kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۹۶۱
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷

انتشار شماره جدید کیهان فرهنگی

تازه‌ترین شماره کیهان فرهنگی به همراه گفت‌وگوهای اختصاصی در‌باره «رسانه مطالبه‌گر، آسیب‌شناس و آفت‌زدا»، «انباشت قوانین مانعی بر سر راه تولید» و نیز موضوعات متنوع فرهنگی و سیاسی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.


«بازرسی فعال؛ علامت سرزندگی نظام» عنوان طلیعه این شماره کیهان فرهنگی است که مدیر مسئول با‌اشاره به پاسداری از انقلاب اسلامی و نعمت‌الهی، بایسته‌های زیر را مورد توجه قرار داده است: چینش ضابطه‌مند نیروها در پست‌های کلیدی، تشکیل شورای استعلام، تجمیع و پردازش اطلاعات، تشکیل شورای راهبردی قوه مجریه، لزوم نگاه کلان‌نگر یا چرخ‌بالی، فعال‌سازی بازرسی میدانی و توجه به گزارش‌های مردمی.
دکتر اصلانی در بخشی دیگر افزوده است: مقتضای انقلابی بودن دولت فسادستیز خروج از بوروکراسی دست و پاگیر کنونی است. نمی‌توان و نباید صرفاً با تکیه بر گزارش‌های رسمی مقامات و نهادهای اداری، فسادستیزی کرد و با اعلام آمارهای رسمی که ممکن است با واقعیت فاصله داشته باشد دم از موفقیت زد. دولت جدید با به کارگیری نیروهای انقلابی و قاطع، بازرسی میدانی را فعال و به گزارش‌های مردمی توجه جدی کند و واکنش سریع نشان دهد و در بزنگاه‌های حساس کشور به‌موقع حضور یابد؛ به هیچ‌وجه نباید مسئولی خود را در حاشیه امن ببیند و با وقاحت تمام بر خلاف فلسفه سیاسی نظام با دهن‌کجی به ارزش‌ها و آرمان‌ها، مردم بی‌پناه را در
پیچ و خم مسائل اداری کشور سرگردان و آنان را ناامید کند و با ایجاد نارضایتی و اعمال خلاف یا ترک فعل خود به جامعه این‌گونه القا نماید که از این دولت هم کاری بر نمی‌آید. حکومت منهای اعمال حاکمیت معنایی ندارد.
وی در ادامه تأکید کرده است: بازرسان قاطع، قوی و واکنش سریع به‌عنوان نماد حاکمیت باید به‌موقع چنین افرادی را از کار خویش پشیمان و اثبات کنند که برپایی عَلَم بازرسی علامت برپایی و سرزندگی حاکمیت است و حضور و اقدام به‌موقع بازرسان علامت اراده جدی حاکمیت جمهوری اسلامی بر قلع و قمع ریشه فساد و مفسدان. نباید در کانال و حصار تشکیلاتی و بوروکراتیک و گزارش‌های کاغذی، مطالبات مردم را مدفون و حاشیه امن برای مفسدان ایجاد کرد، نباید در حجاب احتجاب حاجبان و دربانان گرفتار شد و خود را از نظرات مردم و نخبگان ملت محروم ساخت. چه بسیار گزارش‌های مردمی راه‌گشا و هشدار دهنده وجود دارد که به علت ترس از مسئولان و پیامدهای جانی و مالی، ناگزیر به مسئولان بالاتر ارسال شده است؛ این‌گونه گزارش‌ها که بسیار مغتنم و به گونه‌ای مصداق امر به معروف و نهی از منکرند می‌تواند راه‌گشا، روشنگر، حصار‌شکن و زمینه‌ساز بازرسی‌های میدانی و روزنه‌ای برای شناخت فساد و مفسدان باشد. باید «فهم میدانی» را بر «فهم کاغذی» ترجیح داد و سرزندگی حاکمیت، شادابی و طراوت آرمان‌ها و ارزش‌ها را در عمل به اثبات رساند؛ این در گرو فعال‌سازی نهاد بازرسی ویژه و بازرسان واکنش سریع با اختیارات ویژه در عرصه اجرایی کشور است.
«رسانه مطالبه‌گر، آسیب‌شناس و آفت‌زدا» عنوان گفت‌وگوی اختصاصی کیهان فرهنگی با دکتر سید جواد هاشمی فشارکی است وی با‌اشاره به نقش اثرگذار رسانه گفته است: رسانه‌ها می‌بایست روابط عمومی فرهنگی سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها را به سمت رسالت اصلی‌شان در مجموعه خود هدایت کنند و مأموریت بعدی‌شان جامعه هدف است، یعنی جامعه‌ای که از آن سازمان یا وزارتخانه ذی‌نفع است. آن‌چه عرض کردم بایستی رسالت آنها در بحث عنوان سال، تبیین، تعمیق گفتمان‌سازی و تحقق و مطالبه‌گری شود.
دکتر فشارکی در بخش دیگر تأکید کرده است: رسانه‌ها خیلی خوب می‌توانند در پرداختن به محتوای عنوان سال، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها را از تظاهرات بیرونی(مانند نصب بنر در نمای ورودی و یا در چشم‌انداز دیگران که فقط هزینه‌بر است) به سمت‌وسوی عینی و کاربردی بکشانند؛ بدین معنا که سازمان متبوع هر مسئول در ارتباط با عنوان سال چه باید بکند و چه وظایفی را می‌توان عهده‌دار باشد و در پایان سال از میزان همراهی با تولید، حمایت از آن، مانع‌زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها گزارش کمی ارائه کند.
«انباشت قوانین مانعی بر سر راه تولید» موضوع مصاحبه بعدی با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سعید فراهانی است که در بخشی از آن چنین گفته است: این دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هاست که تولید کنندگان را با موانع متعددی مواجه می‌سازد. این‌ را می‌توان به سایر بخش‌ها هم سرایت داد و در موضوع قوانین مربوط به تولید‌کننده یک بازنگری اساسی شود. گاهی ممکن است خلأ قانونی وجود داشته باشد و در بعضی مواقع هم احتمال وجود قوانین متعدد است که تعدد قوانین، خود موانع ایجاد می‌کنند.
دکتر فراهانی در بخش دیگری افزوده است: سوداگری و سفته‌بازی ریسکی ندارد و هر عامل اقتصادی با توجه به نگاه منفعت‌طلبانه به این سمت سوق می‌یابد و نه به سمت تولید؛ بنابراین روی این نکته باید در دانشگاه‌‌های ما کار و در هر بخش متناسب با آن تصمیم‌گیری شود. دانشگاه‌ها ظرفیت‌های خیلی خوبی دارند که مغفول واقع شده است. الان رساله‌های دکتری ظرفیت‌های خیلی خوبی هستند که می‌شود آنها را برای حل علمی مسائل تولید سامان‌ داد.
«اهتمام به اسلامیت نهضت و کادرسازی برای نظام اسلامی» یکی دیگر از مطالب این شماره به قلم دکتر علیرضا جوادزاده در‌باره نقش و جایگاه مرحوم آیت‌الله مصباح در نهضت اسلامی است که در بخشی از آن می‌خوانید: آیت‌الله مصباح فعالیت‌های سیاسی مستقیم بر ضد رژیم داشته است؛ بنابراین،‌اشتغال آیت‌الله مصباح به فعالیت‌های فرهنگی و برنامه‌ریزی و کادرسازی برای نظام آتی اسلامی و اولویت دادن به این امور، به معنای کنار گذاشتن فعالیت‌های سیاسی نبود، بلکه در مواردی که فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی بودن التقاط بود، و به‌‌ویژه با امام‌خمینی ارتباط داشت، آیت‌الله مصباح فعالیت و همراهی داشت.
«تبیین الگوی شهرداری تمدن‌ساز» یکی دیگر از مطالب این شماره نوشته دکتر اصغر منتظرالقائم است: ایجاد بینش و اندیشه تمدن‌سازی نوین اسلامی برای دست‌یابی به شهرداری تمدن‌ساز در تراز انقلاب اسلامی به فرموده رهبری انقلاب اسلامی نیازمند پیشرفت در چهار عرصه است:
1ـ فکر 2ـ علم 3ـ زندگی 4ـ معنویت.
وی در بخش دیگر افزوده است: معنویت مهم‌ترین شاخصه شهرداری تمدن‌ساز تربیت نیروی انسانی ماهر و نخبگان تأثیرگذار و کارآمد است تا با تولید دانش بومی مشکلات شهر ایرانی- اسلامی را حل کنند.
همچنین در این شماره می‌خوانیم: «از روی کاغذ خیلی چیزها را نمی‌شود فهمید» بیانات مقام معظم رهبری/ «حسابرسی از منصب‌داران در قیامت» گفتاری از آیت‌الله حسین مظاهری/ «نقش ایرانیان در گسترش تشیع در یمن» به قلم دکتر اصغر حیدری/ «ضرورت‌های حقوقی دولت انقلابی» به قلم دکتر سید محمدمهدی غمامی/ «اعتماد‌سازی عمومی، نخستین گام دولت سیزدهم» نوشته قاسم غلامرضایی/ «هنر تحریم‌ها» از ریچارد نفیو- ترجمه سید علی صادقی و...