kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۳۹۵۵
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶
وزیر پیشنهادی نیرو:

۳۰ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه می‌کنم

وزیر پیشنهادی نیرو دولت سیزدهم گفت: تحریم باشد یا نباشد تعهد بنده اجرای ۳۰ هزار مگاوات تولید برق به همراه ۱۰ هزار مگاوات کاهش مصرف است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی‌اکبر محرابیان در جمع اعضای فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجموعه ظرفیت نیروگاهی کشور به صورت اسمی حدودا 85 هزار مگاوات و قدرت تولیدی آن حداکثر 53 هزار مگاوات است. بخش قابل توجهی از فاصله این دو عدد به خاطر تعمیرات، افت راندمان و دلایل دیگر است.
وی ادامه داد: ما در بخش آب و برق در وضعیت بسیار سختی به‌سر می‌بریم و مشکلات شدیدی داریم که اگر سریع به داد آن نرسیم نمی‌دانم چه اتفاقی برای این کشور و مردم رخ خواهد داد. در موضوع نیروگاه و برق دچار یک ناترازی هستیم و برای اینکه بتوانیم برق برای مشترکین موجود را تامین کنیم می‌بایست همین امروز 13 هزار مگاوات به تولید نیروگاه‌ها اضافه شود.
وزیر پیشنهادی نیرو افزود: با مشورت متخصصان دلسوز و صاحب نظر برنامه‌ای داریم و محصول آن پنج جمله است و این تعهدی است که به نمایندگان می‌دهم. برنامه ما این است که برای 40 هزار مگاوات طی چهار سال برنامه‌ریزی کردیم. با صنایع بزرگ کشور مانند فولاد مبارکه، گل‌گهر، ملی مس، فولاد هرمزگان، فولاد خوزستان و شرکت‌های تولید‌کننده آلومینیم، تفاهم‌نامه خواهیم داشت که با قیمت مناسب، ساخت 10 هزار مگاوات نیروگاه را اجرا کنیم. ما این سابقه را در سال‌های 87 تا 90 داریم که شش نیروگاه اجرا شد.
محرابیان ادامه داد: اقدام دیگر‌10 هزار مگاوات غیرصنایع خواهیم داشت مانند خانگی و کشاورزی. گام سوم 10 هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با محوریت پنل‌های خورشیدی که ارزان‌ترین، پاک‌ترین و در دسترس‌ترین نیروگاهی است که می‌توان ساخت و در اقدام چهارم 10 هزار مگاوات هم بنده به نمایندگان مردم تعهد می‌دهم که صرفه‌جویی ناشی از اصلاح الگوی مصرف و افزایش راندمان داشته باشیم.
وی تاکید کرد: من اینجا تعهد می‌دهم تحریم باشد یا نباشد، سخت‌تر بشود یا نشود، من نمی‌خواهم منافع کشورم را از ناحیه عملکرد ضعیف خودم تحت فشار بگذارم. سیاستمداران، دیپلمات‌ها و مقامات عالی کشور به هر نحوی که می‌خواهند کارها را پیش ببرند. تعهد بنده اجرای 30 هزار مگاوات تولید به همراه 10 هزار مگاوات کاهش مصرف از طریق الگوی مصرف است.
همچنین علی بخشی؛ رئیس هیئت مدیره سندیکای برق درباره وضعیت برق کشور‌، اظهار داشت: صنعت برق به نگاه توسعه‌ای نیاز دارد. وزارت نیرو به وزیری نیاز دارد که قدرت و جسارت انجام برنامه‌های علمی و کارشناسی شده را داشته باشد. یکی از موضوعاتی که در حوزه برق نیاز داریم؛ دیپلماسی برق است. ما همسایگانی داریم که در فصول مختلف، پیک‌های مختلفی با ما دارند. کشورهای شمالی در زمستان پیک مصرف دارند و ایران در تابستان؛ لذا می‌توان از این فرصت برای صادرات و واردات برق استفاده
کرد.
وی تصریح کرد: طی سال‌های گذشته در شبکه برق تحقیقاتی انجام نشده و همواره تولید بسیار کم بوده است، شاید از میانگین افزایش هفت درصد ظرفیت تولید اکنون این عدد به دو درصد رسیده و این یعنی جهت‌گیری تولید به سمت صفر بوده است.