...» شرایط را حساس می‌خوانده و می‌گوید، «نصرالله هوشمندانه بازی و اعلام کرد تازه این اول ماجراست و محموله‌های بیشتری در راه است، چون مردم ما به سوخت احتیاج دارند». اینجا حزب‌الله قهرمان لبنان نشان داده می‌شود در حالی که آمریکا موضع مخالف می‌گیرد و می‌گوید برای ما اهمیتی ندارد. از جاهای دیگری هم سوخت به لبنان آمده ولی هیچ کدام به دست مردم نرسیده است و سوختی که حزب‌الله وارد می‌کند به نظر تنها چاره برای مردم لبنان است.
این حرکت ایران و لبنان که از قضا هر دو از سوی آمریکایی‌ها تحریم هستند، علاوه‌بر آورده اقتصادی برای تهران و حل بحران سوخت لبنان، تحقیر آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز هست. یعنی در کنار یک برد اقتصادی، یک برد سیاسی بزرگ نیز محسوب می‌شود.